Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's communiekanten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's communiekanten

    Ik ben door ons plaatselijk kerkbestuur aangesproken om foto's van de eerste communie te maken.
    Vroeger deed men beroep op een fotograaf, maar dit viel nogal duur uit en daarom deze vraag naar mij toe...

    1. Mag ik dat, want ik ben geen beroepsfotograaf.

    2. Alhoewel het een hobby is, wens ik dit ook niet gratis te doen.
    Mijn materiaal kost ook geld.
    Als ik het dan al zou mogen, wat mag ik hiervoor vragen ?

    De vraag kwam van de ouders uit, dus zeker niet van mij.
    Maar ik wil absoluut geen onwettige dingen doen, vandaar deze vraag.

  • #2
    Re: Foto's communiekanten

    Dat mag, maar als je er geld voor krijgt moet dat aangegeven worden. Een perfecte manier om dit zonder rompslomp te doen is via www.payroll.be .
    In het zwart zou ik ten stelligste afraden. Je weet nooit wie er in de kerk zit.

    Groeten,

    Nat
    natwork.be

    Comment


    • #3
      Re: Foto's communiekanten

      Oorspronkelijk geplaatst door Nat
      In het zwart zou ik ten stelligste afraden. Je weet nooit wie er in de kerk zit.

      Groeten,

      Nat
      JUDAS mss?
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

      Comment


      • #4
        Re: Foto's communiekanten

        LOL
        natwork.be

        Comment


        • #5
          Re: Foto's communiekanten

          Oorspronkelijk geplaatst door Nat
          Dat mag, maar als je er geld voor krijgt moet dat aangegeven worden. Een perfecte manier om dit zonder rompslomp te doen is via www.payroll.be .
          In het zwart zou ik ten stelligste afraden. Je weet nooit wie er in de kerk zit.

          Groeten,

          Nat
          Dat mag ?? Volgens mij is fotograaf nog steeds een beschermd beroep, en mag je zomaar geen foto's nemen met het doel die te verkopen.
          Ik zou toch maar voorzichtig zijn. één (misnoegde) fotograaf die er lucht van krijgt en je zou wel eens een zware boete kunnen krijgen...

          Comment


          • #6
            Re: Foto's communiekanten

            Oorspronkelijk geplaatst door iO
            Dat mag ?? Volgens mij is fotograaf nog steeds een beschermd beroep, en mag je zomaar geen foto's nemen met het doel die te verkopen.
            Ik zou toch maar voorzichtig zijn. één (misnoegde) fotograaf die er lucht van krijgt en je zou wel eens een zware boete kunnen krijgen...
            Je hebt gelijk en ongelijk.

            Zolang het maar een occasioneel iets is mag je het doen. Daarvoor is geen diploma nodig. De grote vraag is wanneer is iets meer dan occasioneel. Anderzijds 1 keer communiekantjes trekken is toch maar occasioneel zou ik zeggen.

            Het mag dus niet maar hier waarschijnlijk wel.

            Comment


            • #7
              Re: Foto's communiekanten

              Het mag niet, ook niet occasioneel. Fotograaf is beschermd, hoe dom het ook is.
              Maar we wonen in België en daar veegt iedereen daar toch zijn voeten aan.

              Het enige gevaar dat er is, is dat er toevallig een gediplomeerd fotograaf zou aanwezig zijn en deze je aangeeft...

              Comment


              • #8
                Re: Foto's communiekanten

                Is de bescherming niet een paar maanden geleden opgehoffen?

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's communiekanten

                  toen was er sprake van deze op te heffen... wil dus zeggen dat het nog niet zo ver is...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's communiekanten

                    Als je vb foto's zou trekken, die laten afdrukken en enkel de kosten van het afdrukken aanrekenen, mag dit ook niet ?

                    en, .... hoe zit dat dan met vb een trouw of zo fotograferen van vrienden ? Mag dit dan ook niet ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's communiekanten

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
                      Is de bescherming niet een paar maanden geleden opgehoffen?
                      Ze zijn er mee bezig, maar dat zal nog wel effe duren voor dat rond is...

                      Oorspronkelijk geplaatst door fien
                      en, .... hoe zit dat dan met vb een trouw of zo fotograferen van vrienden ? Mag dit dan ook niet ?
                      Helaas is ook dat niet wettelijk neen.
                      "It ain't a crime if you don't get caught" kan je hier ook toepassen, maar da's op eigen risico...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's communiekanten

                        En wat als nu een van die communiekantjes je eigen zoon/dochter is ? En je maakt een reportage van het ganse gebeuren ? Kan niemand iets tegen inbrengen volgens mij...

                        Daarnaast moet men nog steeds kunnen bewijzen dat je bezoldigd wordt voor je prestaties.

                        Ludovic
                        EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                        BD0118BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's communiekanten

                          Ik zou het toch niet doen.
                          Meestal spreekt men 1 (beroeps)fotograaf aan. Dit net om al te veel heen-een-weer geloop van fotograferende ouders in de kerk te vermijden.
                          En als de desbetreffende fotograaf dit jaar niet uitgenodigd wordt, wees er dan maar zeker van dat hij achteraan in de kerk zit.
                          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                          Si non, on devient bonbon
                          Et les gens nous mangent !"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's communiekanten

                            Dat mag niet!
                            Als die beroepsfotograaf niet meer gewenst is wegens te duur, wees er dan inderdaad maar voor 99% zeker van dat je zult prijs hebben. Bezoldiging of niet, dat speelt m.i. geen rol. Immers, je neemt werk af van een beroeps en daar lachen ze niet mee.
                            Daarenboven zou ik er via internet geen ruchtbaarheid aan geven. Wat als die afgezette fotograaf hier meekijkt? Misschien wordt het dan wel 99,9%
                            Minho

                            Comment

                            Working...
                            X