Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's verkopen: eigendomsrecht+fiscus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's verkopen: eigendomsrecht+fiscus

    Een restaurant biedt me de mogelijkheid een aantal foto's tentoon te stellen en eventueel te verkopen, waarbij zij een percentage van de verkoopprijs voor zich nemen.
    Mijn vraag is dubbel:
    - hoe zit het met het eigendomsrecht van de foto's? Blijf ik eigenaar van de foto's?
    - wat zegt de Belgische fiscus/sociale zekerheid hierover? Ik ben werknemer bij een werkgever. Moet ik dan als zelfstandige ingeschreven zijn (evt in bijberoep)?
    mijn fotosite

  • #2
    Re: foto's verkopen: eigendomsrecht+fiscus

    Oorspronkelijk geplaatst door JanVG
    - wat zegt de Belgische fiscus/sociale zekerheid hierover? Ik ben werknemer bij een werkgever. Moet ik dan als zelfstandige ingeschreven zijn (evt in bijberoep)?
    Als je het echt volgens de regels wil spelen dan kan je misschien overwegen om een overeenkomst af te sluiten met je opdrachtgever en de loonadministratie laten uitvoeren door bvb een dienstverlener als Payroll. Ze doen in princiepe hetzelfde als een interimbureau zou doen doch zonder twee essentiële punten : 1. ze gaan niet op zoek naar opdrachtgevers of opdrachtnemers, daar moet je zelf voor zorgen. 2. ze bemoeien zich niet over de verloning, ook deze afspraken met jouw "klant" moet je zelf maken.

    Voor de rest zal je van hen op het einde van het jaar netjes een formulier 281.10 krijgen dat je bij je belastingaangifte kan voegen alsof je naast je fulltime job nog voor een tweede wergever hebt gewerkt. Jouw "klant" gaat van hen een factuur krijgen voor de door jou afgesproken prijs.

    Bovenstaande werkwijze is in ieder geval minder omslachtig dan het statuut van zelfstandige in bijberoep aanvragen.

    Eén kleine opmerking : kijk toch maar eens je arbeidsovereenkomst na met je huidige werknemer, misschien staat daar wel een exclusiviteitsbeding in. Hoewel het misschien weinig waarschijnlijk is dat het verkopen van je fotografische talenten incompatiebel is met de belangen van je werknemer kan je hem wellicht beter schriftelijk op de hoogte brengen.
    DigiCam

    Comment


    • #3
      Re: foto's verkopen: eigendomsrecht+fiscus

      Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam
      Eén kleine opmerking : kijk toch maar eens je arbeidsovereenkomst na met je huidige werknemer, misschien staat daar wel een exclusiviteitsbeding in. Hoewel het misschien weinig waarschijnlijk is dat het verkopen van je fotografische talenten incompatiebel is met de belangen van je werknemer kan je hem wellicht beter schriftelijk op de hoogte brengen.
      Iedereen zou daarop moeten letten bij het tekenen van een overeenkomst dat dit er nooit instaat. Een correcte werkgever mag daar geen probleem van maken. Hij kan natuurlijk wel eisen dat het niet in de zelfde branche is.
      natwork.be

      Comment


      • #4
        Re: foto's verkopen: eigendomsrecht+fiscus

        Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam
        Als je het echt volgens de regels wil spelen dan kan je misschien overwegen om een overeenkomst af te sluiten met je opdrachtgever en de loonadministratie laten uitvoeren door bvb een dienstverlener als Payroll.
        Eén kleine opmerking : kijk toch maar eens je arbeidsovereenkomst na met je huidige werknemer, misschien staat daar wel een exclusiviteitsbeding in. Hoewel het misschien weinig waarschijnlijk is dat het verkopen van je fotografische talenten incompatiebel is met de belangen van je werknemer kan je hem wellicht beter schriftelijk op de hoogte brengen.
        In het ontwerp van ons nieuw arbeidsreglement stond dat de werknemer alleen na toestemming van de werkgever een bijberoep mag uitoefenen .

        Ik heb daarover een opmerking gemaakt omdat mijn baas niets te maken heeft met wat ik in mijn vrije tijd doe. En gelukkig is dat deel uit het reglement gehaald na overleg met iemand van de arbeidsrechtbank .

        Wij hebben geen vakbond (net te weinig werknemers), en niemand had aanmerkingen op dat reglement, dus heb ik zelf maar een paar pagina's volgeschreven in dat schriftje om het ontwerp van het nieuwe arbeidsreglement wat te laten aanpassen.

        (Het werk dat ik al 24 jaar doe heeft niets te maken met fotografie, dus zou dat ook zeker geen concurrentie zijn voor de firma.)
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: foto's verkopen: eigendomsrecht+fiscus

          Zo denk ik er ook over. Dit soort beding in uw contract nooit akkoord mee gaan!


          Greetz Ronny

          Comment


          • #6
            Re: foto's verkopen: eigendomsrecht+fiscus

            Een eenmalig tentoonstellen en te koop aanbieden van uw foto's lijkt me niet echt een bijberoep te zijn. Als het bij deze keer blijft, en je wil het fiscaal toch eerlijk spelen, zou ik je eventuele opbrengsten aangeven bij "diverse inkomsten", namelijk bij "Winst of baten uit toevallige of occasionele prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten". Het is daarvoor niet nodig om je als zelfstandige in te schrijven. Als je dit echter in de toekomst op regelmatige wijze zou doen, ontstaat er een andere situatie.
            http://katrijn.fotopic.net
            Canon 10D met glaswerk, Canon G3,Tripod Velbon

            Comment


            • #7
              Re: foto's verkopen: eigendomsrecht+fiscus

              Oorspronkelijk geplaatst door Kat
              Een eenmalig tentoonstellen en te koop aanbieden van uw foto's lijkt me niet echt een bijberoep te zijn. Als het bij deze keer blijft, en je wil het fiscaal toch eerlijk spelen, zou ik je eventuele opbrengsten aangeven bij "diverse inkomsten", namelijk bij "Winst of baten uit toevallige of occasionele prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten". Het is daarvoor niet nodig om je als zelfstandige in te schrijven. Als je dit echter in de toekomst op regelmatige wijze zou doen, ontstaat er een andere situatie.

              Volledig mee eens!

              Comment


              • #8
                Re: foto's verkopen: eigendomsrecht+fiscus

                als je t aangeef aan de fiscus, is het dan een bijberoep ?

                zo ja, is een camera dan geen beroepskost ?

                oplossing : fotootje verkopen voor 15 euro en camera van 1000 euro in kosten steken ?

                'k denk nie dat zou lukken
                nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
                http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

                Comment

                Working...
                X