Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

makkelijke of moeilijke vraag??? fotogeniek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • makkelijke of moeilijke vraag??? fotogeniek

    Een gemakkelijke vraag met misschien een moeilijk antwoord: Wat maakt iemand fotogeniek?
    Soms zie je mensen met een "gewoon leuk" gezicht die een "waw" gevoel geven als je ze ziet op foto.

    Zelf heb ik (nog) geen fotografieopleiding gevolgd maar de vele boeken die ik al geraadpleegd heb, zwijgen er in alle talen over.
    Heeft het met symetrie te maken?

    Rebelke
    PS ik geloof niet erg in een ondefinieerbare Factor X.

  • #2
    Re: makkelijke of moeilijke vraag??? fotogeniek

    In "SC Mensen en Modellen" is het de bedoeling een foto die je zelf de moeite waard vindt, te tonen. In jouw topic stel je enkel een (zeer algemene) vraag, dus verplaats ik je topic even naar "Algemeen", waar het m.i. beter thuishoort.
    Moderator

    Comment


    • #3
      Re: makkelijke of moeilijke vraag??? fotogeniek

      er zijn een aantal universele schoonheidskenmerken die in diverse culturen/tijden terugkomen,en er zijn schoonheidskenmerken die cultuur en tijdsgebonden zijn.

      los van die en deze kenmerken die iemand "objectief" (als dat al bestaat) mooi maakt is iemand IMHO fotogeniek als die 100% zichzelf kan zijn in zijn/haar eigen vel, iemand die 100% tevreden is met wie en wat hij/zij is. Ook zal iemand die onwennig is voor de lens minder fotogeniek overkomen dan iemand die de lens gewenst is, maar iemand die te graag op de foto staat kan dan weer heel ge-over-acteerd op de foto staan, wat niet altid een fotogeniek resultaat geeft.

      De persoon hoeft in spe zelf niet mooi te zijn om fotogeniek te zijn: Zo kan een verschrompelde gebogen spreekwoordelijk half versleten man van 80 jaar fotogenieker zijn dan een meisje van 18

      De vraag kan je ook van een andere kant bekijken: wat is het verband tussen onderwerp en de mooiheid van een foto. Het is vermoedelijk makkelijker een mooie foto te maken als je iets moois fotografeerd, maar toen ik onlangs in een vervallen hoeve ging shooten, dan zocht ik net het lelijke op om mooie foto's proberen te maken .. zijn de foto's van die lelijke dingen dan mooi? oordeel zelf in showcase zwart/wit maar ik ben ervan overtuigd dat je mooie foto's van lelijke dingen kan maken en lelijke foto's van mooie dingen. Fotograferen is immers meer een manier van leren kijken dan van die of gene lens/model te hebben.

      of iemand fotogeniek is, hangt dus ook af van hoe de fotograaf kijkt naar die persoon, en hoe hij in staat is wat hij ziet om te zetten in een beeld dat anderen ook zien zoals de fotograaf het zag.

      misschien meer antwoorden als vragen

      Comment

      Working...
      X