Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe beginnen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe beginnen?

    Iemand tips om me in te lezen over fotobewerking? Over de keuze van de camera ben ik al bezig, en met mijn oude kennis van SLR's erbij kom ik daar wel uit? Maar over de software om iets met de digitale fotoos te doen op mijn PC enzo, en hoe je je instellingen op de camera moet zetten (wordt mij verteld dat dat heel belangrijk is en dat standaard instellingen bij digitale SLR's echt niet goed staan?!) om er het beste resultaat uit te halen enzzz.. daar gaat het bij mij moeilijk worden. Ik weet niet eens of je bij een camera een soort programma krijgt om je beelden op de PC te krijgen, en wat je daar mee kan. En ik ben druk op deze site aan het lezen maar zo gauw het over bewerken gaat vliegen de afkortingen om mijn oren. Als het gaat over "in PS kun je de KO in de CTI instellen" of iets dergelijks, dan weet ik niet waar het over gaat; dat schiet niet op. En de beginnershoek gaat alleen over fotoos laten zien en beoordelen, ook leuk hoor. Heb ik een hoekje over het hoofd gezien op de site of is er een leuke andere site of misschien (heel ouderwets natuurlijk) een leuk boekje? Met de zoekfunctie hier moet ik dingen intiepen die ik nog niet weet, dus dat is ook erg lastig.
    Misschien nuttig te vermelden dat ik al twee jaar "oefen" met een Photosmart 215 en het programmaatje Photosmart. Daar heb ik altijd ruzie mee. Gewoon binnenhalen en afdrukken lukt meestal wel maar ik wil bij iedere foto altijd beginnen met er stukjes af te snijden die ik niet wil en die weg te gooien en met die uitsnede dan verder te gaan. Nou dat geeft altijd al grote problemen, en dat zal vast wel aan mij liggen. En als het over lagen gaat word ik ook misselijk. Dat had ik vroeger al op school bij algebra, bij meetkunde minder.
    Ruud

  • #2
    Re: hoe beginnen?

    Heel herkenbaar probleem

    Het eerste wat ik je aan wil raden is een boekje kopen over fotobewerking voor beginners. In ieder geval heb je dan een basis gevormd. Je weet de basisbegrippen en exotische kreten dan tenminste te plaatsen.

    2e is oefenen, veel oefenen en spelen met fotobewerking. Het is echt iets wat je in de praktijk moet leren. Je kunt de theorie begrijpen, maar het toepassen is een ander verhaal.

    V.w.b. je kennis over fotografie. In de basis is digitaal hetzelfde als analoog. De verschillen zitten hem in de manier waarop het beeld opgeslagen en ontwikkeld wordt. Dus diafragma, belichting, etc. is in de basis hetzelfde. De (kleine) praktische verschillen zul je zelf wel ontdekken

    Je kunt op http://www.luminous-landscape.com/ een schat aan informatie vinden over digitale fotografie incl. handleidingen over hoe specifieke problemen aan te pakken. Zou daar eerst eens gaan neuzen.

    En mocht je vragen hebben kun je hier altijd terecht
    Groeten,

    Albert Jan

    Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

    Comment


    • #3
      Re: hoe beginnen?

      Het boek "Digitale fotografie" van ons aller Erik Mansvelders is een goed begin...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        Re: hoe beginnen?

        Die luminous landscape site is inderdaad fantastisch. Ik heb gelukkig met Engels geen probleem. Er is voor dagen leesvoer op die ene site. En lekker actueel.
        f.f.

        Comment


        • #5
          Re: hoe beginnen?

          Als je in PS het lagensysteem onder de knie hebt, ben je al een eind.

          Het is eigenlijk redelijk eenvoudig die lagen ( eens je het kan he !! )

          vergelijk een laag, met een doorzichtige plastiek die je boven uw foto aanbrengt.
          Die laag kan bestaan uit een kopie van uw foto ( 2 foto's boven elkaar ) of een doorzichtige laag.
          Die lagen kun je veranderen van positie ( niet alleen naar links en naar rechts maar ook nog eens de ene boven de andere ).

          Zo heb je bv. een kaartje voor een eerste kommunie
          uw echte foto gebruik je als achtergrond.
          Dan maak je een nieuwe laag aan en op die nieuwe laag maak je een klein fotoke die je ergens in een hoekje plaatst.
          Maak terug een nieuwe laag aan en daar kan je tekst op zetten.

          Het voordeel van die lagen is dat je nu alles nog kan verzetten en verschuiven tot je er scheel van begint te kijken

          Comment


          • #6
            Re: hoe beginnen?

            Dat bedoel ik onder andere, is PS soms Paint Shop of Photo Shop of Photo Smart of Photo Start of Picture Search? Met die afkortingen haakt een beginner al gauw af.
            f.f.

            Comment


            • #7
              Re: hoe beginnen?

              PS = Photoshop
              PSP = Paintshop

              De rest van de programma's die je noemt ken ik niet
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment


              • #8
                Re: hoe beginnen?

                Eens met bovenvermelde raadgevingen, 'k wens er alleen nog maar aan toe te voegen dat "Rome niet in een dag gebouwd is", neem minsten 1 jaar intensief leren/trainen/oefenen/uitproberen maar voor lief.

                Zoals alles is ook hier, "oefening baard kunst".

                Comment


                • #9
                  Re: hoe beginnen?

                  Ik heb onlangs Snelgids Pro Photoshop CS van Easy Computing gekocht om me een beetje op weg te helpen met Photoshop.

                  In dit boek komen volgende onderwerpen aan bod:
                  • Photoshop CS installeren en instellen
                  • Een foto openen, inzoomen, uitzoom, met meerdere vensters werken en het werkblad aanpassen
                  • Selecties maken, selecties veranderen, werken met een snelmasker en extraheren
                  • Penselen gebruiken, penselen veranderen, retoucheren, gummen, vullen en het historiepenseel
                  • Een vectorafbeelding maken, een knop maken, tekst gebruiken en bewerken, vormen tekenen
                  • Een foto recht zetten, niveaus, curven, kleuren verbeteren, fotofilters, schaduw en hooglichten verbeteren
                  • Werken met lagen en laagnesten, opvullagen en aanpassingslagen
                  • Werken met filters, patronen maken, lichteffecten
                  • Een duotoon maken, afdrukken, foto's vergroten of verkleinen
                  • Vragen en foefjes.
                  Er wordt hierin gewerkt met heel veel afbeeldingen zodat je ook visueel een idee hebt van wat men bedoelt.
                  Dit boek kost ongeveer € 14.95 en kan je vinden in de standaard boekhandel.

                  Meer info kan je vinden op:
                  http://www.easycomputing.com/product...f=3266&lang=nl
                  DeezJee Photography

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe beginnen?

                    Dan heb ik nog een leuke om over na te denken: heeft het dan wel zin om nu al een digitale spiegelreflex te kopen? (IK heb wel zin hoor!)
                    f.f.

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe beginnen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fixed focus
                      Dan heb ik nog een leuke om over na te denken: heeft het dan wel zin om nu al een digitale spiegelreflex te kopen? (IK heb wel zin hoor!)
                      f.f.
                      Ik ook!!
                      Maar ik denk dat dit ieder voor zich moet uitmaken. In mijn geval wacht ik nog een paar maanden, zo kan ik ondertussen al leren werken met software.
                      Ik moet sowieso nog een tijdje wachten, aangezien ik momenteel nog niet de financiën heb om mijn Canon 20D aan te schaffen Ik moet nog ff wachten op mijn vakantiegeld en dan kan ik ten volle genieten van het fotograferen
                      DeezJee Photography

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoe beginnen?

                        Als je eenmaal wat onderweg bent met PS CS, kan ik je zeker het boek "The Photoshop CS Book for digital Photographers" van Scott Kelby aanraden. Specifiek geschreven voor digitale fotografen, en vol nuttige tips, uitleg over workflow en specifieke uitleg over hoe je dingen moet bereiken. Geen oeverloos gezever over wat ieder knopje doet, maar een aantal nuttige technieken die heel goed worden uitgelegd. Dat heeft mij in ieder geval zeer veel geholpen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoe beginnen?

                          Ik heb op BOL even gekeken wat voor boeken er over digitale fotografie zijn en nu kom ik weer een afkorting tegen die ik niet ken CS. Waar staat dat voor?
                          f.f.

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoe beginnen?

                            ..... die ik niet ken CS. Waar staat dat voor?
                            Dat is de laatste versie van PS.
                            "CS" ipv een nummertje

                            Jo(han)
                            Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoe beginnen?

                              Problemen aanpakken als ze zich voordoen!

                              Kies een programma waar een zekere standaard inzit, voor mij is dit Photoshop van Adobe, wereldwijd gekend en gebruikt. Je kan starten met Photoshop elements en dan is de opgedane kennis niet verloren als je overstapt naar de full version ga je je nog thuis voelen in deze omgeving.

                              Je hoeft niet eerst het programma te leren alvorens aan de slag te gaan, probeer dag na dag het probleem van die dag op te lossen, en het probleem van morgen lossen we morgen op. Zo kom je met een dag seffens vooruit in de wondere wereld van de digitale fotobewerking.


                              MVG, Jeff
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                              Comment

                              Working...
                              X