Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rarara - next generation

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rarara - next generation

    Hallo rara-ers,

    Even geleden kwam in het forum camera's en accessoires een topic ten berde over de zin van een 2-megapixel-aankoop. 20/30 afdrukken en interpolatie kwamen naar boven, een en ander evolueerde en ik stelde een kleine vergelijking op...

    uitgangspunt:
    ...Ik zie duidelijk het verschil...



    Dus, raden maar, origineel, geïnterpoleerd, welke,...?
    en jouw mening over het onderwerp?

  • #2
    ik gok op links; maar zo 'duidelijk' is het verschil niet.

    1. interpolatie zorgt voor kwaliteitsverlies, maar de mate waarin houdt dit goed in de hand (maw hoe meer interpolatie (x2 x4 x6..) hoe meer je het zal zien). en er zijn manipulatietruken om dit verborgen te houden

    2. superccd werkt! 3MP-afbeeldingen van andere camera vergroot naar 6MP is stukken slechter dan mijn 6MP-beelden.

    3. 2MP kan voldoen voor 20/30 afdruk. print verdoezelt meestal de kleine foutjes nog een beetje. remember: op het scherm worden deze fouten 4x groter afgebeeld. (300 dpi print tov 72dpi scherm)

    ToM.___ //Fuji s602.
    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
    It goes to 11 you know? 1 louder.

    Comment


    • #3
      Ik zie duidelijk dat het euhhhh 3 dezelfde foto's zijn maar ik denk dat de 3de de originele is, ik kan natuurlijk helemaal mis zijn
      -------------------------------------------
      Greetz,
      www.patrickbillen.tk
      http://users.pandora.be/billen
      Mvg Patrick Billen, alias Tommie
      www.wondermooi.be
      www.patrickbillen.be

      Comment


      • #4
        Hhhhhmmmmmmm, moeilijk, moeilijk.
        Ik denk dat de middelste de orgineel is, die oogt mij het scherpst.
        Maar ja, t blijft een beetje een gok....
        Casio Qv-4000
        http://members.lycos.nl/michieldehoogh/water.html *WARNING*_*SLOW LOADING*

        Comment


        • #5
          Mag ik ook gokken??? Want ik zie duidelijk geen verschil.....hoewel....ik denk (en dat doet wreed zeer)....ik denk dat nr 2 de enige echte is....Maar ja, Jimmy zou de volgorde van de foto's kunnen omdraaien zonder dat ik iets zou merken
          I swear Your Honor, I have no idea where that knife came from....

          Comment


          • #6
            Ok jimmy.

            Alvorens ik hier mijn gokje kan wagen moet ik wel eerst weten wat de verschillen zijn? Is 1 foto genomen met een 3MP (of 4 of 5 etc) en een andere met een 2MP geinterpoleerd naar dezelfde grote. En wat is die derde dan. Zijn ze gewoon geinterpoleerd of ook gesharpened? En zijn ze dat allemaal?

            Nu kan ik je nu al zeggen dat sowieso ik je niet kan zeggen welke geinterpoleerd is en welke niet hoor.

            Comment


            • #7
              jee-esteke,

              dat van dat omwisselen was ik net ook al aan het denken.
              ToM.___ //Fuji s602.
              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
              It goes to 11 you know? 1 louder.

              Comment


              • #8
                Jimmy, al drie keer mijnen bril afgekuist... ik geef het op... vertel het maar want ik zie zelfs met gekuiste bril zééééééér weinig verschil !

                Comment


                • #9
                  hehehe, nog effe de spanning erin houden
                  Laat alle (1000?) leden eens een gokje ...

                  de interpolatie van de geïnterpoleerde foto('s) bedroeg 1/3x...

                  Comment


                  • #10
                    Jimmy,
                    Als een van de 1000
                    Ik zou niet eens weten WAAR ik op moest letten, laat staan dat ik het verschil zie....
                    Ik zal de uitgebreide informatie, die je ons vast gaat geven, over hoe en wat t.z.t. wel lezen en dan (heeeeeeeeeeeeeeel misschien) zal ik het zien
                    Dag dag
                    Vonne
                    The only real failure is to give up trying!

                    http://www.yvonnew.com
                    http://www.vonne.web-log.nl
                    and HFC forever!

                    Comment


                    • #11
                      d'r durven er precies niet al te veel gokken???

                      Comment


                      • #12
                        Ik weet wel niet waar ik moet naar zoeken maar doe dan toch maar een gok Ik hou wel van een gokje

                        nr1 de beste
                        nr2 de slechtste
                        nr3 tssin dan.....

                        "Alive and Kicking"

                        http://www.pbase.com/tinnew

                        Comment


                        • #13
                          Hmm het hangt er allemaal vanaf wat we hier eigenlijk aan het vergelijken zijn want dat weten we niet maar.

                          1) ziet er mij de standaard foto uit kleuren minder gesatureerd en niet opgescherpt.

                          2) Contrast en kleuren iets aangepast (auto level of zo?) ook is deze foto opgescherpt in vgl met 1

                          3) contrast, kleuren en scherpte iets anders als 2 maar heel sterk vergelijkbaar. Het lijkt wel alsof er een denoiser over gehaald is wat de scherpte en kleuren iets zachter gemaakt heeft.

                          Das mijn idee welke hiervan geinterpoleerd is of niet weet ik nu wel niet. Zou misschien handiger zijn als we exact wisten wat we aan het vergelijken zijn maar dan weet ik het nog niet hoor.

                          In mijn eigen testen van vergelijking van een oly e-100rs,oly c2100z en fuji 6800 respectievelijk 1.5, 2, 3Mp. Geeft de 3MP (maar 6Mp superCCD interpolatie) toch het beste beeld voor een afdruk van 30x20 cm. Het grootste verschil zit hem in het ontbreken van jaggies in vgl met de anderen. Dit resultaat bleef gelijkaardig na interpolatie van de oly's. Prints gemaakt door een fotolabo. Persoonlijk denk ik nu wel dat je zoiets beter kan beoordelen in een print dan op scherm. Als ik eens naar een BD SD kom breng ik ze wel mee dan kan iedereen ze eens zien.

                          Comment


                          • #14
                            Goed dan;
                            ik veronderstel dat nr. 1 een originele 2 mp pic is. Maar om te beweren dat het verschil nu zo groot is??!!

                            BTW: wat is de originele resolutie van de geïnterpoleerde foto's?

                            Jan
                            You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

                            Comment


                            • #15
                              Ik zie om eerlijk te zijn niet erg veel verschil, 'k zie zelf niet eens wat die foto voorstelt.

                              'k zal ook maar een gokje wagen zeker:
                              Na lang aarzelen denk ik dat nr 2 de originele is, nr 1 is een resizing en nr 3 is een resampling
                              eMJeke
                              website

                              Comment

                              Working...
                              X