Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over lenzen ivm aanschaf nieuwe lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over lenzen ivm aanschaf nieuwe lens

    Hallo

    Ik ben al een redelijk tijdje bezig met fotograferen, en begin nu serieus te denken over een goede (dure) lens voor mijn 10D. (budget: uiterste maximum 1000€ maar dat is ook het echte maximum ) Totnutoe heb ik me totaal niet bezig gehouden met de kwaliteit van mijn lenzen, maar enkel met hoe de 'plaatjes' eruitzagen.

    Ik heb inmiddels begrepen dat hoe lager het fx.x getal is, hoe lichtsterker de lens. Aangezien ik vrij vaak toch wel binnen foto's maak zoek ik een vrij lichtsterke lens. Ik ben op 'aanraden' van dit forum eens bij cornévanieperen.be gaan rondkijken. Daar was een zeer uitgebreid aanbod. Zo uitgebreid dat ik er eigenlijk niet meer echt wijs uit kom..

    Zou iemand mij het grote verschil tussen de
    Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM van 1669.00 €
    en de
    Canon EF 70-200mm f/2.8L USM van 1110.00 €
    kunnen uitleggen. (en dan vooral waar 'm dat enorme prijsverschil in zit :S)
    En als tweede vraag: als ik voor de goedkopere oplossing ga ven de Sigma 70-200 mm F2,8 APO EX HSM van 'slechts' 745.00 € ga, hoeveel aan kwaliteit verlies ik dan?

    En tenslotte: waar staan al die letters eigenlijk voor? (IS, USM, APO, EX, HSM) Ik weet het.. ik weet er niets van af van lenzen

    Veel vriendelijke groetjes, Bubbel
    Robert Capa once said: "If your photos aren't good enough, then you're not close enough".

  • #2
    Re: Vraag over lenzen ivm aanschaf nieuwe lens

    Het verschil tussen de twee Canon lenzen zit 'm in de IS ...
    Dit is de Image Stabilizer. Dat is, verbeter mij als ik fout ben, om zoveel mogelijk te verkomen dat trillingen bij het fotograferen invloed uitoefenen op jouw foto.
    Ook gaan fotos in donkerder weer ( Belgisch ) beter uitvallen dan op een lens zonder IS.

    USM: (Canon) Ultra Sonic Motor
    HSM: (Sigma) Hyper Sonic Motor
    APO: (Sigma) Bouw van het glaswerk in de lens om kleurverstoringen te voorkomen.
    EX: (Sigma) afwerking van de lens; exterieur.

    Ik zou voor de Sigma gaan maar ik ben wel een beetje een Sigma voorstander; met de Canon lenzen zit je zeker goed !
    Canon EOS 300D + Canon EF-S 18-55 + Sigma 70-300 + Sigma 'Bigma' 50-500 EX APO RF HSM

    Comment


    • #3
      Re: Vraag over lenzen ivm aanschaf nieuwe lens

      Thanx voor de uitleg..
      Ik stel er gelijk nog een vraagje bij: Wat is precies die betekenins van die L bij de canon lenzen? Iets bijzonders? Of gewoon een 'serienaam', net zoals bijv eos voor de camera's?
      Robert Capa once said: "If your photos aren't good enough, then you're not close enough".

      Comment


      • #4
        Re: Vraag over lenzen ivm aanschaf nieuwe lens

        Ben niet zo'n voorstander van de IS versie : hoe meer technologie in die lens zit, hoe meer kan stuk gaan. En het verhoogt je batterijverbruik (maar als je't niet nodig hebt, kan je de IS ook nog uitschakelen).

        Langs de andere kant mag je stellen dat IS toch wel een heel interessante meerwaarde geeft (cfr. het prijsverschil )

        Ik ben alleszins voor de 'gewone arme-mensen' Canon versie gegaan, en die bevalt me zo
        :::: Canon :::: 1D MkII N
        :::: Lenzen :: 17-40 4.0│24-105 4.0 IS│70-200 2.8 IS│100-400 4.5-5.6 IS
        :::: Varia ::::: 1.4 X│1.7 X│2.0 X│420EX│G6

        Comment


        • #5
          Re: Vraag over lenzen ivm aanschaf nieuwe lens

          Oorspronkelijk geplaatst door bubbel
          Ik stel er gelijk nog een vraagje bij: Wat is precies die betekenins van die L bij de canon lenzen? Iets bijzonders? Of gewoon een 'serienaam', net zoals bijv eos voor de camera's?
          De L staat voor "Luxe". Canon gebruikt 'm om z'n professioneel georienteerde objectieven mee aan te duiden. Je krijgt er gratis en voor niets een mooi rood randje bij om je objectief .

          Ik ben een happy gebruiker van de 70-200/2.8L (dus zonde de image stabilizer). Aangezien ik 'm voornamelijk gebruik voor sport heb ik niet zo heel veel aan IS op dit objectief - en gebruikt zijn die dingen interessant geprijsd.

          Overigens, in aanvulling op WilliamEBBR's lijstje: APO staat voor de apochromatisch gecorrigeerde objectieven, niet te verwarren met ASF (asferisch gecorrigeerd).

          Comment


          • #6
            Re: Vraag over lenzen ivm aanschaf nieuwe lens

            ik ben ook een leek wat betreft vakjargon in lenzen maar ik heb al veel bijgeleerd met de verklarende woordenlijst van Canon.



            De rest is een beetje studie in brochures van de fabrikanten en vooral veel threads lezen van die mannen hier op BD.

            succes

            Comment


            • #7
              Re: Vraag over lenzen ivm aanschaf nieuwe lens

              Thanx voor de reacties. Die woordenlijst is idd handig

              Maarre euh.. weer een vraagje:

              Ik ga toch maar voor de sigma..
              Ter informatie (en voor wat gratis uitleg ) ben ik vandaag eens bij de lokale fotohandelaar langsgegaan. Hij verkocht inderdaad de sigma, maar hij vroeg er 1169 euro voor. (ik durfde prompt al niet meer naar de prijs van een canon lens te vragen)
              Toen ik zei dat ik bij cornevanieperen.com de lens had zien staan voor meer dan 400 euro minder begon hij een lang en geergerd verhaal af te steken over tweedehands lenzen, oude versies van lenzen, en lenzen die gerepareerd worden, en dan toch weer in de markt worden aangeboden. Internetwinkels kopen die gerepareerde lenzen (waarvan bijv de sensor is vervangen) massaal op bij canon en sigma, en verkopen die tegen lagere prijzen op internet. Hij zei tevens dat 750 een veel te lage prijs was voor zo'n lens..

              Heeft die man van de fotozaak gelijk, en zijn die lenzen van cornevanieperen.com inderdaad niet volledig nieuw, of vraagt hij gewoon veel te veel voor die lens, en wil hij het op deze manier goedpraten?
              Robert Capa once said: "If your photos aren't good enough, then you're not close enough".

              Comment


              • #8
                Re: Vraag over lenzen ivm aanschaf nieuwe lens

                Oorspronkelijk geplaatst door bubbel
                Heeft die man van de fotozaak gelijk, en zijn die lenzen van cornevanieperen.com inderdaad niet volledig nieuw, of vraagt hij gewoon veel te veel voor die lens, en wil hij het op deze manier goedpraten?
                De lenzen die Corné levert zijn echt wel helemaal nieuw .
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag over lenzen ivm aanschaf nieuwe lens

                  die vent is dus zn eigen hachie aan het redden/goedpraten.. want 400 euro verschil is wel erg veel
                  Robert Capa once said: "If your photos aren't good enough, then you're not close enough".

                  Comment

                  Working...
                  X