Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto nemen in donkere ruimten met tegenlicht

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto nemen in donkere ruimten met tegenlicht

    Hoi allemaal!

    ik heb sindskort een sony f505v en wil foto's maken in een discotheek, maar dat lukt niet erg, hoe moeten de instellingen ongeveer staan qua sluitertijd, iso, en diafragma?

    want als ik hem op het nachtprogrammazet, staat de sluitertijd erg laag en krijg je zo'n waas...

    hopelijk kan iemand me helpen,
    p.s. het is voor www.hakkuhbal.nl een maandelijks feesie voor kinderen uit de buurt ))
    Whoot Whoot! nu Fuji S7000 ;)
    YES YES Eindelijk heb ik mijn 505V!
    Joehoe! Eindelijk een Digicam CASIO QV!

  • #2
    Tja, het komt er dus op neer dat je in het donker wil trekken met een zo kort mogelijke sluitertijd. De logica dicteert dat je dan een groter diafragma nodig hebt (kleinere waarden!), en als dit niet volstaat ook een hogere iso-waarde... Het zou kunnen dat de settings bij "nightshot" niet ideaal zijn voor snel bewegende dingen (dikwijls wordt voor nachtfotografie geöpteerd voor langere sluitertijd - mooi effect). Probeer je toestel eens in diafragma-prioriteit te zetten (meestal afgekort door A), en stel een zo klein mogelijke diafragmawaarde (dit betekent een zo groot mogelijke opening) in. Indien de sluitertijd nog lang uitvalt, probeer dan eens de iso-waarden te verhogen (zal bij hoge waarden wel kunnen leiden tot ruis).

    Eventueel kun je - als het toestel dat ondersteunt - ook eens proberen met een flits op slow-sync (of rear-sync, of slow-rear - ik twijfel steeds over de terminologie). Een dergelijke flits-mode wordt namelijk gecombineerd met een langere sluitertijd: de achtergrond is dan wel bewogen, maar de voorgrond wordt ahw "vastgehouden" (door de flits). (persoonlijk denk ik dat dit voor je foto's een leuk effect kan geven)


    Jörg
    Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

    Comment


    • #3
      Dankje wel!, hier kan ik een hoop mee!

      ik ga me best doen zaterdag, en laat de resultaten wel even zien op dit topic.
      Groetjes
      Whoot Whoot! nu Fuji S7000 ;)
      YES YES Eindelijk heb ik mijn 505V!
      Joehoe! Eindelijk een Digicam CASIO QV!

      Comment


      • #4
        Euh... ik begrijp je probleem niet denk ik: jouw foto's van de vorige fuifjes (=feestjes) waren toch goed ?? Héél goed zelfs...
        Canon EOS 5D mk III / EF 50 F1,4 / EF 24-105 F4 / EF 70-200 F2,8 / EF 100-400 F4,5-5,6 / Meike MK-5D3 / ​Ext EF 1.4x II

        Comment


        • #5
          die waren met een andere camera gemaakt, een casio qv-7000 sx,
          en die heb ik heel erg moeten bewerken met ps.
          ik had gehoopt dat de sony 505v het beter deed, maar ik krijg een soort "motionblur" over de foto's, dus vandaar de vraag over de instellingen, want volgens mij moet dat toch anders kunnen.

          ik ben nog een behoorlijke "newbie" in digitale fotografie, maar ik vermaak me er prima mee, maar gelukkig leer ik een hoop op deze forums . BD is echt top
          Whoot Whoot! nu Fuji S7000 ;)
          YES YES Eindelijk heb ik mijn 505V!
          Joehoe! Eindelijk een Digicam CASIO QV!

          Comment


          • #6
            Originally posted by rdubbelud
            Hoi allemaal!

            ik heb sindskort een sony f505v en wil foto's maken in een discotheek, maar dat lukt niet erg, hoe moeten de instellingen ongeveer staan qua sluitertijd, iso, en diafragma?

            ligt er een beetje aan wat voor foto's je wilt maken... wil je de lichtshow op de foto dan kan je kiezen voor een langere sluitertijd.. Iso is op de 505v niet in te stellen en als je je diafragma instelt, dan veranderd de sluitertijd vanzelf naar bijbehorende waarde volgens de camera...

            Dus eigenlijk kun je het beste spelen met de sluitertijden !
            Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

            Comment


            • #7
              ik heb ze gemaakt, en ze zijn naar mijn mening aardig gelukt, mischien een beetje overbelicht.

              hier staan ze: http://www.hakkuhbal.nl/fotos/14092002/1.htm

              wat vinden jullie ervan?
              Whoot Whoot! nu Fuji S7000 ;)
              YES YES Eindelijk heb ik mijn 505V!
              Joehoe! Eindelijk een Digicam CASIO QV!

              Comment


              • #8
                Wel, die zijn toch goed gelukt nietwaar. Hoe heb je e.e.a. nu aangepakt ?
                Hannie

                Comment


                • #9
                  Dit lijken me idd prima foto's voor zo'n moeilijke omgeving !
                  Canon EOS 5D mk III / EF 50 F1,4 / EF 24-105 F4 / EF 70-200 F2,8 / EF 100-400 F4,5-5,6 / Meike MK-5D3 / ​Ext EF 1.4x II

                  Comment


                  • #10
                    Inderdaad, zeer goed gelukt !
                    (foto 016 sprong mij in het oog: gans de ruimte is goed zichtbaar)
                    Hoe heb je je toestel nu ingesteld voor die foto's ?


                    Jörg
                    Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                    Comment


                    • #11
                      tjsa, de instellingen, ik heb eigelijk alleen de flits op `strong´ gezet, en de sluitertijd wat omhooggeschroeft, verders nix aan de iso verandert ofzo.

                      maar het lastige van de camera is dat er geen optische zoeker opzit, en in het donker zie je erg weinig op het lcd displaytje, dus het was een beetje op gevoel een foto nemen, en niet zoomen.
                      Whoot Whoot! nu Fuji S7000 ;)
                      YES YES Eindelijk heb ik mijn 505V!
                      Joehoe! Eindelijk een Digicam CASIO QV!

                      Comment

                      Working...
                      X