Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is een goed wide-angle fototoestel?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is een goed wide-angle fototoestel?

    Ik zoek een goede digitale fotocamera als tweede toestel waar ik gemakkelijk opnamen voor expertises en binnenarchitectuur kan maken. Als ik een foto wil maken van een kamer of plaats zou ik alle gegevens moeten hebben met maximaal 2 foto's. Liefst met niet te veel vervorming. Geen fisheye toestanden dus. Als ik dat nu doe met mijn Canon (heb nu een Canon Powershot Pro70) moet ik 8 foto's trekken en daarna verbinden met Canon Photostitch. De tijd van opslag van een opname op een CF kaart is ook belangrijk. Dat mag niet te
    lang duren.

    Vereisten:
    - minstens 1.6 maar liefst 2.1 Megapixels of meer
    - een afzonderlijke schoen voor externe flash of mogelijkheid tot
    plafondflitsen (weerkaatsing)
    - een lens die toelaat kamerbrede foto's te maken in één keer
    - een opnamestand voor makro opnamen
    - tele is niet belangrijk, wide daarentegen wel
    - snelle opslag op CF of andere kaart

    Wie kan mijn probleem oplossen en me een goede fotocamera aanbieden? Nieuw of okkazie.
    Paul Van Welden

  • #2
    Hallo Paul,

    De Nikon CP5000 is een toestel met standaard een 28mm groothoek aan boord.
    Ook de andere features die je vraagt zijn aanwezig ...

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      en die wide-angle converter die er een 19 mm van maakt, "zonder"vervormin maakt het nog interessanter.

      Comment


      • #4
        mee eens, als je een voorbeeld wilt zien. laat maar weten (zowel 28mm als 19mm met de converter)

        Erik

        Comment


        • #5
          erik, mij interesseert het alvast om eens een foto aan 19mm te zien
          naast dezelfde in 28 en 35mm ... weet er trouwens iemand hoe het zit
          met de cp5700? hoe wide kan die gemaakt worden middels een converter?
          de standaard 35mm vind ik nl net iets te weinig...

          Comment


          • #6
            Pieter jelle, klopt, ik vond de 35 mm ook iets te weinig (met 8x zoom had het bereik voor mij iets 'wider' mogen liggen). Ik dacht zo uit mijn hoofd dat Nikon ook voor de 5700 een wideconverter heeft, maar die is -alweer uit mijn hoofd- 0,8x. Dus kom je mèt converter ook op 28mm uit.
            In de praktijk blijk ik op de 5000 die wide 19mm toch wel vaak te gebruiken, blijkbaar vind ik 28mm vaak toch niet voldoende (hoewel dat ook zo slecht nog niet is).

            Ik zal wat foto's opzoeken (of nieuwe maken) van de 28mm en 19mm wide op de 5000. Of had ik die al eens gepost? Weet niet meer, zoek alvast eens met Search (groothoek of 19mm E5000 en mijn naam), dan zal ik morgen indien nodig ook zoeken/maken en alsnog posten...

            Comment


            • #7
              Erik, ik heb net even gezocht, maar zonder succes. Misschien heb ik
              erover gekeken, inefficiënt gezocht, of misschien staan ze er echt
              niet (meer) ...
              En zo'n 0,8x converter zal natuurlijk ook wel de nodige euro's kosten
              voor een luttele 7mm winst. Of heeft er iemand weet van niet-nikon-oplossingen,
              die bv dmv een adapter kunnen opgeschroefd worden en waardoor een nog
              wijder bereik bekomen wordt?

              Comment


              • #8
                PJ, als je het hebt over de wideconverter van de 5700, die heet WC-E80 en kost om en nabij de € 260,00 in Nederland dan. Verder heb je nog een adapter nodig de UR-E 8, kosten € 16,00.
                Of er andere oplossingen zijn dan van Nikon zelf weet ik niet.
                Hannie

                Comment


                • #9
                  Een andere mogelijkheid is de Minolta Dimage 7i. Standaard zeer goede 28-200mm lens met weinig vervorming. Ook deze kan met een wide-convertor worden worden uitgerust. Maar die converter heb ik niet, dus kan geen uitspraak doen of ie te veel naar fish-eye neigt of niet... Iemand anders misschien wel ?

                  Ook de andere eigenschappen bezit deze camera.

                  Prijs +/- 1150 euro via internet
                  +/- 1500 euro in België
                  Canon EOS 5D mk III / EF 50 F1,4 / EF 24-105 F4 / EF 70-200 F2,8 / EF 100-400 F4,5-5,6 / Meike MK-5D3 / ​Ext EF 1.4x II

                  Comment


                  • #10
                    Heb de vergelijking eindelijk gevonden (niet met de Search, maar op schijf van mijn oude pc). Excuses voor de vertraging.

                    In de volgende foto zie je een combinatie. Het grijze gebied met de pijlen is het maximale bereik van de E5000 (dus van wide tot tele). Het buitenste gebied is met de 19mm groothoekconverter (wat je dus extra krijgt als je de converter gebruikt), het binnenste groene met de 3x teleconverter



                    Erik

                    Comment


                    • #11
                      Erik, bedankt voor de verduidelijkende foto, nu weet ik wat
                      ik mis, moest ik beslissen een cp5700 te kopen

                      Comment


                      • #12
                        Ja Pieter Jelle, met de 5000 zonder de 19mm-converter krijg je mijn brede A3-printer er net niet bij, en mijn tafel ook niet .

                        En bij de 5000 zit je in het grijze gebied dus op 28 mm aan de buitenkant. Je moet nog een stukje naar binnen gaan om op 35mm uit te komen (of precies op die grijze rand bij de 5700 met 0,8x converter)

                        ps: Deze combinatie is samengesteld uit echte foto's met statief (dus geen berekening, verschuiving of iets dergelijks. Deze combi geeft exact de mogelijkheden weer en de extra winst bij 19mm)

                        Erik

                        Comment

                        Working...
                        X