Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Lenzen taal"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "Lenzen taal"

    Kunnen jullie opheldering geven (ik ben een beginner) voor de lenzen algebra.

    Is uit de omschrijving van de lens te zien of hij goed of niet goed is?, dit i.v.m. alle omschrijvingen die bij de lens vermeld staan.(bijv.AF, AFS, D,enz.)
    Wat betekend die "waslijst" aan afkortingen?

    Maken de hoeveelheid elementen ( glazen?) en aantal groepen in de lens veel uit?

    Ik hoop op wat uitleg, zodat ik het lenzen gebeuren beter begrijp en weet waar jullie over praten, i.v.m. kwaliteit ed.

    mvg
    Fuji S602z.......wel oud, maar altijd lekker

  • #2
    Re: "Lenzen taal"

    Alles is relatief wat je ervoor wil uitgeven.

    Sommigen verwijten me dat ik nikon-verkoper ben of verkoper van top-lenzen, maar dat ben ik dus niet!

    Ik spreek wel enkel over nikon.

    Als je ziet naar bv. de AF-S VR 70-200 f/2.8 : Dat is een top-lens, maar als je geen 1519€ wil uitgeven dan mag héél de wereld zeggen dat het een toplens is, maar je gaat ze nog altijd niet kopen.

    AF en AF-S is dus de Auto-focus snelhied. De lens met AF-S zijn (razend) véél sneller als de AF-lenzen. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat deze traag zijn.

    lenzen met VR (of IS bij Canon) zijn lenzen met stabilisatie-systeem in de lens. Wat die functie precies doet is een zwaar discutiepunt (zoek anders even via de search-functie). Voor mij corrigeerd hij de trilling van de fotograaf, maar daar zijn de meningen verdeeld over.

    Lenzen met in de omschrijving 1 diafragma-getal, d.w.z. dat deze over het ganse bereik dat diafragma als laagste kunnen aanhouden. (vb. 70-200 f/2.8 heeft dus f/2.8 of 70mm, maar dus ook nog op 200mm)

    Lenzen met meerdere diafragma-getallen (max. 2 uiteraard ) hebben dus het eerste getal op de laagste zoom-stand en het tweede op de langste zoomafstand.

    Wil je meer info? Mail me maar.

    Sorry dat het in zo'n simpele taal geschreven is, maar heb geprobeerd alle vaktermen weg te werken en het voor iedereen duidelijk te maken.

    mvg Sven Michiels

    Comment


    • #3
      Re: "Lenzen taal"

      Je kunt natuurlijk ook eens gewoon googlen en forums lezen alvorens een vraag te stellen die al 10.000x gesteld is.

      Alvorens een lens aan te schaffen is belangrijk:
      1. Is de prijs zo dat als het niet je dingetje is je voor die prijs iemand anders net zo blij kunt maken. (m.a.w. als het bezit van de zaak het einde van het vermaak voor jou is, kun je den lens dan kwijt zonder dat je te veel afschrijft?)
      2. Gebruik je de lens digitaal of ook op een analoge body?
      3. Wat voor foto's maak je? (Snel, tele, groothoek, lichtsterke, enz... waar ligt jouw voorkeur?)\
      4. Wil je iedere lens kopen die je af en toe goed kunt gebruiken of wil je alle functies in 2 of 3 lenzen binnen bepaalde compromissen gerealiseerd zien?
      5. Budget?

      Het zijn dus jouw wensen die de keuze bepalen en de rest is 10.000 x terug te vinden op internet.
      Last edited by Spanjaart; 9 maart 2005, 23:46.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment

      Working...
      X