Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de zeepbel doorprikt!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • de zeepbel doorprikt!

    Na veel aandringen van Immage heb ik uiteindelijk eens een 'fotoshoot' gedaan in RAW ipv JPEG.

    man man man wat zal ik zeggen... het is alsof al men bewondering voor 50% verloren is

    wat ik allemaal niet kan aanpassen... kleuren, scherpte witbalans etc, ik wist niet dat het zover ging

    ik dacht "amai die mannen, wat die deruit persen WAW"

    maar nu: met een paar muiskliks maak ik iets dat kwa kleur etc helemaal niet meer op men foto lijkt.

    natuurlijk nog men hoedje af voor wie zen fotos deftig kan bewerken

    another frontier.
    foto als spiegel of als venster?

  • #2
    Re: de zeepbel doorprikt!

    Ge doet mij ook goesting krijgen om es in RAW te beginnen...
    Ga d'r es mee beginnen se zodra m'n nieuwe lensje d'r is
    Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

    Comment


    • #3
      Re: de zeepbel doorprikt!

      AHAAAAAA, op deze post was ik aan het wachten sie.....


      UITEINDELIJK heeft hij het gedaan sie,......., heb ma 3 maand moeten zagen


      mijn mening over RAW, NEF en fotobewerking:

      * waarom een toestel als de D70 kopen om het dan niet volledig te benutten. das gelijk nen ferrari kopen omdan 30 per uur te rijden.

      * wa is er eigenlijk mis met een mooie foto nog mooier te maken door een beetje aan levels te prullen of ewa scherper te zetten of contrasten te verhogen.?

      * aangezien we hier op dees forum toch in een beetje (semi - professioneel) publiek zit. welke professionele fotograaf (die digitaal gaat) doet dit niet.
      als ge nen fotoshoot op tv ziet dan ziedde ze 5 sec de foto maken en dan gaan ze de andere 30 seconden op de pc staan te editten.
      er is nu da programma "Het Bourgondisch complot" waar die michiel al nekeer nen foto trekt, das nu toch ook geen prots fotograafke he wel die was in aflevering 2 zijn fotokes aan het bewerken in PS.
      heeft de fotograaf van chiquita bananen super bananen??? want op zijn reclame foto's ziet ge nooit e rot plekske. die zijn altijd mooi egaal canarie geel.

      * een cf kaartje kost niks meer. dus voor de 5-8mb da een NEF'ke inneemt moedde het nie doen.

      * morraal van het verhaal, ik raad iemand aan om nef of raw te trekken.
      van nen slechte foto kunde gene topper maken, maar nen goeie kunde nog beter maken.

      ga mee met de tijd, de mensen van nikon, canon,minolta en al de anderen hebben hun kl**ten afgedraaid om die technologie te kunnen aanbieden.
      gebruik hem dan...

      Comment


      • #4
        Re: de zeepbel doorprikt!

        Kan hierbij immage alleen gelijk in geven
        D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
        www.langenacker.nl

        Comment


        • #5
          Re: de zeepbel doorprikt!

          Ben nu ook geinteresseerd geraakt en zal dit blijven volgen, met mijn camera de Canon powershot Pro1 kan ik ook in RAW schieten en ga dat beslist eens proberen. Maar hoe ga ik dan de foto's "bewerken en/of omzetten". Dan bedoel ik dus met welk programma doen jullie dat dan ?
          Hoop het antwoord te krijgen waardoor ik wat makkelijker aan de slag kan.

          Groeten, Jan.
          Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
          Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

          Comment


          • #6
            Re: de zeepbel doorprikt!

            cf kaartjes staan mss wel "goedkoop" maar je vult ze snel als je in raw werkt
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: de zeepbel doorprikt!

              k'weet niet goe ?

              Ik heb al verschillende keer een foto genomen in RAW en ik zie niet in wat daar beter aan is dan aan een jpg ( kan ook zijn dat ik niet goe zie he !!! ).
              Alles wat je in een RAW kan doen kan toch ook in een jpg ? of zie ik het mis ?
              scherpte toevoegen, levels, curven, ...

              Ik heb al verschillende keren een poging gedaan in RAW en zo komen er zelfs slechter uit in raw dan dat ik een jpg'ke in PS bewerk. Ik gebruik wel de software die bijgeleverd is. Misschien zijn de RAW toestanden beter in PS ( Cs ). Want in PS 6 kan ik die RAW'kes niet openen

              Misschien kan er hier iemand een voorbeeld posten van 2 gelijke foto's, de één een raw die bewerkt is en de andere een goeie jpg die bewerkt is ( met de zelfde bewerkingen he ! ).

              Ik zie niet echt het verschil
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

              Comment


              • #8
                Re: de zeepbel doorprikt!

                Een handig programmatje voor Canon is de DPP 1.5 (digital photo prof).

                dit is vrij gemakkelijk om mee te beginnen (en tot nu toe ook het enige waar ik ervaring mee heb).

                Je kan hiermee dus vanalles aanpassen en het is gratis downloadbaar op de amerikaanse site van canon.

                http://software.canon-europe.com/sof...942.asp?model=

                Ga hier maar eens zien...

                @Lenske:

                het verschil zit 'm eigenlijk in de opslag van de foto. Bij RAW gebeurt de bewerking eerst puur softwarematig. En pas daarna kan je de foto gaan opslaan naar JPEG of TIFF waarbij gelijktijdig de echte bewerking doorgaat. Bij gebruik van JPEG (TIFF in mindere mate) gaat de bewerking direct op de foto plaats vinden waardoor er kwaliteitsverlies optreedt. Dat is nu net de kracht eigenlijk van RAW... (vind ik toch...)
                Last edited by Galdie; 12 februari 2005, 09:41.

                Comment


                • #9
                  Re: de zeepbel doorprikt!

                  mss ga je hierdoor dan beter kijken wat je trekt. en niet zomaar in het los gaan foto's nemen. wat ik toch doen als ik 200+ fotos kan nemen met 1 CF'ke.

                  ma in raw formaat, heb ik er een pak minder en dan leg ik automatisch mijn eisen hoger.

                  Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                  cf kaartjes staan mss wel "goedkoop" maar je vult ze snel als je in raw werkt

                  Comment


                  • #10
                    Re: de zeepbel doorprikt!

                    Je kunt er ook nog altijd een kaartje van 2 of 4 Gb instoppen, en er gewoon lustig op los fotograferen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: de zeepbel doorprikt!

                      zoveel geef ik niet uit aan cf kaartjes

                      idd uitkijken en niet zomaar fotokes nemen!
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment


                      • #12
                        Re: de zeepbel doorprikt!

                        @geertjebeertje:
                        Volledig mee eens als je een jpg bewerkt- saved terug open doet weer bewerken terug saved terug open enz... dat je inboet aan kwaliteit.
                        Maar, als je uw bewerkte foto als PSD saved in PS dan heb je geen verlies meer.
                        Natuurlijk heb je kwaliteit verloren bij het maken van de jpg in de camera, maar of je dat verschil zal zien op je afdruk ???
                        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: de zeepbel doorprikt!

                          wel, ben niet vreemd in PS dus ga NU eens foto's trekken in RAW en oordelen.

                          ook ik dacht dat het verschil niets uitmaakt maar als het aanpassen van allerlei hiermee beter kan verlopen ben ik persoonlijk hiermee beter geholpen.

                          ik voegde vroeger zelfs handmatig een DOF in omdat ik nog geen benul had van diafragma instellingen of andere


                          bye, going RAW mode (en mss prijzen bekijken van CF kaartjes )

                          Comment


                          • #14
                            Re: de zeepbel doorprikt!

                            Wat RAW software betreft, Capture 1 van PhaseOne rules bigtime ...

                            Ik doe alles in Capture 1, en dat levert mij een JPEG op.
                            Deze jpeg wordt verkleind door EZThumbs, en daar houdt het bij mij op.

                            Waarom RAW, ik haal der meer uit en ik haat photoshop ....

                            Comment


                            • #15
                              Re: de zeepbel doorprikt!

                              RAW is wel geen excuus om er zomaar op los te schieten hé

                              ik probeer de foto direct zo goed mogelijk te schieten
                              dat merk ik vlug als ik in Nikon Capture enkel maar een save as tiff doe

                              Oh ja NC 4.2 update is uit
                              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                              Comment

                              Working...
                              X