Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • statief

    bij gebruik van een statief, gebruik je dan een draadontspanner of afstandsbediening, of gewoon afdrukken met de risk dat je toch onscherpte krijgt,wat doen jullie???
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

  • #2
    Re: statief

    Ik heb sinds kort ook een draadontspanner gekocht.
    Je hebt inderdaad nog kans op onscherpte door beweging bij het gewoon indrukken van de knop. Heb ik ook mogen ondervinden.
    No money , no honey

    Canon EOS 20D - EFS 18 - 55 mm / ES 90 - 300 mm / Sigma EX ASP 24 - 70 mm 2.8 / Canon 50 mm 1.8 / Tamron SP 90 Macro

    Comment


    • #3
      Re: statief

      gewoon afdrukken nooit.

      wat je eventueel kan doen is de timer instellen.

      ik gebruik mijn statief enkel voor macro opnamens, en das dan atijd met afstandsbediening (d70 heeft geen draad ontspanner)

      Comment


      • #4
        Re: statief

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk
        bij gebruik van een statief, gebruik je dan een draadontspanner of afstandsbediening, of gewoon afdrukken met de risk dat je toch onscherpte krijgt,wat doen jullie???
        grt,bouk.
        Hoi Bouk, ik maak mijn foto's op statief meestal met de zelfontspanner. Meestal zijn dat toch stilstaande onderwerpen en dan kan ik deze best gebruiken.

        groeten, Jan.
        Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
        Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

        Comment


        • #5
          Re: statief

          Afhankelijk van het onderwerp natuurlijk...
          Voor langere sluitertijden kies ik voor mirror-lockup in combinatie met draadontspanner... Die spiegel kan namelijk ook nog voor bewegingsonscherpte zorgen
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            Re: statief

            te zien wat je sluitertijd is hee

            als ik men dslr op statief zet om tuinvogeltjes te trekken dan ga ik met men 180mm tot 1/60ste. de meeste bewegeingsonscherpte maken de vogeltjes trouwens zelf...door te bewegen.
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: statief

              Gebruik zelden een statief, ze zijn me te lastig en te groot om mee te slepen

              Maar als ik er een gebruik dan gebruik ik een draadontspanner. Timer vind ik te bewerkelijk om te gebruiken.
              Last edited by ajh; 19 april 2005, 11:28.
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment


              • #8
                Re: statief

                tot voor kort had ik ook dat probleem. met de knop, maar zelfs op statief beweeg je dan nog lichtjes....

                okee, beter statief is een oplossing, maar ik heb nog een andere zeer eenvoudige oplossing. niet scherpstellen op voorhand, maar gewoon in een keer flink afdrukken. dan gaat het toestel zelf nog eerst scherpstellen, vooraleer af te drukken. bij mij helpt dit enorm, want je vinger is al lang weg eer ie scherpgesteld is !!!!!!!!!!! geen beweging meer te zien, simpel en efficient

                You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                Comment


                • #9
                  Re: statief

                  Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
                  tot voor kort had ik ook dat probleem. met de knop, maar zelfs op statief beweeg je dan nog lichtjes....

                  okee, beter statief is een oplossing, maar ik heb nog een andere zeer eenvoudige oplossing. niet scherpstellen op voorhand, maar gewoon in een keer flink afdrukken. dan gaat het toestel zelf nog eerst scherpstellen, vooraleer af te drukken. bij mij helpt dit enorm, want je vinger is al lang weg eer ie scherpgesteld is !!!!!!!!!!! geen beweging meer te zien, simpel en efficient
                  bedankt voor de tip, maar ga dit eerst eens goed een paar keer over lezen.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: statief

                    Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
                    tot voor kort had ik ook dat probleem. met de knop, maar zelfs op statief beweeg je dan nog lichtjes....

                    okee, beter statief is een oplossing, maar ik heb nog een andere zeer eenvoudige oplossing. niet scherpstellen op voorhand, maar gewoon in een keer flink afdrukken. dan gaat het toestel zelf nog eerst scherpstellen, vooraleer af te drukken. bij mij helpt dit enorm, want je vinger is al lang weg eer ie scherpgesteld is !!!!!!!!!!! geen beweging meer te zien, simpel en efficient
                    Heu Ajuin, die begrijp ik niet hoor...

                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                    Comment


                    • #11
                      Re: statief

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
                      Heu Ajuin, die begrijp ik niet hoor...

                      Greetz, Kariboe
                      Volg het ook niet helemaal , maar volgens mij doelt Ajuin op de focus trap techniek. Is nog niet zo lang geleden voorbij gekomen.
                      Groeten,

                      Albert Jan

                      Website AJH
                      lidnummer: BD0371NL

                      Comment


                      • #12
                        Re: statief

                        wel, ik zet mijn cam op het statief, en richt op wat ik wil trekken. ik stel scherp (half indrukken), en dan bekijk ik het resultaat wat het ZAL worden. als dat goed is, doe ik mijn hand voor de lens, zodat de AF op mijn hand gaat focussen. hand dan wegdoen he...


                        volgende stap: je knop volledig indrukken (dus niet meer halfweg eerst), dan gaat het toestel focussen (en daarvoor heb je gezien dat dat goed zou moeten zijn, want je hebt het al gedaan, maar had nog niet volledig afgedrukt) en zelf afdrukken............... dus gewoon ruwweg die knop helemaal indrukken, dan stelt ie eerst scherp, en dan trekt ie met zijn lange sluiter. zonder dat je er nog aankomt !!!!

                        heb ik onlangs gemerkt. ik zat met het probleem van flink wat wind, en ijskoud, zodat ik echt mijn vingers niet stil kon houden. ineens schoot me zoiets te binnen, afdrukken, en enkele seconden later had ik een bewegingsloze foto


                        ik hoop dat ik nu duidelijker was


                        edit: die focus trap techniek
                        was een eigen ingeving...maar ik ga er geen patent op nemen

                        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                        Comment


                        • #13
                          Re: statief

                          Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
                          wel, ik zet mijn cam op het statief, en richt op wat ik wil trekken. ik stel scherp (half indrukken), en dan bekijk ik het resultaat wat het ZAL worden. als dat goed is, doe ik mijn hand voor de lens, zodat de AF op mijn hand gaat focussen. hand dan wegdoen he...


                          volgende stap: je knop volledig indrukken (dus niet meer halfweg eerst), dan gaat het toestel focussen (en daarvoor heb je gezien dat dat goed zou moeten zijn, want je hebt het al gedaan, maar had nog niet volledig afgedrukt) en zelf afdrukken............... dus gewoon ruwweg die knop helemaal indrukken, dan stelt ie eerst scherp, en dan trekt ie met zijn lange sluiter. zonder dat je er nog aankomt !!!!

                          heb ik onlangs gemerkt. ik zat met het probleem van flink wat wind, en ijskoud, zodat ik echt mijn vingers niet stil kon houden. ineens schoot me zoiets te binnen, afdrukken, en enkele seconden later had ik een bewegingsloze foto


                          ik hoop dat ik nu duidelijker was


                          edit: die focus trap techniek
                          was een eigen ingeving...maar ik ga er geen patent op nemen
                          Werkt dit echt ? Of anders gezegd - werkt dit met alle DSLR's. Ik kan het nu niet testen (mijn FUJI S2 is binnen voor herstelling ), maar mij lijkt het dat het zinloos was om de ontspanknop helemaal in te drukken zolang er geen scherpstelling was. Er gebeurde niets. Eerst diende scherpgesteld te worden...

                          Mocht dit werken...
                          Greetz, Kariboe
                          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                          Comment


                          • #14
                            Re: statief

                            sjah ajuin heeft een coolpix 4300, maar er zit iets in zen techniek!

                            maar dan kan je evengoed je 3 of 5 sec timer gebruiken
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment


                            • #15
                              Re: statief

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
                              Werkt dit echt ? Of anders gezegd - werkt dit met alle DSLR's. Ik kan het nu niet testen (mijn FUJI S2 is binnen voor herstelling ), maar mij lijkt het dat het zinloos was om de ontspanknop helemaal in te drukken zolang er geen scherpstelling was. Er gebeurde niets. Eerst diende scherpgesteld te worden...

                              Mocht dit werken...
                              Greetz, Kariboe
                              Als ik het goed begrijp is de truc dat de camera pas de foto maakt als er een focus lock is. De camera zal eerst scherpstellen en dan pas de foto maken in plaats van zoals normaal te focussen met half indrukken en dan doordrukken om de foto te maken.

                              In het laatste geval kun je door zelf te bewegen net OOF krijgen. Bij de 1e methode zal dat minder snel/niet het geval zijn omdat focus lock en moment van afdrukken overeen komen.

                              Heb het zelf ook nog niet geprobeerd, maar het klinkt plausibel.
                              Groeten,

                              Albert Jan

                              Website AJH
                              lidnummer: BD0371NL

                              Comment

                              Working...
                              X