Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Begin van een lenzencollectie... tips??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Begin van een lenzencollectie... tips??

    Ik ben er nog altijd niet uit ondertussen…
    Ik heb me juist een 2ehands 10D gekocht, maar ben nog steeds op zoek naar een lens (of lenzen ). Het is voor mij belangrijk om een goede breedhoek te hebben (dus 18mm of minder, met crop factor 28 mm dus).
    Een lens die me wel interesseert is de sigma 18-125. Maar dan vraag ik me af of ik niet beter een combinatie van b.v. 15-30 en 28-105 zou nemen. En hierbij gaat het dus vooral om de vraag of één lens met een groter bereik niet (veel) slechter zou presteren dan 2 lenzen met een kleiner bereik. Het nadeel van meer lenzen is wel dat ik dan veel meer van lens zou moeten veranderen.

    (btw: voor de duidelijkheid, kwaliteit is voor mij belangrijk, maar niet belangrijk genoeg om er een klein fortuin in te investeren, dus ik probeer het wat prijselijk te houden).

    Kan iemand mij nuttige tips geven over het begin van een lenzencollectie?

    Bedankt!
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

  • #2
    Re: Begin van een lenzencollectie... tips??

    Heel algemeen gesteld is 2 à 3x zoom beter dan 10x zoom. De vraag is meer of je inderdaad wilt wisselen van lenzen en ze meeslepen natuurlijk

    Wat zijn je voornaamste "doelen" om te schieten
    Groeten,

    Albert Jan

    Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

    Comment


    • #3
      Re: Begin van een lenzencollectie... tips??

      Oorspronkelijk geplaatst door ajh

      Wat zijn je voornaamste "doelen" om te schieten
      Aangezien het om mijn eerste lens/lenzen gaat, ben ik nu op zoek naar standaardlens die algemeen inzetbaar is. Het breedhoekbereik wil ik voor landschapfoto's.
      Later ben ik van plan nog een tele bij te kopen.
      Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

      Comment


      • #4
        Re: Begin van een lenzencollectie... tips??

        Oorspronkelijk geplaatst door ODB
        Ik ben er nog altijd niet uit ondertussen…
        Ik heb me juist een 2ehands 10D gekocht, maar ben nog steeds op zoek naar een lens (of lenzen ). Het is voor mij belangrijk om een goede breedhoek te hebben (dus 18mm of minder, met crop factor 28 mm dus).
        Een lens die me wel interesseert is de sigma 18-125. Maar dan vraag ik me af of ik niet beter een combinatie van b.v. 15-30 en 28-105 zou nemen. En hierbij gaat het dus vooral om de vraag of één lens met een groter bereik niet (veel) slechter zou presteren dan 2 lenzen met een kleiner bereik. Het nadeel van meer lenzen is wel dat ik dan veel meer van lens zou moeten veranderen.

        (btw: voor de duidelijkheid, kwaliteit is voor mij belangrijk, maar niet belangrijk genoeg om er een klein fortuin in te investeren, dus ik probeer het wat prijselijk te houden).

        Kan iemand mij nuttige tips geven over het begin van een lenzencollectie?

        Bedankt!

        mijn aanbod blijft geldig

        ideaal in combinatie met de 12-24 van sigma of zo

        Comment


        • #5
          Re: Begin van een lenzencollectie... tips??

          Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
          mijn aanbod blijft geldig

          ideaal in combinatie met de 12-24 van sigma of zo
          Staat genoteerd
          Maar dan vrees ik dat ik veel ga moeten wisselen omdat ik nogal veel in groothoek werk. Maar k zal t overwegen.
          Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

          Comment


          • #6
            Re: Begin van een lenzencollectie... tips??

            Inmiddels zijn er nog steeds moeilijke keuzes

            T gaat nog altijd tussen de sigma 18-135 enerzijds, of de combinatie van een Sigma EX 15-30/3,5-4,5 DG + een Canon 3,5-5,6/28-135 EF IS USM anderzijds.
            T verschil is wel dat de tweede combinatie ongeveer 3x zo duur is als de enkele lens. Is dit volgens jullie die meerprijs waard?
            En is een lens vanaf 28mm+crop niet te weinig breedhoek als standaardlens (wil nu ook niet voor elk shot van lens wisselen)
            Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

            Comment


            • #7
              Re: Begin van een lenzencollectie... tips??

              Oorspronkelijk geplaatst door ODB
              Ik ben er nog altijd niet uit ondertussen…
              Ik heb me juist een 2ehands 10D gekocht, maar ben nog steeds op zoek naar een lens (of lenzen ). Het is voor mij belangrijk om een goede breedhoek te hebben (dus 18mm of minder, met crop factor 28 mm dus).
              Een lens die me wel interesseert is de sigma 18-125. Maar dan vraag ik me af of ik niet beter een combinatie van b.v. 15-30 en 28-105 zou nemen. En hierbij gaat het dus vooral om de vraag of één lens met een groter bereik niet (veel) slechter zou presteren dan 2 lenzen met een kleiner bereik. Het nadeel van meer lenzen is wel dat ik dan veel meer van lens zou moeten veranderen.

              (btw: voor de duidelijkheid, kwaliteit is voor mij belangrijk, maar niet belangrijk genoeg om er een klein fortuin in te investeren, dus ik probeer het wat prijselijk te houden).

              Kan iemand mij nuttige tips geven over het begin van een lenzencollectie?

              Bedankt!
              Ik ben van de sigma 18-125 altijd tevreden geweest op de 10d. Geen hoogvlieger, maar voor de prijs een leuke lens.
              Alle alternatieven om 17mm op de 10d te hebben, zijn duur, en, je zult veel moeten switchen, uit ervaring weet ik , althans bij mijn fotografie, dat een echte groothoek zoals 17-40, meestal weer te kort is aan de 40mm zijde..

              Comment


              • #8
                Re: Begin van een lenzencollectie... tips??

                start met een 50mm 1.8
                koop een aangepaste groothoek voor digitaal bvb 17/85
                koop nadien een goede telezoomlens (80/200-70/200), een F4 of een F2.8
                voorzie alle lenzen van dezelfde UV-filter, dan bedoel ik hetzelfde merk en dezelfde uitvoering

                MAAR

                Voorzie je vooral ook van een degelijke fototas van de gekende merken

                Volgende fase, na de 50 en de 17/85 is een goede aangepaste flits met omnibounce

                voilà, zo zie ik dat
                een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

                Comment


                • #9
                  Re: Begin van een lenzencollectie... tips??

                  ik zou zeggen ,begin met een canon 24-70 L 2.8 en een 70-200 L 2.8 Is
                  daarmee kan je al een eindje verder
                  o ja ,misschien nog een 1.4 converter

                  Comment


                  • #10
                    Re: Begin van een lenzencollectie... tips??

                    Oorspronkelijk geplaatst door pierewiet
                    ik zou zeggen ,begin met een canon 24-70 L 2.8 en een 70-200 L 2.8 Is
                    daarmee kan je al een eindje verder
                    o ja ,misschien nog een 1.4 converter
                    mja, maar geld groeit niet aan de bomen
                    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                    Comment


                    • #11
                      Re: Begin van een lenzencollectie... tips??

                      Oorspronkelijk geplaatst door ODB
                      Inmiddels zijn er nog steeds moeilijke keuzes

                      T gaat nog altijd tussen de sigma 18-135 enerzijds, of de combinatie van een Sigma EX 15-30/3,5-4,5 DG + een Canon 3,5-5,6/28-135 EF IS USM anderzijds.
                      T verschil is wel dat de tweede combinatie ongeveer 3x zo duur is als de enkele lens. Is dit volgens jullie die meerprijs waard?
                      15-30 + 28-135 kosten je samen een slordige 1000 EUR (cornevaniperen als referentiepunt genomen)

                      Drie alternatieven:

                      sigma 18-50 DC f2.8 (465 EUR) + 70-200 f2.8 van sigma (745 EUR) = 1200 EUR

                      sigma 18-50 DC f2.8 (465 EUR) + 70-200 f4.0 van canon(630 EUR) = 1090 EUR

                      sigma 18-50 DC f2.8 (465 EUR) + 90 mm Macro Tamron (429 EUR) = 900 EUR

                      sigma 18-50 DC f2.8 (465 EUR) + 85 mm f1.8 Canon (360 EUR) = 820 EUR

                      Tokina 17 mm f3.5 (371 EUR) + Sigma 24-70 f2.8 (+- 450 EUR) = 830 EUR

                      Twee zeer goede objectieven, 18 mm is voldoende voor landschappen, niet voor architectuur. Trek je ook niet teveel aan van 'gaten' in je lenzenbereik, dat gat tussen 50 en 70 ga je niet missen (dat is een stap vooruit of achteruit zetten)

                      Beeldkwaliteit van al deze sets overstijgt jouw voorstel en is een stuk beter dan de 18-125 van sigma


                      sugar
                      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                      http://supermasj.zenfolio.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Begin van een lenzencollectie... tips??

                        Ik heb een 18-125 Sigma, en ik ben er heel tevreden mee, zover dat hj zelf niet meer van mijn D60 gaat, voor het normale werk voldoet hij ruimschoots, enkel in het groothoek gebied moet je een beetje opletten voor te donkere hoeken, een beetje diafragmenteren en ze gaan weg.
                        Het is natuurlijk geen L-lens, maar daarvoor moet je ook geen fortuin neerleggen voor deze lens. Prijs kwaliteit vindt ik goed.
                        Sony A7III & Sony A7 RIII
                        Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

                        Comment


                        • #13
                          Re: Begin van een lenzencollectie... tips??

                          Oorspronkelijk geplaatst door pierewiet
                          ik zou zeggen ,begin met een canon 24-70 L 2.8 en een 70-200 L 2.8 Is
                          daarmee kan je al een eindje verder
                          o ja ,misschien nog een 1.4 converter
                          Da's pak'm beet € 3200,- aan lenzen Als je daar niet verder mee komt Persoonlijk zou ik het toch wat rustiger aanpakken. Zodra je de ervaring hebt weet je ook wat je hebben wilt.

                          De lenzen die Pierewiet noemt zijn zonder meer topkwaliteit, maar voor een beginner mischien toch wat te hoog gegrepen.

                          Als groothoek je belangrijkste doel is zou ik daar ook het meeste geld naar toe sluizen. Hou er wel rekening mee dat een DSLR bedoeld is om lenzen te wisselen. Persoonlijk kies ik liever voor kwaliteit en wat vaker wisselen dan een compromis omdat het te lastig is. In dat geval had je beter een goede compact kunnen kopen. Sugra heeft het naar mijn mening aardig opgesomd als je alles in 1x wilt aanschaffen. Wil het in fases doen zou je de Canon 17-40 f4 (€ 695,-) nog kunnen overwegen. Mijn persoonlijke favoriet met de 70-200 f4 als goede tweede.
                          Groeten,

                          Albert Jan

                          Website AJH
                          lidnummer: BD0371NL

                          Comment


                          • #14
                            Re: Begin van een lenzencollectie... tips??

                            Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                            Da's pak'm beet € 3200,- aan lenzen Als je daar niet verder mee komt Persoonlijk zou ik het toch wat rustiger aanpakken. Zodra je de ervaring hebt weet je ook wat je hebben wilt.

                            De lenzen die Pierewiet noemt zijn zonder meer topkwaliteit, maar voor een beginner mischien toch wat te hoog gegrepen.
                            Dit is één van de dingen waar ik me op de meeste fora mateloss aan erger. Als iemand een vergelijking vraagt tussen twee lenzen van 500 EUR, moet je hem geen lenzen van > 1000 - 1500 EUR beginnen aan te prijzen. Dat is op het randje van onbeleefd



                            Als groothoek je belangrijkste doel is zou ik daar ook het meeste geld naar toe sluizen. Hou er wel rekening mee dat een DSLR bedoeld is om lenzen te wisselen. Persoonlijk kies ik liever voor kwaliteit en wat vaker wisselen dan een compromis omdat het te lastig is. In dat geval had je beter een goede compact kunnen kopen. Sugra heeft het naar mijn mening aardig opgesomd als je alles in 1x wilt aanschaffen. Wil het in fases doen zou je de Canon 17-40 f4 (€ 695,-) nog kunnen overwegen. Mijn persoonlijke favoriet met de 70-200 f4 als goede tweede.
                            En als je echt echt echt voornamelijk groothoek wil fotograferen, koop je dan een 10-22. Maar 17-18 mm is meer dan OK voor de meeste landschapsfotografie, alleen voor interieur en architectuur heb je nog meer nodig.

                            sugar
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                            http://supermasj.zenfolio.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Begin van een lenzencollectie... tips??

                              Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                              En als je echt echt echt voornamelijk groothoek wil fotograferen, koop je dan een 10-22. Maar 17-18 mm is meer dan OK voor de meeste landschapsfotografie, alleen voor interieur en architectuur heb je nog meer nodig.

                              sugar
                              en dan duikt het spook van de vervorming weer op

                              maar dat kan rechtgezet worden met de juiste software

                              of een PC lens, die op digitaal weer een standaard wordt, en zo blijven we bezig

                              digitaal is ook niet alles zeker?
                              een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

                              Comment

                              Working...
                              X