Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vignetering

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vignetering

    Kan er mij eens in klare taal uitleggen wat vignettering (vignetting) is, door wat wordt het veroorzaakt, en hoe ik dat kan vermijden.....

    (Niet te ingewikkeld aub, ik ben niet echt slim. Mr Bluestar zal dat beamen....)
    I swear Your Honor, I have no idea where that knife came from....

  • #2
    Originally posted by jee-esteke
    Kan er mij eens in klare taal uitleggen wat vignettering (vignetting) is, door wat wordt het veroorzaakt, en hoe ik dat kan vermijden.....

    (Niet te ingewikkeld aub, ik ben niet echt slim. Mr Bluestar zal dat beamen....)
    Ha, daar hebben we het onlangs nog over gehad... ik heb toen zelfs nog een paar foto's gepost. kijk naar:

    http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=6607&SearchTerms=Vignetering

    Comment


    • #3
      Oops , moet ik over het hoofd gezien hebben. Bedankt, Mic!
      I swear Your Honor, I have no idea where that knife came from....

      Comment


      • #4
        Originally posted by mic
        Ha, daar hebben we het onlangs nog over gehad... ik heb toen zelfs nog een paar foto's gepost. kijk naar:
        http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=6607&SearchTerms=Vignetering
        Wat ik daar uit begrepen heb, is dat het mogelijk is bij het gebruik van bv een voorzetlens je een deel van die lens gaat zien. Dat kan je dan toch gemakkelijk omzeilen door je foto een beetje te croppen, zodanig dat die zwarte randen niet op je foto staan, of heb ik het mis?
        Kan je dan ook vignettering krijgen met een step-up ring die niet helemaal vast op je lens is gedraaid?
        I swear Your Honor, I have no idea where that knife came from....

        Comment


        • #5
          Originally posted by jee-esteke
          Wat ik daar uit begrepen heb, is dat het mogelijk is bij het gebruik van bv een voorzetlens je een deel van die lens gaat zien. Dat kan je dan toch gemakkelijk omzeilen door je foto een beetje te croppen, zodanig dat die zwarte randen niet op je foto staan, of heb ik het mis?
          Dat heb je goed begrepen en gezien jee-esteke !

          Kan je dan ook vignettering krijgen met een step-up ring die niet helemaal vast op je lens is gedraaid?
          Inderdaad, maar het kan ook gebeuren bij een goed opgedraaide step-up ring. Het hangt er allemaal vanaf hoeveel 'marge' de constructeur van je lens heeft voorzien. Maar dan zal het ook meestal bij de groothoekpositie van je lens zijn: daar is die 'marge' het kleinst. Want bij de zoompositie wordt alleen het middenste van de lens gebruikt, als je begrijpt wat ik bedoel...
          Canon EOS 5D mk III / EF 50 F1,4 / EF 24-105 F4 / EF 70-200 F2,8 / EF 100-400 F4,5-5,6 / Meike MK-5D3 / ​Ext EF 1.4x II

          Comment


          • #6
            En is het dan daarom dat het beter is om een step-up ring te nemen die naar een groter formaat gaat? Ik bedoel, dat als je lenzen wil kopen, je meer kans hebt op vignettering bij kleinere formaten dan bij grotere? Ik wil bijvoorbeeld een 2x tele kopen. Ik kan kiezen tussen een 37mm of een 43mm. Ga ik dan meer kans hebben op vignettering als ik de kleinere doorsnede koop? (Ja, ik weet dat ik kan zagen...)
            I swear Your Honor, I have no idea where that knife came from....

            Comment


            • #7
              Ja, absoluut ! Koop steeds een voorzetlens of -filter met minstens gelijke doorsnede (beter nog is groter).
              Canon EOS 5D mk III / EF 50 F1,4 / EF 24-105 F4 / EF 70-200 F2,8 / EF 100-400 F4,5-5,6 / Meike MK-5D3 / ​Ext EF 1.4x II

              Comment


              • #8
                Enne, eehmm....en met het ene merk van voorzetringen kan je wél vignettering hebben en met 'dezelfde' ringen van een ander merk niet, juist?
                I swear Your Honor, I have no idea where that knife came from....

                Comment


                • #9
                  Originally posted by jee-esteke
                  Enne, eehmm....en met het ene merk van voorzetringen kan je wél vignettering hebben en met 'dezelfde' ringen van een ander merk niet, juist?
                  Nee jee-esteke, dat blijft m.i. hetzelfde, kijk is op mijn fotosite (server ligt momenteel plat !) er staan verschillende foto's op met een zware gewilde vignetering !

                  Comment


                  • #10
                    Dus, als je de keuze zou hebben tussen een step-up ring van 35.5 naar 37mm of naar 43mm of naar 49mm, moet ik dan de grootste kiezen? Gaat de grootste minder kans geven op vignettering?
                    I swear Your Honor, I have no idea where that knife came from....

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by jee-esteke
                      Dus, als je de keuze zou hebben tussen een step-up ring van 35.5 naar 37mm of naar 43mm of naar 49mm, moet ik dan de grootste kiezen? Gaat de grootste minder kans geven op vignettering?
                      In principe wel jee-esteke, maar de andere factor is nog de breedte (diepte dus eigenlijk) van de stepup-ring. Hoe smaller (ondieper) hoe beter kwa vignettering (maar niet kwa stevigheid...).
                      Als ik jou was probeerde ik eerst de 43mm. Zo'n ringetje is toch niet de grootste kostenpost, en met een nog grotere kom je gauw in problemen met gewicht van de lens denk ik.
                      Succes,

                      Danielle


                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by dvo
                        In principe wel jee-esteke, maar de andere factor is nog de breedte (diepte dus eigenlijk) van de stepup-ring. Hoe smaller (ondieper) hoe beter kwa vignettering (maar niet kwa stevigheid...).
                        Als ik jou was probeerde ik eerst de 43mm. Zo'n ringetje is toch niet de grootste kostenpost, en met een nog grotere kom je gauw in problemen met gewicht van de lens denk ik.
                        Succes,

                        Danielle
                        Danielle, bedankt voor deze info. Het enige probleem is dat het befaamde ringetje toch niet zo eenvoudig te vinden is, en dit vanwege de o zo onorthodoxe afmetingen (35.5mm) van mijn lens. Enkel in de States vind ik de step-up naar 43 en naar 49mm.
                        I swear Your Honor, I have no idea where that knife came from....

                        Comment


                        • #13
                          Als ik ook iets mag zeggen : is het samengevat dan ook niet zo dat bij gebruik van dezelfde doormeter of groter en bij gebruik van een "dunne" step-up ring, niet zo een ding dat 5 cm van je lens staat natuurlijk, alles te maken heeft met de "kwaliteit" van de voorzetlenzen/filters ? BTW, ik heb ook zo'n 35,5 -> 37 mm besteld, bij Foto Koch jee-esteeke, je weet wel ...
                          Ludovic P
                          EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                          BD0118BE

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by igor
                            .......eld, bij Foto Koch jee-esteeke, je weet wel ...
                            Ludovic P
                            Aaaaaarrrgggghhhhhh, zwijg me van fotokoch!!!
                            I swear Your Honor, I have no idea where that knife came from....

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by jee-esteke
                              Originally posted by igor
                              .......eld, bij Foto Koch jee-esteeke, je weet wel ...
                              Ludovic P
                              Aaaaaarrrgggghhhhhh, zwijg me van fotokoch!!!
                              Had ik al gedacht ! Zal ik niet meer doen.
                              Ludovic P.
                              EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                              BD0118BE

                              Comment

                              Working...
                              X