Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grijze vlekken op foto na inkadering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • grijze vlekken op foto na inkadering

    Als ik een foto inkader heb ik het bijne altijd voor:
    Grijze vlekken op de foto door contact van de foto met het glas.
    Ik krijg het enkel weg door de foto zo los mogelijk in het kader te leggen.

    Bij sommige kaders met een haak die op het karton is geclipst krijg je dan een dikke grijze lijn van één cm over je foto.

    Ervaren jullie dit ook?
    Heeft er iemand een middel tegen?

    mvg
    Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

  • #2
    Re: grijze vlekken op foto na inkadering

    Ik had hetzelfde voor toen ik Ilford papier gebruikte met ;mijn canon printer/ Met Canonpapier geen probleem (wel goed laten drogen)
    Bert Stephani

    http://www.bertstephani.com

    Comment


    • #3
      Re: grijze vlekken op foto na inkadering

      mat glas of blinkend glas? want met mat, ontspiegeld glas heb je dit veel minder
      Nikon D70 + Sigma 18 - 125 mm F 3.5-5.6 DC
      ready to learn

      Comment


      • #4
        Re: grijze vlekken op foto na inkadering

        Ik had dat probleem ook met Ilford papier. Met Aldi-papier heb ik dat niet .


        Je kan ook eens proberen om de afdruk eens goed op te warmen met een haardroger. Soms wil dat wel eens helpen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: grijze vlekken op foto na inkadering

          Oorspronkelijk geplaatst door satpet
          Als ik een foto inkader heb ik het bijne altijd voor:
          Grijze vlekken op de foto door contact van de foto met het glas.
          Ik krijg het enkel weg door de foto zo los mogelijk in het kader te leggen.

          Bij sommige kaders met een haak die op het karton is geclipst krijg je dan een dikke grijze lijn van één cm over je foto.

          Ervaren jullie dit ook?
          Heeft er iemand een middel tegen?

          mvg

          Dit is omdat je niet volgens de regels van de kunst inlijst!
          Bij een goede inlijsting maakt de foto nooit contact met het glas, daarom maakt men gebruik van een uitgesneden Passe-partout die een dikte heeft van ongeveer een goede mm en die van binnen steeds wit van kleur is en de buiten kleur kan je kiezen. Ik snij de passe-partout uit onder 45° en dan krijg je een fijn wit boordje rond het beeld dat in verstek samenkomt.

          Je zet de foto vast op de passe-partout maar aan één zijde, dat laat toe dat het fotopapier kan "werken" onder invloed van luchtvochtigheid en temperatuur, aldus krijg je geen blazen op je foto.

          Dit is de simpelste manier van werken, je kiest een standaard formaat van kader, in mijn geval kies ik voor 40 x 50 cm, kader worden altijd gebruikt in de "portret orientatie" en het beeld pas je aan aan de kader.

          Wil je dit alles is zelf zien ben je welkom .

          MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: grijze vlekken op foto na inkadering

            Digipics357,

            Klopt. Ik heb het enkel voor bij inkadering zonder passe-partout.
            Ik kader foto's in op Fuji papier van bij Photobox.

            Moet ik er dan op letten dan de kaders die ik koop aan de binnenkant een randje hebben tussen glas en foto.
            Bestaat dat?

            mvg
            Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

            Comment


            • #7
              Re: grijze vlekken op foto na inkadering

              Oorspronkelijk geplaatst door satpet
              Digipics357,

              Klopt. Ik heb het enkel voor bij inkadering zonder passe-partout.
              Ik kader foto's in op Fuji papier van bij Photobox.

              Moet ik er dan op letten dan de kaders die ik koop aan de binnenkant een randje hebben tussen glas en foto.
              Bestaat dat?

              mvg
              Ik zou zeggen probeer zoveel mogelijk met passe-partout te werken het oogt veel mooier en de problemen zijn van de baan.

              Wat je krijgt is te vergelijken met Newton ringen in diaraampjes waarschijlijk gaat een antireflectie glas ook helpen door de fijne structuur op het glas, maar de briliance van je beelden heeft er onder te lijden.

              MVG, Jeff
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: grijze vlekken op foto na inkadering

                uw fotos laten afdrukken als MAt en niet als glanzend helpt ook

                Comment


                • #9
                  Re: grijze vlekken op foto na inkadering

                  Heb je dit effect trouwens lokaal (bij enkele kleuren), of over de gehele foto ?
                  m
                  D300 D70 - SB800 SB600 - 12-24/4 17-35/2.8 28-70/2.8 50/1.8 105/2.8 70-200/2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: grijze vlekken op foto na inkadering

                    Oplossing met passepartout oké, maar wat als je wil inkaderen zonder?
                    | Nikon D70 | Nikkor 18-70 3.5-4.5GED | Nikkor 70-300 4-5.6G | SB800 | PD70X | Manfrotto 680B | Velbon VS3 | Minolta Dynax7xi | Minolta AF28-105xi | Minolta 3500xi | Cokin filters | lampjes, softbox, parapluutjes | Appeltjes om te verwerken |

                    Comment

                    Working...
                    X