Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Indoor skaters fotograferen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Indoor skaters fotograferen.

    Mijn zoon gaat regelmatig skaten in een zaal. Deze zaal is zeer zwak verlicht.
    Met de aanschaf van mijn Speedlite 550 had ik gehoopt met de high speed sync de snelle bewegingen te kunnen bevriezen, maar na het lezen van de handleiding en enkele testshots merk ik dat deze high speed sync daar waarschijnlijk niet geschikt voor is.
    Graag enkele tips dus voor het fotograferen van mijn skatende zoon.
    The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
    Fuji XT-2 + .......

  • #2
    Re: Indoor skaters fotograferen.

    Oorspronkelijk geplaatst door def joe
    Mijn zoon gaat regelmatig skaten in een zaal. Deze zaal is zeer zwak verlicht.
    Met de aanschaf van mijn Speedlite 550 had ik gehoopt met de high speed sync de snelle bewegingen te kunnen bevriezen, maar na het lezen van de handleiding en enkele testshots merk ik dat deze high speed sync daar waarschijnlijk niet geschikt voor is.
    Graag enkele tips dus voor het fotograferen van mijn skatende zoon.
    Zoals reeds verschillende malen op het board is vermeld, zijn volgende zaken onmisbaar voor indoor sports:
    - hoge ISO(800-1600)
    - snelle telelens( 70-200/F2.8)
    - indien met flits korte 1.250ste sluitertijd (niet 1/60ste, anders krijg je fantombeelden) samen met krachte zoomflits

    Hubert
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Indoor skaters fotograferen.

      Omdat ik zelf ook nog geskate heb (nu niet meer door mijn knie ) weet ik wel wat over skatefotografie en nu moet ik je teleurstellen met die flitser.
      Skatefotografen hebben bijna altijd 1 of 2 spots mee al dan niet aangedreven door generatoren om genoeg licht te krijgen op de skater zeker in een zaal.
      Als je het toch wilt proberen moet je het doen zoals Hubert zegt denkek
      [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

      Comment


      • #4
        Re: Indoor skaters fotograferen.

        Als je de volgende maal naar de skatepiste trekt zou ik is proberen met de volgende instellingen. Spijtig is wel dat je niet echt een lichtsterkte tele hebt hé want met je huidige lens zit je al heel snel aan F 5.6

        Plaats je toestel op manueel snelheid 125 ste diafragma 5.6 (wegens de lens)
        Stel de autofocus op AI servo
        Stel de ISO op 800
        Werk bijvoorkeur in RAW
        Stel de flits op ETTL
        Gebruik je lens minimaal boven de 105 mm zodat je het maximum uit je flits haalt (richtgetal = 55 bij 105 mm)

        De flits zal nu proberen genoeg vermogen de genereren om tot een correct belicht beeld te komen.

        maak zo enkele opnames en beoordeel, eventueel kan je dan nog is een reeks maken op 1600 ISO

        Je hoeft niet op High Sync te werken om een beweging te bevriezen, dat kan je gewoon doen door de duurtijd van de flits die altijd boven 1/1500 van een sec zal zitten.

        De bedoeling is van je belichting enkel te krijgen door de flits en belichting door het aanwezige licht (omgevingslicht) te vermijden. Ik kan natuurlijk van hier niet zeggen of zien hoeveel licht er is, dus experimeteren is de boodschap. Denk eraan dat bij flits de sluitersnelheid van ondergeschikt belang is zolang je niet boven ge maximale sync gaat. Ik dacht dat dat voor de 10D op een 250ste ligt en dat je dan nog altijd de maximale lichtopbrengst van je flits kan gebruiken. Dus eventueel kan je nog tot op een 250 gaan.

        Bij het beoordelen van de gemaakte opnames moet je goed letten of er zich geen dubbel beeld vormt, al kan dit in sommige omstandigheden zeer plastische beelden geven. Door een dubbel beeld bedoel ik een een beeld gemaakt door de flits en een restant veroorzaakt door het aanwezige omgevingslicht. aan U om te oordelen.

        Dit zijn maar enkel tips, ik kan je geen pasklare oplossing bieden.
        Maar een beetje experimenteren kan wonderen doen.


        Véél Succes nog.
        Last edited by Digipics357; 11 februari 2005, 09:00.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Indoor skaters fotograferen.

          Daar wil ik binnenkort ook eens op experimenteren.

          Waar is deze zaal gelegen ?

          J.
          johnvde

          Comment


          • #6
            Re: Indoor skaters fotograferen.

            Oorspronkelijk geplaatst door mirlong1
            Daar wil ik binnenkort ook eens op experimenteren.

            Waar is deze zaal gelegen ?

            J.
            In Oostende, Longchamplaan.
            The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
            Fuji XT-2 + .......

            Comment


            • #7
              Re: Indoor skaters fotograferen.

              kroket, da's ook niet bij de deur.

              Maar waarom niet! Heb je reeds geinformeerd of je er pix mag nemen ?

              J.
              johnvde

              Comment


              • #8
                Re: Indoor skaters fotograferen.

                Oorspronkelijk geplaatst door mirlong1
                kroket, da's ook niet bij de deur.

                Maar waarom niet! Heb je reeds geinformeerd of je er pix mag nemen ?

                J.
                Foto's nemen is geen probleem.

                Bedankt iedereen voor de nuttige info.
                Enkele foto's: nuttige feedback zeer welkom



                The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
                Fuji XT-2 + .......

                Comment

                Working...
                X