Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dit wil ik even kwijt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dit wil ik even kwijt

    Beste BD'rs,

    dit wil ik toch even van het hart. Een jaar geleden op 1mei 2004 heb ik mij 'aangesloten' op het forum van Belgium Digital, een forum dat ik vóór die tijd enkel als gast bekeek.
    Ik vond dat er zeer nuttige informatie en vooral zeer snel werd gereplyed op vragen (omdat iedereen zo geboeit is). Bovendien zowel door mensen die fotografie als hobby beoefenen als mensen die er professioneel mee bezig zijn. Dat heeft me er toe aangezet om een jaar geleden mij aan te sluiten.

    Op dat moment had ik nog geen digitaal toestel en kon ik geen foto's posten. In december 2004 heb ik me dan uiteindelijk toch een digitaal toestel gekocht (een Canon 20D). Maar zoals vele al gezien hebben is het er nog niet van gekomen om enkel foto's te posten en dat heeft te maken met het feit dat ik omgeschakeld ben van analoog naar digitaal wat toch even een leerproces is, mijn toestel volledig onder de knie wil hebben en ook omdat mijn lenzen en flits voor analoog niet bruikbaar waren op mijn digitoestel. Ik wilde dezelfde functionaliteit en vrijheid hebben zoals bij analoog en dus dat heeft wat investeringen gevraagd en dat vraagt zijn tijd.

    Niettemin heb ik steeds actief deelgenomen aan dit forum en zullen binnen korte tijd ook foto's van mij verschijnen.
    Waar ik nu naartoe wil is het volgende: Geregeld krijg ik opmerkingen via het forum of privé mail dat ik een muggenzifter ben en steeds kritiek geef op andermans werk.
    Ik ben van mening dat ik een eerlijke kritiek mag geven als dat terecht is, daarvoor dient een forum. Maar om nu te zeggen dat ik dit altijd doe en nooit niks post en andere maar zit af te breken vind ik toch niet terecht In een forum gevorderden of ter zake mag en moet dit zeker kunnen.

    Ik heb altijd de beste bedoeling voor bij het geven van een reactie en als ik iets kan uitleggen of verduidelijken doe ik dat ook! Zelf heb ik ook bij de aankoop van de X-drive's bijvoorbeeld actief meegedaan en ervoor gezorgd dat de mensen van Limburg deze konden krijgen samen met de broer van Ajuin

    BD'rs, alstublieft, ik wil mij actief lid maken en mijn lidmaatschapbijdrage aanvragen voor BD, maar zie mij dan ook niet als een muggenzifter! Heb respect voor elkaar.

    Voilà, dit moest ik even van mijn hart!


    Greetz, RonnyE

  • #2
    Re: Dit wil ik even kwijt

    heb het met aandacht gelezen, mijn comment:voor mijn eerste foto op deze site verscheen, had ik 1000 maal gepost.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Dit wil ik even kwijt

      Ik vin idd dat je op dit forum je eigen mening kwijt moet kunnen, zker als het over het beoordelen van een foto gaat (ieder heeft zijn mening).
      Ik heb van jou tot hiertoe nog geen muggenzift commentaar gelezen denk ik.
      Als een foto niet goed is mag dat ook gezegd worden vind ik, wel op een genuanceerde manier natuurlijk, maar denk wel dat jij dat doet
      [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

      Comment


      • #4
        Re: Dit wil ik even kwijt

        Hellcat zegt het heel goed, een genuanceerde mening moet m.i. altijd kunnen. Als je een foto post op het forum moet je ook man/vrouw genoeg zijn om opbouwende kritiek te accepteren.

        Ongenuanceerde kritiek zonder nadere uitleg is een heel ander verhaal. Ik heb je post's even bekeken en heb absoluut niet de indruk dat jij je daar schuldig aan maakt.

        Persoonlijk heb ik veel geleerd van de commentaren op mijn foto's en andere foto's. Juist doordat er een mix van weinig en veel ervaring aanwezig is op dit forum krijg je een leuke wisselwerking. De manier waarop ik kijk naar mijn eigen foto's en die van anderen is door dit forum ook heel anders en kritischer geworden.

        En ja, ook onervaren mensen kunnen een heel verfissende blik op een foto werpen. Ik vind het dan ook niet terecht dat je een bewezen track record moet hebben om commentaar, mits toegelicht, te mogen leveren.

        Just my 2c
        Groeten,

        Albert Jan

        Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

        Comment


        • #5
          Re: Dit wil ik even kwijt

          hey ronny,

          dit verbaast me eigenlijk wel, en toch niet. waarom wel? wel, ik volg (bijna) alle topics en threads, en ik heb je nog nooit echt afbrekende commentaar weten te geven. daarenboven vind ik dat ELKE mening van belang is. als iemand een negatieve mening heeft, mag die zich uiten. wil je dat niet horen, ga dan zelf elders waar niets negatiefs gezegd wordt. of vraag in het begin van je eigen thread: enkel positief aub!!!!


          waarom verbaast het me ook weer niet? wel, ik heb hetzelfde meegemaakt, en ook een thread erover geopend. ik kreeg een anonieme email via panta rhei (jij ook soms niet dan???), waarin ongeveer hetzelfde werd gezegd als hier. dat verbaasde me enorm, want ik geef gefundeerde commentaar, en nooit echt afbrekend...! als het niet goed is, zeg ik het, maar mooi ingekleed


          ik herinner me zelfs enkele van je foto's, die bikkembergs-sessie (okee, lichte betrokkenheid misschien ). okee, niet veel, maar ik vraag me af of die schrijver wel eens foto's post...


          weet je, ik ben wel blij te horen dat je pm krijgt, zo weet je tenminste van wie, en kan je in discussie gaan. via 'panta rhei' weet ik niets, en kan ik niets terugsturen....

          zoals in mijn topic toen: trek je er niets van aan ronny. als je een naam hebt van iemand, treed dan even in discussie/houd even een gesprekje. als de persoon anoniem is, trek je er dan de b*** van aan. wie is dan het zieligst???

          You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
          [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
          Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


          Comment


          • #6
            Re: Dit wil ik even kwijt

            Dank u wel, voel me al beter

            Nog even vermelden dat die commentaar (van ik geef altijd kritiek) meestal niet eens komt van degene die de foto gepost heeft.

            @ Ajuin: die schrijver heeft nog geen foto's gepost en met die Bikkembergs foto's heb ik veel moeten doen om die verdorie ingescand te krijgen en te posten. Dat was zo nen eerste keer iets van mij


            Greetz, RonnyE
            Last edited by RonnyE; 11 mei 2005, 10:57.

            Comment


            • #7
              Re: Dit wil ik even kwijt

              euh vraagje aan de moderators: als ik nu 'echt' lid wil worden via bijdrage loopt dit dan tot eind december of een heel jaar vanaf betaling?

              Greetz, RonnyE
              Tot eind december.
              Last edited by Plofkop; 11 mei 2005, 13:46.

              Comment


              • #8
                Re: Dit wil ik even kwijt

                oops, RonnyE, ik gaf antwoord met de editknop ipv de quoteknop
                Maar het is dus tot einde jaar.

                Comment


                • #9
                  Re: Dit wil ik even kwijt

                  niet erg Bijdrage is dan 25 euro en na juli lees ik juist 12,5 euro

                  Greetz, RonnyE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dit wil ik even kwijt

                    Hoi!

                    Ik herinner me nog een commentaar van jou op een silhouet-foto die ik hier nog niet zo heel lang geleden plaatste. Daar uitte je ook je kritiek, wat je goed recht is! En daarom posten we onze foto's hier. Ik ben al blij dat ik reacties krijg op de foto's, of het nu lof of kritiek is!!! Veel mensen geven zelfs noooooit commentaar, of nemen enkel de moeite commentaar te geven op ronduit slechte foto's. Zelf probeer ik de gulden middenweg te vinden door:

                    1) Regelmatig proberen een reactie te plaatsen. Op elke foto reageren is voor mij onmogellijk... (uiteraard bewondering voor diegene die dit wel kunnen, want ik mis veel foto's zo...)

                    2) net zoals jij eerlijk te zijn. Vind ik een foto niet geslaagd, dan laat ik dat zo vaak mogelijk weten. Indien het een prachtplaat is, dan mag het ook geweten zijn.

                    3) het wikken en wegen van de gebruikte taal, vooral bij kritiek, want dat is in tekstvorm altijd een 'gevaarlijke' bezigheid.

                    Toen ik jouw reactie op die foto las, was ik eerst ook wel licht op de tenen getrapt moet ik heel eerlijk toegeven. Maar je deed niet meer of minder dan jouw standpunt kenbaar maken, en daar heb ik alle respect voor. Meningen verschillen nu eenmaal. Zulke reacties moet je leren aanvaarden en dat kan niet van in 't begin. Dit leer je door je te engageren in het forum en dan kom je er vanzelf achter. De ene al wat sneller dan de andere.

                    Waar ik naar toe wil is het volgende:
                    - het schriftelijk uitten van kritiek op een fotografische prestatie is en blijft een zeer moeilijke opdracht en daar dien je zeer subtiel mee om te springen.

                    - Een negatieve reactie op een van je foto's blijft ook snel 'hangen' in het geheugen (sticky's ). Als je dan 2 keer van dezelfde persoon krijg je van die persoon gauw een verkeerd beeld van de criticus. Als je iemand's foto ooit eens een minder goede kritiek gaf, zoek dan eens naar een andere foto van dezelfde poster die een positieve reactie verdient en reageer met een ofzo.

                    PS: Zonder kritiek naar jou he!
                    Last edited by yowan-kenobi; 11 mei 2005, 14:52.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dit wil ik even kwijt

                      Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
                      1) Regelmatig proberen een reactie te plaatsen. Op elke foto reageren is voor mij onmogellijk... (uiteraard bewondering voor diegene die dit wel kunnen, want ik mis veel foto's zo...)
                      Dat kan ik ook niet,want dan zou ik op de duur zelf geen foto's meer kunnen nemen.
                      Het is hier nu eenmaal heel druk op het forum van BD.
                      Foto's van onderwerpen die ik zelf niet fotografeer kan ik ook moeilijk op reageren,omdat ik daar ook geen ondervinding in heb.
                      Dan zijn er nog die BD'ers die zelf veel foto's posten ,maar dan ook nooit reageren op de foto's van andere BD'ers.
                      En dan zijn er nog tenslotte sommige BD'ers waarvan ik denk,dat ze tegen mij iets hebben ( allé ik denk dat toch ) en zelf nooit eens op een foto van mij reageren.
                      Voila ik heb ook eens mijn hart gelucht.
                      En RonnyE trek je die PM's niet aan,kritiek mag je geven ( op een beleefde manier natuurlijk ) want anders moet je maar geen foto's posten op een forum.
                      Last edited by Cois; 11 mei 2005, 15:40.
                      mvg FrançoisVM
                      Canon 7D

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dit wil ik even kwijt

                        Interessante topic...

                        Mijn mening: er zou MEER kritiek mogen zijn, opbouwende kritiek weliswaar. Het is misschien grof maar veel foto's zijn gewoon alledaagse platvloerse neuskeutels en vaak wordt dat niet gezegd. Het moet misschien iets zachter er vriendelijker dan ik het hier net heb beschreven maar op zich mag het weldegelijk gezegd worden. Als je mensen blijft schouderklopjes geven voor het nemen van alledaagse vakantiefoto's kom je niet verder. Niet dat iedereen zijn hobby zo serieus neemt maar het zijn vaak kleine dingen die een foto van ordinair naar speciaal verheffen. Maar je moet het dan wel zeggen en niet telkens bij elke vakantiefoto die goed belicht is een geven en de persoon in kwestie in de waan laten dat het ok is. Voor alle duidelijkheid ik heb het hier nu niet om emotionele waarde, want een slecht belichte en esthethisch slechte foto kan veel emotionele waarde hebben, het gaat hier over algemene esthethiek en originaliteit.

                        Als mensen toch dingen posten en vragen om commentaar kan je dus beter maar zo eerlijk mogelijk zijn. Heeft de foto emotionele waarde zal ze het door die commentaar niet verliezen, heeft ze dat niet dan kan je uit de commentaar alleen maar leren en beter foto's leren nemen.

                        Dus lang leve de constructieve kritiek!
                        Ricoh Caplio GX100

                        http://www.flickr.com/photos/koenhufkens

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dit wil ik even kwijt

                          @ Yowan-kenobi: ben blij dat je het een en ander op jouw manier verduidelijkt want ik deel jouw mening volledig!

                          En om u eens rode wangskes en een goed gevoel en pluim te geven ik vind uw foto's van macro van de snuitvlieg echt mega! Daar valt mijne mond van open. Als ik hier zie wat men dijkwijls klaarspeelt op macro niveau super gewoon! Ik zou dat ook willen kunnen maar daar ben ik een groentje in.

                          Nee ik probeer gewoon eerlijk te zijn in al mijn postings en omdat ik weet dat taal een zeer machtig iets is ga ik er ook voorzichtig mee om.

                          Greetz, RonnyE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dit wil ik even kwijt

                            Degene die posten moeten tegen kritiek kunnen.Is het goed,zeg het.Is het slecht zeg het ook MAAR zeg dan ook waarom en hoe het (mss) beter kan.Zo simpel zie ik het.
                            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dit wil ik even kwijt

                              Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper
                              Degene die posten moeten tegen kritiek kunnen.Is het goed,zeg het.Is het slecht zeg het ook MAAR zeg dan ook waarom en hoe het (mss) beter kan.Zo simpel zie ik het.
                              Degene die kritiek levert mag ook wel uitleggen waarom hij of zij die mening heeft. Het werkt van 2 kanten he? Bruikbare kritiek kan best negatief zijn, maar zorg dat dat men er iets aan heeft dmv onderbouwing.
                              En doe het openlijk, niet per PM of mail.

                              Edit: waarom quote ik dit eigenlijk? Macroshopper zegt het al..

                              Comment

                              Working...
                              X