Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

omvallende gebouwen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • omvallende gebouwen

    Wanneer ik foto's maak van gebouwen dan lijken die vaak achterover te leunen, terwijl ze in het echt natuurlijk rechtstaan. Ik dacht dat je dit kon vermijden door geen groothoek te gebruiken maar door wat achteruit te gaan en in te zoomen. Klopt dit een beetje? Ik kan het ook gaan proberen natuurlijk maar ik had ook graag wat expert advice.

  • #2
    Hallo Deg,

    Advies kun wel van mij wel krijgen maar of dat ook expert advies is? (twijfel)

    Waar je over spreekt is in feite perspectief vertekening. Een vertekening op basis van afstanden ten opzichte van het waarnemingspunt. In het wild, gewoon op straat, zie je dat ook met je ogen maar daar valt het niet zo op. Pas als je de zaak op een vlak velletje papier of beeldscherm gaat weergeven valt het op omdat het effect dan wordt versterkt.

    Om perpectiefvertekening te compenseren zou je een zgn 'shiftobjectief' moeten gebruiken. Dat is een lens die je ten opzichte van de camera kan verschuiven in een vlak dat parallel ligt aan je film of beeldsensor. Technische camera's, je weet wel die grote balgdingen, kunnen dat zonder meer. Zo'n beetje alles kan immers aan die camera's verschuiven of neigen. Bij de kleinbeeld camera's is zo'n shift uitvoering erg lastig te maken omdat je veelal de lens bevestigt op een vaste plaats de bajonet. Ooit maakte Minolta een shiftlens mét bajonet. De prijs wil je niet weten, zelfs nu na 20 -25 jaar betaal je je scheel aan een 'tigste'hands exemplaar. Als er al één tegen komt.

    In de analoge doka kan je dat perspectief compenseren door te onthoeken met de vergrotingskoker. Je kantelt of verschuift dan de lens ten opzichte van het negatiefvlak. Vandaag de dag kan dat in Photoshop en zelfs heel goedkope programmaatjes zoals Photo-Brush.

    Groetjes,
    Willem
    Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
    http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

    Comment


    • #3
      Geen twijfel, het advies van Willem ziet er expert uit.

      Ter demonstratie van de digitale doka (in PS dus): De volgende foto heb ik in Brussel met behoorlijke groothoek (19mm) gemaakt. Ik heb de camera zelfs laag gehouden om het effect te vergroten (persoonlijk vond ik dat wel een mooi effect bij dergelijke objecten). Onderstaande foto



      kun je met correctie in PS -vrij snel en eenvoudig- omzetten (als je dat wilt natuurlijk) naar



      Zelfs het bus/tram/metro hokje staat weer recht

      ps: Ik vind zelf de bovenste leuker, zelfs met omvallende japanners en het schuivende bus/etc-hokje (ik zou niet durven zeggen 'juist vanwege...')

      Erik

      Comment


      • #4
        Ben ik met je eens Erik. Bovenste wordt versterkt door het vervreemdend effect, de onderste is meer een gewone foto. Ben jaloers op die 19mm convertor. Tja, dan had ik maar die Nikon 5000 moeten kopen.

        Comment


        • #5
          Bedankt voor het advies. Maar klopt het dat dit effect verkleind naarmate je inzoomt?

          Comment


          • #6
            Perspectief heeft alleen met het standpunt van de waarnemer te maken. Wel is het zo, dat indien men met een grotere brandpuntsafstand toch het gehele gebouw wil vastleggen, men een ander standpunt moet innemen, d.w.z. verder weg moet gaan staan, en dus het perspectief verandert.

            Eugène.

            Comment


            • #7
              Mooi gezegd Eugene, volgens de wet van het consequente denken oftewel de Logica.

              Comment

              Working...
              X