Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukverhouding

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdrukverhouding

    Als ik foto's wil laten afdrukken, moet dit in een andere verhouding (2:3 ipv 3:4) Hoe (en met wel programma) pas ik best deze verhouding aan? Houden jullie bij het trekken van de foto al rekening met het feit dat er banden weg moeten?
    Nikon D50

  • #2
    heeft er hier nog niemand zijn foto's laten afdrukken?
    Nikon D50

    Comment


    • #3
      Burdy, niet zo ongeduldig alstublieft.
      Vorige nacht hebt ge een vraag gesteld, en voor veel mensen is de werkdag nog niet om, zodat ze nog de kans niet hebben gekregen te antwoorden.
      Kijk eens rechtsboven bij 'Search'. Kies dan voor het woord 'verhouding', en ge krijgt een ganse reeks voorbije topics, waarvan bij verschillende in de titel al blijkt dat zij een antwoord op uw vraag bevatten.
      Een andere veelgebruikte term is 'croppen'. Het engelse 'to crop' is het werkwoord dat betekent dat een deel van een foto wordt weggesneden. Mits te croppen in een 2/3 verhouding kunt ge kiezen welk deel van de foto weg mag, zodat ge zelf beslist hoe de foto er zal mogen uitzien.
      En dan is er nog het Engelse Photobox, een firma die voor een mooie prijs prachtige en kwalitatieve foto's levert in de verhouding 3/4.
      Ik ga hier niet zeggen welk programma ge moet gebruiken om te croppen naar 2/3, want vele echte kenners hebben mij zelf daar raad in gegeven op dit forum.
      Zoek het eens op. Om niet te zeggen: over naar (BD)-familie.

      Comment


      • #4
        hmmm...raar, ik heb al eens gezocht, maar heb niet gevonden wat ik zocht. Tuurlijk, wel topics over afdrukken, maar niet specifiek over die verhouding...
        Nikon D50

        Comment


        • #5
          Hallo Burdy,

          Sorry dat je zolang hebt moeten wachten op een antwoord, maar de afgelopen dagen waren we nog helemaal "vol" van de Shootingday in Lommel. Ik heb even voor je gezocht (wist het zelf ook niet precies) en voor jou (en mij ) de volgende topic gevonden. Het is wel een lange, lees hem maar helemaal door. Volgens mij is dit wat je zoekt: http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=6068&whichpage=2&SearchTerms=x
          Veel succes (volgens mij krijg je nu meteen pagina 2. Je kan onderaan paginga 1 ook selecteren, als je dat wilt.
          Hannie

          Comment


          • #6
            jmvanos, dit was perfect waar ik naar op zoek was, hartelijk bedankt!!! Het was het wachten méér dan waard hoor.

            Nog een klein vraagje aan iedereen: Houden jullie bij het trekken van de foto al rekening met het feit dat er banden weg moeten?
            Nikon D50

            Comment


            • #7
              iemand???
              Nikon D50

              Comment


              • #8
                Originally posted by Burdy
                Nog een klein vraagje aan iedereen: Houden jullie bij het trekken van de foto al rekening met het feit dat er banden weg moeten?
                Neen, dat is 't minst van mijn zorgen!
                eMJeke
                website

                Comment


                • #9
                  maar als je dan je foto goed kadreert bij opname, dan ben he bij het afdrukken je kader toch kwijt? Voorbeeldje: je neemt een foto van iemand die rectstaat, je let er voor op dat je zijn/haar voeten en hoofd op de foto hebt. Maar als je dan die foto wil laten afdrukken, dan valt er toch een stuk hoofd of voeten weg? Of zie ik dit verkeerd?
                  Nikon D50

                  Comment


                  • #10
                    Hi Burdy,
                    Ik erger me daar soms ook aan.....
                    Soms denk ik : Tinne, stapke achteruit meiske of straks knippen zo het mooiste stukje van je foto. Maar ik denk daar niet altijd aan.
                    Zolang je geen afdruk laat maken is dat niet erg, ik heb al eens mooie foto's in de vuilbak moeten smijten hoor......
                    Je kan wel bij sommige zaken je foto's 3:4 laten afdrukken, ik dacht bij http://www.photobox.co.uk
                    Maar waar haal je zo'n kadertjes !!!???
                    En anders een camera kopen waarmee je foto's kan nemen in 2:3










                    "Alive and Kicking"

                    http://www.pbase.com/tinnew

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Burdy
                      maar als je dan je foto goed kadreert bij opname, dan ben he bij het afdrukken je kader toch kwijt? Voorbeeldje: je neemt een foto van iemand die rectstaat, je let er voor op dat je zijn/haar voeten en hoofd op de foto hebt. Maar als je dan die foto wil laten afdrukken, dan valt er toch een stuk hoofd of voeten weg? Of zie ik dit verkeerd?
                      Zoals reeds gezegd vind ik het niet te doen om bij het maken van een foto te denken aan het afdrukken!
                      Als ik foto's laat afdrukken dan wens ik ook niet dat daar ergens een randje aan moet afgesneden worden tenzij ik de foto zelf op het juiste formaat kan croppen maar als dat niet het geval is wel dan heb ik nog liever een kleine foto met 2 witte randen die ik eventueel zelf moet afsnijden.
                      Maar ja behalve familiekiekjes laat ik dan ook weing foto's afdrukken!
                      eMJeke
                      website

                      Comment


                      • #12
                        ik ga er toch een gewoonte van maken mijn kader zeker groot genoeg te nemen hoor.
                        Nikon D50

                        Comment


                        • #13
                          Dat is misschien het beste Burdy
                          Die witte randjes oké, die kan je afsnijden maar waar vind je dan een kader die past ???
                          "Alive and Kicking"

                          http://www.pbase.com/tinnew

                          Comment


                          • #14
                            idd, dat dnk ik er ook van...
                            Nikon D50

                            Comment

                            Working...
                            X