Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voegt Canon 500D filter iets toe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voegt Canon 500D filter iets toe?

    Ik bezit reeds een Sigma 105 mm macrolens.

    Mijn vraag is of de aanschaf van een Canon 500D filter echt iets toevoegt aan mogelijkheden en kwaliteit, in combinatie met de 100 - 400 lens van Canon waarvan ik ook de gelukkige eigenaar ben.

    MVG Hugoke

  • #2
    Re: Voegt Canon 500D filter iets toe?

    Oorspronkelijk geplaatst door hugoke
    Ik bezit reeds een Sigma 105 mm macrolens.

    Mijn vraag is of de aanschaf van een Canon 500D filter echt iets toevoegt aan mogelijkheden en kwaliteit, in combinatie met de 100 - 400 lens van Canon waarvan ik ook de gelukkige eigenaar ben.

    MVG Hugoke
    absoluut: je krijgt een macrozoom, ideaal voor insecten.

    als je insecten maar niets vindt, heb je er niet zoveel aan

    Comment


    • #3
      Re: Voegt Canon 500D filter iets toe?

      Ik heb die ook, het werkt wel maar die combo is nogal onhandig.

      Comment


      • #4
        Re: Voegt Canon 500D filter iets toe?

        Gebruik zelf de 500D op een nikon 80-400VR en vind de resultaten fantastisch.
        Met name voor op reis vind ik dit een perfecte combinatie...



        Edwin
        Mijn Foto's

        Comment


        • #5
          Re: Voegt Canon 500D filter iets toe?

          @ smartpics: je levert hier wel overuigend bewijs van de kwaliteit van het gebruikte gerief. De foto's zijn knap, goed scherp en met voldoende scherptediepte. Ik neem aan dat je het onderwerp van op een zekere afstand kan fotograferen in tegenstelling tot wanneer een macrolens van 105 mm wordt gebruikt. Klopt dit?

          MVG Hugoke

          Comment


          • #6
            Re: Voegt Canon 500D filter iets toe?

            Hoe werkt deze filter (en alle andere macrofilters) eigenlijk? Verkort deze de kortste instelafstand of zo?

            Comment


            • #7
              Re: Voegt Canon 500D filter iets toe?

              Je afstand tot het onderwerp is veel groter dan met een 105mm.
              Door te zoomen kun je vanaf dezelfde afstand een geschikte kadrering maken wat bij een 105mm niet kan. Dit kan handig zijn als je van statief werkt.
              Voorts is het handig dat je VR erbij hebt... Je verhouding loopt op tot 1:1,25.
              Het filter is daarnaast ook nog op andere lenzen te gebruiken en past in een klein zijvakje van je tas.
              Hier een voorbeeld van dit filter op een 135mm/2.0 lens


              @ wouter M.: inderdaad verkleint het de afstand tot je onderwerp.
              De canon 500D en nikon 5en6T (62mm) zijn met dubbelglas uitgevoerd en doen hun werk uitstekend. hier vind je een link met wat info over de 500D

              Edwin
              Last edited by smartpics; 16 februari 2005, 13:47.
              Mijn Foto's

              Comment


              • #8
                Re: Voegt Canon 500D filter iets toe?

                Hallo ,ik heb hier een canon 500T liggen,iemand hier info over.

                Mvg.
                Canon|Canon 70/200f:2.8 ISL|50mmf:1.8|580EX Flitske.
                Mijn website.

                Comment


                • #9
                  Re: Voegt Canon 500D filter iets toe?

                  Die 500D staat ook al een tijdje op mijn verlanglijstje, en dan de 77mm uitvoering, om te gebruiken op de 100-400 L IS. Het is altijd handig om beeldstabilisatie te hebben als het diafragma vrij ver dichtgeschroefd moet worden . Een ringflitser staat ook nog op dat lijstje.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voegt Canon 500D filter iets toe?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                    Die 500D staat ook al een tijdje op mijn verlanglijstje, en dan de 77mm uitvoering, om te gebruiken op de 100-400 L IS. Het is altijd handig om beeldstabilisatie te hebben als het diafragma vrij ver dichtgeschroefd moet worden . Een ringflitser staat ook nog op dat lijstje.
                    Die 2 samen gaan zeker niet, de Canon ringflitser heeft reeds een speciale adapter nodig om op een 72mm lens zoals de 180mm macro te passen. 77mm is echt te groot.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voegt Canon 500D filter iets toe?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                      Die 2 samen gaan zeker niet, de Canon ringflitser heeft reeds een speciale adapter nodig om op een 72mm lens zoals de 180mm macro te passen. 77mm is echt te groot.
                      Dan zal het een Sigma Macro flitser (EM-140 DG) worden, die wordt geleverd met 55, 58, 62, 72 en 77mm filterring/adapter, en die is ook compatibel met ETTL II. (En die is ook nog veel goedkoper dan die van Canon.)
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voegt Canon 500D filter iets toe?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                        Die 2 samen gaan zeker niet, de Canon ringflitser heeft reeds een speciale adapter nodig om op een 72mm lens zoals de 180mm macro te passen. 77mm is echt te groot.

                        Hans,

                        Weet jij of de Canon ringflitser ook op de 180 mm Macro van Sigma past ?

                        Als het gewoon met schroefdraad heeft te maken wel, veronderstel ik.

                        Als het echt Canon-dedicated toestanden zijn vrees ik van niet....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Voegt Canon 500D filter iets toe?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tinkerbel
                          Hans,

                          Weet jij of de Canon ringflitser ook op de 180 mm Macro van Sigma past ?
                          Ja hoor, mits de gepaste adapter (die dezelfde is als voor de Canon 180 trouwens) : de Macro Lite Adaptor 72C

                          Comment


                          • #14
                            Re: Voegt Canon 500D filter iets toe?

                            Ben niet bekend met macrofotografie, maar nu ik dit lees over de 500D lijkt het me een ideale en ook goedkopere oplossing dan de aankoop van een macrolens. Bv om ze te gebruiken met een goede bv L-lens.
                            Wat zijn je beperkingen t.o.z. van een macrolens ?
                            Heb je licht- of scherptediepte- verlies ?
                            Zijn er eigenlijk nadelen aan ?
                            Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Voegt Canon 500D filter iets toe?

                              Oorspronkelijk geplaatst door stengil
                              Ben niet bekend met macrofotografie, maar nu ik dit lees over de 500D lijkt het me een ideale en ook goedkopere oplossing dan de aankoop van een macrolens. Bv om ze te gebruiken met een goede bv L-lens.
                              Wat zijn je beperkingen t.o.z. van een macrolens ?
                              Heb je licht- of scherptediepte- verlies ?
                              Zijn er eigenlijk nadelen aan ?
                              Het is zeker een goede oplossing maar het grootste nadeel is de beperkte focus range (scherpstelzone). Een goede combo is de 70-200 2.8L IS + 500D.

                              Deze tabel geeft de vergrotingen bij min - max focus afstand :

                              Comment

                              Working...
                              X