Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mag je dit hier tonen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mag je dit hier tonen?

    Zoals door JLP aangehaald in het topic beginners (zie
    thread )
    moet je hiervoor toestemming vragen aan de persoon..
    Het is een foto van iemand die blijkbaar heel moe is.
    Dat je zoiets mag fotograferen mag geen probleem zijn.
    Maar mag je deze foto in het openbaar tonen (vb. hier op BD of op een fototentoonstelling zonder commerciele doeleinden).
    Je zou natuurlijk kunnen stellen dat dit een compromiterende foto van de persoon in kwestie is.

    Een tijdje geleden heb ik ook een foto gemaakt van iemand zonder mondelinge of schriftelijke toestemmig te vragen. De persoon in kwestie had heel veel rimpels en heel rare tanden. Hij had wel naar mij gelachen dus hij wist dat ik de foto ging maken. Volstond dit als "toestemming"?

    Benieuwd naar de reacties.
    Groeten, Benny
    Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

  • #2
    Re: Mag je dit hier tonen?

    In Belgie is er op de openbare weg geen portretrecht, je mag dus trekken wie je wil, TENZIJ deze persoon(en) op welke wijze dan ook U kenmaar maakt dat ie dat niet wenst, dan mag het niet en moet je de eventueel genomen foto vernietigen.

    -Als je meedoet aan een SD word er verondersteld dat er foto's genomen worden, ook van U, dit houd een stilzwijgende toestemming in...

    -Als je een foto neemt van iemant die dit duidelijk merkt en hierover géén bezwaar maakt, impliceerd dit ook tot een stilzwijgende toestemming, je mag deze dan ook publiceren.

    Anders is het als u deze persoon via de foto belachelijk of ten schande + de zedelijkheid schend en dit zet op welk forum of media dan ook is NIET toegestaan.

    Discretie en gezond verstand kunnen véél problemen voorkomen, maar dat geld niet alleel voor fotografie...
    Last edited by teddy-bear; 22 maart 2005, 22:15.

    Comment


    • #3
      Re: Mag je dit hier tonen?

      Als iemand mij duidelijk maakt dat hij of zij niet op de foto wil, dan zal ik dat ook altijd zeker respecteren. Enkele weken geleden heb ik dat nog aan iemand gevraagd, en die persoon stond liever niet op de foto, en dan heb ik dus die foto ook niet gemaakt. Op het autosalon mocht ik vorig jaar van één persoon ook geen foto maken.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Mag je dit hier tonen?

        Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
        In Belgie is er op de openbare weg geen portretrecht, je mag dus trekken wie je wil, TENZIJ deze persoon(en) op welke wijze dan ook U kenmaar maakt dat ie dat niet wenst, dan mag het niet en moet je de eventueel genomen foto vernietigen.
        maar wat als de persoon het niet heeft opgemerkt dat zijn foto genomen wordt (vb: hij slaapt,of ziek is, of een andere richting uitkijkt, of wordt afgeleid door omstandigheden) en wat met de onzichtbaar opgestelde cameras voor surveillance en wat met politiecameras????
        Een hele reeks vragen i.v.m. fotograferen waarop ik tot hiertoe geen afdoend antwoord gevonden heb.
        Mag ik een VIP op zijn fiets fotograferen? Mag ik mijn buur fotograferen als hij in zijn tuin aan 't zonnen is? Mag ik mensen fotograferen bij het uitoefenen van hun beroep (politie, dokter, metser, marktkramer....)
        Weet iemand of er ergens officiële documenten hieromtrent bestaan en of die door iedereen kunnen geraadpleegd worden?
        Bestaan hier bij wet geregelde teksten over?
        Graag info met verwijzing naar websites.
        Dank voor alle info.
        Henri
        lidnummer: BD0435BE

        Comment


        • #5
          Re: Mag je dit hier tonen?

          Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome
          maar wat als de persoon het niet heeft opgemerkt dat zijn foto genomen wordt (vb: hij slaapt,of ziek is, of een andere richting uitkijkt, of wordt afgeleid door omstandigheden) en wat met de onzichtbaar opgestelde cameras voor surveillance en wat met politiecameras????
          Een hele reeks vragen i.v.m. fotograferen waarop ik tot hiertoe geen afdoend antwoord gevonden heb.
          Mag ik een VIP op zijn fiets fotograferen? Mag ik mijn buur fotograferen als hij in zijn tuin aan 't zonnen is? Mag ik mensen fotograferen bij het uitoefenen van hun beroep (politie, dokter, metser, marktkramer....)
          Weet iemand of er ergens officiële documenten hieromtrent bestaan en of die door iedereen kunnen geraadpleegd worden?
          Bestaan hier bij wet geregelde teksten over?
          Graag info met verwijzing naar websites.
          Dank voor alle info.
          Henri

          Alles staat en valt met "openbare plaats", je moet natuurlijk zeker weten wat een openbare plaats is. Een park is niet steeds een openbare plaats, een cafe met terras ook niet.

          Een buurvrouw/man in haar tuin mag zeker niet!

          Waarom zou je een politie, dokter, metser, marktkramer, ja zelfs een collega fotograaf enz.. op een openbare plaats niet mogen fotograferen, zolang zij er geen bezwaar tegen maken.

          De wetgever gaat ervan uit dat je(uw beeltenis) 'kan' gefotografeerd worden als je in de openbaarheid komt enz...

          Iemand die slaapt op een openbare plaats heeft dus duidelijk geen bezwaar dat ie zou kunnen gefotografeerd worden, want anders zou ie geen oog dicht kunnen doen.

          Natuurlijk staat dit in wet texten, heb ze overlaatst nog ergens gelezen, maar waar was dat nu ook weer...

          Comment


          • #6
            Re: Mag je dit hier tonen?

            Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
            Alles staat en valt met "openbare plaats", je moet natuurlijk zeker weten wat een openbare plaats is. Een park is niet steeds een openbare plaats, een cafe met terras ook niet.

            Een buurvrouw/man in haar tuin mag zeker niet!

            Waarom zou je een politie, dokter, metser, marktkramer, ja zelfs een collega fotograaf enz.. op een openbare plaats niet mogen fotograferen, zolang zij er geen bezwaar tegen maken.

            De wetgever gaat ervan uit dat je(uw beeltenis) 'kan' gefotografeerd worden als je in de openbaarheid komt enz...

            Iemand die slaapt op een openbare plaats heeft dus duidelijk geen bezwaar dat ie zou kunnen gefotografeerd worden, want anders zou ie geen oog dicht kunnen doen.

            Natuurlijk staat dit in wet texten, heb ze overlaatst nog ergens gelezen, maar waar was dat nu ook weer...
            Volgens een vriendin, advocate en secretaris-generaal bij Sabam, mag fotograferen wel, maar mag je echter enkel foto's waarop personen goed herkenbaar staan weergegeven, met hun uitdrukkelijke toestemming publiek maken (vb op internet). Uitzondering hierop zijn sportlui, politici of in het algemeen "bekende personen" die een soort algemeengoed zijn geworden.

            Eigenaardig is wel dat de pers daar blijkbaar nooit problemen mee heeft .

            Comment


            • #7
              Re: Mag je dit hier tonen?

              Volgens de ene kan het en volgens een andere weer niet.

              Leve de onduidelijkheid.

              Dus kunnen we gerust zijn als we fotos van iemand anders maken mits die niet boos in de lens kijkt en met een vuist gebaren maakt. (Het kan mogelijk zelfs een mooie foto opleveren )
              Tip: een straffe telelens en een paar snelle benen is altijd interessant.

              Nu maar hopen dat ze geen fotos van onszelf maken en hier laten zien als we eens deftig uit de bol zijn geweest (na een pintje teveel) of als we een close klapke hebben gedaan met een of ander schoon madam.

              Bedankt voor de reacties.

              Groeten, Benny
              Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

              Comment

              Working...
              X