Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Lenzen taal"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "Lenzen taal"

    Kunnen jullie opheldering geven (ik ben een beginner) voor de lenzen algebra.

    Is uit de omschrijving van de lens te zien of hij goed of niet goed is?, dit i.v.m. alle omschrijvingen die bij de lens vermeld staan.(bijv.AF, AFS, D,enz.)
    Wat betekend die "waslijst" aan afkortingen?

    Maken de hoeveelheid elementen ( glazen?) en aantal groepen in de lens veel uit?

    Ik hoop op wat uitleg, zodat ik het lenzen gebeuren beter begrijp en weet waar jullie over praten, i.v.m. kwaliteit ed.

    mvg
    Fuji S602z.......wel oud, maar altijd lekker

  • #2
    Re: "Lenzen taal"

    Alles is relatief wat je ervoor wil uitgeven.

    Sommigen verwijten me dat ik nikon-verkoper ben of verkoper van top-lenzen, maar dat ben ik dus niet!

    Ik spreek wel enkel over nikon.

    Als je ziet naar bv. de AF-S VR 70-200 f/2.8 : Dat is een top-lens, maar als je geen 1519€ wil uitgeven dan mag héél de wereld zeggen dat het een toplens is, maar je gaat ze nog altijd niet kopen.

    AF en AF-S is dus de Auto-focus snelhied. De lens met AF-S zijn (razend) véél sneller als de AF-lenzen. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat deze traag zijn.

    lenzen met VR (of IS bij Canon) zijn lenzen met stabilisatie-systeem in de lens. Wat die functie precies doet is een zwaar discutiepunt (zoek anders even via de search-functie). Voor mij corrigeerd hij de trilling van de fotograaf, maar daar zijn de meningen verdeeld over.

    Lenzen met in de omschrijving 1 diafragma-getal, d.w.z. dat deze over het ganse bereik dat diafragma als laagste kunnen aanhouden. (vb. 70-200 f/2.8 heeft dus f/2.8 of 70mm, maar dus ook nog op 200mm)

    Lenzen met meerdere diafragma-getallen (max. 2 uiteraard ) hebben dus het eerste getal op de laagste zoom-stand en het tweede op de langste zoomafstand.

    Wil je meer info? Mail me maar.