Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grote (doka)kuis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • grote (doka)kuis

    pfft .. vandaag van mijn hart een steen gemaakt en mijn doka-gerief mooi in dozen gestoken en klaar gezet om een verdiep hoger (lees zolder) te stationeren
    Is wel al geloof ik 4 jaar geleden dat ik nog in de doka gezeten heb en 3 jaar geleden dat ik nog analoog geschoten heb. Ik ben er ongeveer van overtuigd dat ik nooit meer (never say never natuurlijk) dat gerief zal gebruiken, maar weg doe ik het niet. Je weet nooit dat binnen *tig jaar een van mijn peutertjes het in zijn/haar hoofd haalt om lekker ambachtelijk bezig te zijn met fotografie .
    Kreeg toch wel een beetje heimwee bij de geuren en lang-vergeten-dat-dat-bestond-zaken ...

  • #2
    Re: grote (doka)kuis

    hier het zelfde, alles staat op zolder, alleen de ruimte van de doka heeft nu een andere functie, maar wie weet????
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: grote (doka)kuis

      zit met hetzelfde,doka 5 jaar gebruikt,nieuw huisje gebouwd,na 2 jaar doka opnieuw klaargemaakt,1 jaar gebruikt en overgestapt op digitaal,kan het ook niet over m'n hart krijgen om alles weg te doen!
      grts; M

      Comment


      • #4
        Re: grote (doka)kuis

        Ik ben "gelukkig" laat genoeg geboeid geraakt door fotografie. (Zo een jaar of 5 terug). Begonnen met een toen betaalbaar toestelleke en nu sedert een klein jaar op DSLR....
        Ik leef echter wel mee. Zeker omdat een doka niet alleen materiaal is, maar ook een speciale plaats inneemt in huis. Volledig donker, speciale lampen, enzovoort. Ik heb 20 jaar geleden nog wel in een doka meegeholpen van een buur, en ik vertoefde daar altijd graag...
        natwork.be

        Comment


        • #5
          Re: grote (doka)kuis

          Ook ik ben een 10tal jaren gestopt met men doka.
          Men analoge A1 met lenzen heb ik ook op zolder staan.Men foto's met negativen heb ik doelbewust achtergelaten bij de laatste verhuis. (veel spijt van) wegens geen plaats en geen tijd meer. Sinds een 4 tal jaren weer terug bezig met fotografie. Digitaal wel te verstaan. Eerst een canon powershot S40 dan een sony f828 en nu een canon 20D. Onlangs kwam ik terug van het werk toen mijn vrouw en 2 dochters in de albums van vroeger aan het neuzen waren. Ik heb me er bij gezet en met veel heimwee en nostalgische gevoelens heb ik ze van voor tot achter doorbladert. Der zaten mooie plaatjes tussen die ik in geen 20 jaar nog gezien had.
          Daar zijt ge toch effen niet goed van zenne. Dat speciale gevoel en die specifieke geur van de ontwikkel- en fixeerbaden kon ik zo weer terug ruiken.
          Ik heb me terug een analoge eos 3 aangeschaft zodat ik de lenzen van men 20D ook hierop kan gebruiken. Niet om continue analoog te schieten hoor.
          Maar ik vindt de zwart-witfoto's van analoog mooier dan de digitale versie.
          En ja, dat wachten als ge uw filmrolleke hebt binnengedaan is ook plezant.
          Ge weet nooit of ze allemaal gelukt zijn. De voldoening is dan ook des te groter als ge dan uw foto's moogt afhalen. Zelf ontwikkelen? Daar ga ik niet meer aan beginnen.Ik wil nu volop genieten van men hobby. Dat was vroeger wel eens anders als ge dagen en dagen in de doka zat.
          Achteraf bezien toch een mooie tijd.
          Maarja, die tijd komt niet meer terug


          Groetjes


          JO
          Groetjes
          ----JO

          Comment


          • #6
            Re: grote (doka)kuis

            Anderhalf jaar geleden heb ik voor het laatst een z/wfilm voor het laatst ontwikkeld. Aan opruimen van de doka ben ik nooit toegekomen.

            Ik heb nog een prachtige bariet afdruk in mijn woonkamer van het station van Antwerpen. Gemaakt met een 2-oog rolleiflex. (prachtige eenvoudige camera, een heel zacht 'klikje' hoorbaar als je afdrukte)
            Af en toe kijk ik nog eens naar de foto. De scherpte en het contrastbereik vind ik nog steeds fantastisch. Sommige brietafdrukken hebben me echt zweet gekost

            Maar al de uren die ik in het (bijna) donker zal ik zeker niet missen

            Doch een nieuw tijdperk is aangebroken.

            Comment


            • #7
              Re: grote (doka)kuis

              Grappig... ik heb juist opnieuw de doka ingericht na een paar jaar afwezigheid daar. Er gaat toch niets boven bariet en het ontstaan van het beeld in de doka. Voor kleur vind ik 't niks dat ambachtelijke werk, maar voor Z/W is digitaal toch echt geen vervanging. Alles IMHO natuurlijk he? .

              Comment


              • #8
                Re: grote (doka)kuis

                Ik krijg mijn digitale zw/w afdrukken ook niet zo mooi als ze uit de DOKA kwamen. Grappig genoeg heb ik al drie keer op het punt gestaan om al mijn gerief te verkopen... en dan toch niet gedaan. Echt moeilijk... heb zo'n tweeslachtig gevoel: langs de ene kant is digitale fotografie fantastisch, maar ik hou toch ook wel van dat ambachtelijke zwoegen in het rood licht... die uren van opperste concentratie... die geuren van chemicaliën... proefstroken maken... het moment dat uwe foto zichtbaar wordt op het papier...

                Maar het kost zoveel tijd!

                ga het toch nog even bijhouden, wie weet...
                Canon EOS 300D, kitlens +Sigma 70-300 f/4-5.6 APO Macro II D

                Comment


                • #9
                  Re: grote (doka)kuis

                  heerlijk om dit te lezen allemaal.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: grote (doka)kuis

                    ik heb men hele leven lang in de exdoka van men pa geslapen...en nu heb ik een D70
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment


                    • #11
                      Re: grote (doka)kuis

                      Zonder nostalgische gevoelens een paar maand geleden vergroter en doka-materiaal verkocht. Gebruikte het al enkele jaren niet meer.
                      Nu nog een redelijk bedrag voor gekregen. Binnen enkele jaren is dit niets meer waard.
                      Straks aanvaard zelfs de kringloopwinkel het hele zootje niet meer.
                      Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

                      Comment

                      Working...
                      X