Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke 180mm macro?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke 180mm macro?

    De Canon 180mm f3,5 L kost 1299 euro, de Sigma 180mm f3,5 kost 529 euro, en de Tamron 180mm f3,5 kost 799 euro.

    En dan is er nog de Sigma 150mm f2,8 die 549 euro kost.

    Die macro-lens zou vooral gebruikt worden om kleine beestjes (insekten) te fotograferen.
    Ik heb pas een 500D voorzetlens gekocht, en het grootste probleem daarbij is de erg beperkte werkafstand. Rond de 30cm met de 100-400L, dichterbij of verder af is onmogelijk, het is dus bijna een vaste afstand die je moet aanhouden ten opzichte van het onderwerp, anders is scherpstellen totaal onmogelijk.


    (De prijzen zijn de laagste die ik bij mijn twee leveranciers gevonden heb.)
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: welke 180mm macro?

    Als je van plan ben om met AF te werken, neem er dan een met een focus limiter (de tamron heeft dat niet, de sigma's (de 180 zeker, de 150 weet ik niet) wel, en de canon weet ik ook niet.
    Dit maakt dat als de lens naar focus begint te zoeken dat hij niet het hele bereik afgaat maar bv min focus afstand tot 1m of 1m tot oneindig.

    Scherp stellen met een macro lens is al niet erg snel, en als de lens begint te 'hunten' is die limiter een goed hulpmiddel.

    Jo.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: welke 180mm macro?

      Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
      Als je van plan ben om met AF te werken, neem er dan een met een focus limiter (de tamron heeft dat niet, de sigma's (de 180 zeker, de 150 weet ik niet) wel, en de canon weet ik ook niet.
      Dit maakt dat als de lens naar focus begint te zoeken dat hij niet het hele bereik afgaat maar bv min focus afstand tot 1m of 1m tot oneindig.

      Scherp stellen met een macro lens is al niet erg snel, en als de lens begint te 'hunten' is die limiter een goed hulpmiddel.

      Jo.
      Ik heb gisteren al gemerkt dat de 100-400L + 500D heel erg traag scherpstelt .
      Mijn voorkeur gaat ook eerder naar één van de Sigma's omdat die de goedkoopste zijn, en omdat ik niet zo heel veel macrofoto's maak. De Canon heb ik er wel bijgezet, maar zoveel geld wil ik er niet aan uitgeven.

      Die 30mm verschil tussen de Sigma 150 en 180 zullen wel niet echt een groot verschil uitmaken, en de 150mm is wel lichtsterker. Dat maakt niet veel uit voor macro's, waarbij het diafragma meestal toch verder dicht moet, maar dan is die ook nog wel bruikbaar in andere omstandigheden waarbij ik een lichtsterke lens nodig heb.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: welke 180mm macro?

        Een werkafstand van 30cm is supergroot.
        Als je echt 1:1 of kleiner wilt zal je al snel met een nog kleinere werkafstand te maken krijgen.
        En autofocus kan je beter uitzetten, zet hem op dichtbij en beweeg zelf.
        Autofocus vind ik te traag en onbetrouwbaar, als je alles handmatig doet ga je vanzelf beter kijken (zo werkt dat bij mij tenminste).
        Ik heb een 100mm macro en daar is de werkafstand 15cm bij 1:1.
        Als ik kleiner ga met behulp van tussenringen of een omgekeerde lens is de werkafstand soms niet groter dan 2 cm !
        Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
        EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

        Comment


        • #5
          Re: welke 180mm macro?

          als ik de foto's in mijn pbase bekijk, denk ik wel dat de sigma 180 behoorlijk doet waarvoor hij gemaakt is ... of ben ik nu mis

          Ik mag uberhaubt niet klagen over mijn sigma. Moest hij kapot gaan ofzo, denk dat ik gewoon terug een sigma 180 bestel.

          edit - he, mijn post wordt geregistreerd op 13:05 terwijl hij toch echt op 14:05 gepost is
          Last edited by Perrush; 27 maart 2005, 12:07.
          --
          Play Drakensang - a free online mmorpg

          Comment


          • #6
            Re: welke 180mm macro?

            Ik zou voor de tamron gaan , die sigma is veel te zwaar .
            http://www.dullaert.net

            Comment


            • #7
              Re: welke 180mm macro?

              Oorspronkelijk geplaatst door dzjee
              Ik zou voor de tamron gaan , die sigma is veel te zwaar .
              Sigma 150mm = 895gr
              Sigma 180mm = 960gr
              Tamron 180mm = 920gr

              Het gewicht is dus niet echt een punt waarop ik de selectie moet maken. Wel is de Sigma 150mm een heel stuk korter dan de andere twee, en die zal daardoor dus gemakkelijker in mijn fototas passen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: welke 180mm macro?

                ben uiterst tevreden van men sigma 180mm.

                gebruik die lens veel, ook om vogeltjes van binnen achter glas te trekken.
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: welke 180mm macro?

                  Ik zou eerder kijken naar de minimale scherpstelafstand (dat is ook de afstand waar je de maximale vergroting van 1:1 krijgt, op een DSLR klopt dat niet helemaal, want je moet ook de cropfactor meenemen...).
                  Ik heb even niet gekeken voor de Tamron, maar bij de Sigma 150 is dat 38 en voor de 180 is dat 46 cm.

                  Ik heb op Photokina de beide 180's op mijn 10D gehad, en de Tamron kon mij niet echt overtuigen, de Sigma wel (scherpte is zo ongeveer gelijk, maar de Sigma werkt gewoon wat sneller en ook de afwerking kon mij meer bekoren)... De 150 wel in mijn handen gehad, maar mocht hem niet op de cam zetten, want was nog niet vrijgegeven...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke 180mm macro?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eddysign
                    Een werkafstand van 30cm is supergroot.
                    Als je echt 1:1 of kleiner wilt zal je al snel met een nog kleinere werkafstand te maken krijgen.
                    En autofocus kan je beter uitzetten, zet hem op dichtbij en beweeg zelf.
                    Autofocus vind ik te traag en onbetrouwbaar, als je alles handmatig doet ga je vanzelf beter kijken (zo werkt dat bij mij tenminste).
                    Ik heb een 100mm macro en daar is de werkafstand 15cm bij 1:1.
                    Als ik kleiner ga met behulp van tussenringen of een omgekeerde lens is de werkafstand soms niet groter dan 2 cm !
                    Het gaat mij niet echt om 1:1 macro's (dat kan soms ook wel eens nodig zijn), maar de combinatie van de 100-400 (of een andere lens) is totaal onbruikbaar op alles wat verder dan +/- 30 cm afstand van het voorste lenselement zit, en dat is niet altijd even handig. Voor een vlinder (dé specialiteit van Perrush ) is zo'n vergroting niet nodig, en als je tot op 30cm nadert dan is die vlinder al lang weg (en dan heb je dus geen foto ).

                    Ik denk dat ik maar begin te sparen voor de Sigma 180mm, en als ik nog meer vergroting wil, dan kan ik nog altijd tussenringen aanschaffen.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke 180mm macro?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                      ... totaal onbruikbaar op alles wat verder dan +/- 30 cm afstand van het voorste lenselement zit,...
                      Dan maar meteen even meegeven dat de minimale focusafstanden die ik doorgegeven heb, gelden naar het beeldvlak, en niet naar de voorkant van de lens...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke 180mm macro?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
                        Als je van plan ben om met AF te werken, neem er dan een met een focus limiter (de tamron heeft dat niet, de sigma's (de 180 zeker, de 150 weet ik niet) wel, en de canon weet ik ook niet.
                        Dit maakt dat als de lens naar focus begint te zoeken dat hij niet het hele bereik afgaat maar bv min focus afstand tot 1m of 1m tot oneindig.

                        Scherp stellen met een macro lens is al niet erg snel, en als de lens begint te 'hunten' is die limiter een goed hulpmiddel.

                        Jo.

                        Ik heb die Sigma 150, en er staan 3 standen op de 'limiter'. Full, van 52 cm tot oneindig en van 38 cm tot 52 cm. Lichtsterk én snel lenske.... ben er zeer tevreden over....
                        D90 - D70 - F80 + glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke 180mm macro?

                          Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                          Dan maar meteen even meegeven dat de minimale focusafstanden die ik doorgegeven heb, gelden naar het beeldvlak, en niet naar de voorkant van de lens...
                          Dan zit er niet echt veel verschil in werafstand tussen de 150 en 180mm, want de 150mm is 137mm lang en de 180mm is 178,5mm.

                          Dat maakt dus weer het verschil goed tussen de focusafstand van 38 en 46mm. De afstand tussen het voorste lenselement en het onderwerp is dan bijna hetzelfde. Dan gaat de keuze eerder naar de 150mm, ook omdat die beter in mijn fototas past .
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke 180mm macro?

                            De Sigma 150mm staat nr. 1 op mijn verlanglijst en wordt binnenkort besteld Voor mijn gevoel is het een mooi compromis tussen de verschillende lenzen, behalve op het vlak van capaciteiten. Daar is het een absolute topper
                            Groeten,

                            Albert Jan

                            Website AJH
                            lidnummer: BD0371NL

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke 180mm macro?

                              Van de Tamron SP AF 180mm F3,5 DI LD ben ik redelijk tevreden,de AF is nogal traag maar dat schijnt normaal te zijn volgens Corné bij macrolenzen.
                              Maar ik gebruik die meer manueel dan op AF,je moet gewoon de focusring vooruit of achteruit klikken voor de AF of M stand en dat vind ik dan persoonlijk wel zeer handig.
                              De Hommel is één van mijn eerste foto's met die lens en de 10D.
                              Ook de kleuren vind ik mooi,allé testen kan zelle.
                              mvg FrançoisVM
                              Canon 7D

                              Comment

                              Working...
                              X