Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor concert en portret

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor concert en portret

    Ik heb al even rondgekeken, hier op dit forum en elders, maar ik ben er tot op heden nog niet over uit. Het welbekende probleem: welke lens is de juiste keuze voor mij?

    Sinds kort heb ik de Canon 300D met standaard 18-55 lens. Evenals vele anderen wil ik deze camera uitbreiden met een zoomlens. Het is vooral belangrijk dat ik er goede portretten mee kan maken in mijn amateur fotostudiootje (ben niet in bezit van studioflitsters, dus gebruik bouwlampenlicht). Met mijn standaardlens gaat het in principe ook gewoon goed om portretten te schieten, moet alleen voor een close-up soms erg dicht bij mijn modellekes gaan staan. Daarnaast zoek ik in een nieuwe lens de mogelijkheid om concertfoto's te kunnen maken. Liefst met zo weinig mogelijk of geen flits om de sfeer te behouden.

    In beide gevallen heb ik al wel begrepen dat het handig is om een lichtgevoelige lens aan te schaffen (F2.8?). Maar zijn deze echt veel duurder dan minder lichtgevoelige lenzen en scheelt het erg veel in hoeveelheid licht op de lens? En kan ik dan het beste zoeken naar een ...-200 of een ...-300?

    Kortom, ik zoek een lens die in moeilijke lichtomstandigheden geschikt is voor zowel studioportretjes (vooral van baby's en kinderen), maar die ik tevens kan gebruiken voor concertfotografie.

    (ik kan me ook voorstellen dat het er op uitdraait dat ik beter twee lenzen aan kan schaffen, maar hoop dat een combinatie mogelijk is)

    Ik hoop dat iemand mij hierover kan adviseren.

    Mvg,

    Lonneke
    life is short, enjoy it
    __________________________________________________ __
    Canon EOS 60D & 300D; 85mm 1.8; 50mm 1.8; 17-50mm 2.8; 18-55mm 3.5-5.6, 580EXII

  • #2
    Re: Lens voor concert en portret

    Voor in de studio en portret is de 50mm 1.4 en de 85 mm 1.8 super. Je moet wel rekening houden met je cropfactor dus een 85mm vraagt al een ruime studio. Maar deze lens is ook zeer goed voor alle indoor evenementen, ook en topper is de 135mm F2 L USM en natuurlijk de zoom de 70-200mm F2.8 L USM.

    Wat je verteld dat lichtsterke lenzen duurder zijn klopt helemaal, maar je moet dat feit relativeren, wetende dat het verschil van een lens F4 of een lens F2.8 het verschil kan betekenen van een opname te maken of een opname te missen, dit kan opzich een onschatbare meerwaarde zijn.
    Een lens die 1 stop lichtsterker is, is dus het verschil tussen F4 en F2.8 en dit is ook het verschil tussen 1600 of 3200 ISO of het hebben of niet hebben!

    my2cents

    Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor concert en portret

      In beide gevallen, portret en concert, is de afstand tot je onderwerp voorspelbaar. Dit betekent dat je misschien met een vaste lens uit de voeten zou kunnen. Op die manier hoef je dus niet veel geld kwijt te zijn voor een lichtsterke lens. Misschien dat de EF 85mm f1.8 geschikt zou zijn? Betaalbaar en alom geprezen! Of het een geschikte brandpuntsafstand voor concerten is dat kan alleen jij beantwoorden. Dat hangt af van het soort concerten en je persoonlijke stijl. Zo stond ik laatst voor een klein podium met mijn 50mm prime tussen twee fotografen in met resp. een 20mm prime en een 70-200 zoom .
      Gijs
      Canon apparatuur

      http://gijsvo.fotopic.net/

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor concert en portret

        Een interessante combo hiervoor zou een 70-200/2.8 zijn...

        Kijk even hier voor goede prijzen...

        Wat concertfotografie betreft, is heel veel afhankelijk van de omstandigheden: hoe dicht kun je bij het podium komen, hoeveel omgevingslicht is er,... Op mijn site (zie sig) vind je een link naar wat testfoto's, die zijn gemaakt met een 50/1.8 zonder flits en met heel beperkt omgevingslicht... Dat kon nog net om goede sluitertijden te krijgen...

        Geef dezelfde situatie (qua licht), maar je staat wat verder, dan kun je het onderwerp bijna niet meer zien.
        Neem een langere lens (vb. die 70-200), dan heb je een kortere sluitertijd nodig om je bewegingsonscherpte tegen te gaan (door jezelf, en dus nog niet van je onderwerp!).
        Neem een andere lens, vb. ook een 50mm maar met een kleiner maximale diafragma, en je haalt ook de nodige sluitertijd niet meer om het beeld aanvaardbaar te houden...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Re: Lens voor concert en portret

          Ik zweer voor concert fotografie bij m'n 3 primes. Elk heeft zijn eigen toepassingsgebied.
          Persoonlijk hou ik het meest van de 85mm f1.8 (enorm goed gebouwd en super snelle focus), maar de 50mm f1.8 mag je zeker niet onderschatten (en voor die prijs mag ie zeker nooit ontbreken in je arsenaal) De 15mm fisheye tenslotte geeft (mits goed gebruikt) erg dynamische fotos

          enkele voorbeelden

          Canon 85mm f1.8




          Canon 50mm f1.8




          Sigma 15mm f2.8 fisheye


          http://www.razziphoto.com/

          Comment


          • #6
            Re: Lens voor concert en portret

            Een woord: WAUW! Wat een geweldige foto's! Zo wil ik ze nou ook kunnen maken. Jammer genoeg zie ik de laatste 3 foto's als kruisjes, hopelijk kun je hier nog iets aan doen? Ben erg benieuwd. Zeker naar de fisheye.

            Dus jij (razzi) zou zeggen, lenzen met een vast brandpunt? Tenminste weet zo even niet of dat met primes bedoeld wordt. En dan heeeel lichtgevoelig. Nu, je foto's overtuigen me wel!

            Iedereen heel erg bedankt trouwens voor zijn reactie. Ik twijfel aan een vaste brandpunt lens omdat ik bang ben dat je zo weinig kan varieren (close-up of totaalbeeld) En vooral bij rockconcerten loop je niet zo makkelijk van achter naar voren of omgekeerd. Maar ik heb de prijzen bekeken van een 70-200/2.8 en die zijn voor mij echt onbetaalbaar (boven de 1000 euro, of kijk ik verkeerd). Heb met moeite al de 300D aan kunnen schaffen. En ik weet het: wat is onbetaalbaar als je het moet vergelijken met een foto wel of niet te kunnen maken. Een heel goed punt!

            Ik ga me zo nog even orienteren op de prijzen van die 1.8 lenzen, want ik vraag me af als ik er hier 2 of 3 van aan ga schaffen of ik dan niet net zo duur uit ben. Overigens kijk ik net zo lief naar tweedehands lenzen. Als dat de kosten kan drukken.

            Voor het concertgebeuren denk ik in mijn situatie vooral vlak voor het podium te kunnen staan en vaak ook op het podium. Dus in die situatie lijken mij lenzen met een vast brandpunt wel handig. Maar met portretten? Hier kan ik ook gewoon m'n huidige lens voor gebruiken. En tuurlijk is het een kleine moeite om (zeker thuis) eens van lens te wisselen.

            Ik ben er dus nog niet helemaal over uit, al hebben de vorige reacties me al wel wat op weg geholpen. Meer reacties zijn altijd nog welkom!
            life is short, enjoy it
            __________________________________________________ __
            Canon EOS 60D & 300D; 85mm 1.8; 50mm 1.8; 17-50mm 2.8; 18-55mm 3.5-5.6, 580EXII

            Comment


            • #7
              Re: Lens voor concert en portret

              Heb enkele jaren alle concertfotografie voor isopictures gedaan.
              en de lens die ik toen het meest gebruikt buiten de 300/2.8 was de 85mm f1,2. deze lens is duur maar subliem. helderder en scherper heb ik nog niet gevonden, maar ja helaas is de prijs niet zo scherp. maar als je het budget hebt is ie een droom.

              Comment

              Working...
              X