Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtsterke prime groothoek voor Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtsterke prime groothoek voor Canon

    Ik ben op zoek naar een lichtsterke prime groothoek voor m'n Canon 10D.
    Ik neig naar de Sigma 20 mm f1.8, maar zou liefst nog breder gaan. Wat is er verder nog op de markt in dit segment?
    Anderzijds ben ik ook wel gecharmeerd door de Canon 35 mm f2.0: lichtsterk, betaalbaar, maar helaas niet zo breed. Lijkt me anders wel een goede standaardlens in combinatie met een camera met 1.6 factor.
    Iemand ervaringen, voorstellen of andere ideëen?
    mijn fotosite

  • #2
    Re: lichtsterke prime groothoek voor Canon

    Een fish-eye? Zowel Sigma als Canon hebben er in het assortiment...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: lichtsterke prime groothoek voor Canon

      @cooma:
      liever geen fisheye:
      heb geen zin om steeds te defishen
      en ik ben eigenlijk op zoek naar een lichtsterke walkaround prime.
      Een lens die ik er altijd op kan laten staan om onder alle (licht)omstandigheden foto's te kunnen nemen.
      Toch al bedankt voor de tip!
      [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

      Comment


      • #4
        Re: lichtsterke prime groothoek voor Canon

        Ik gebruik zelf de Sigma 15 Fish en ben daar zeer tevreden over. Vooraf zat ik ook te twijfelen of dat de-fishen niet teveel tijd zou kosten, maar dat valt ontzettend mee. Met een enkele menu-optie in PSP is dat zo opgelost. Zal met PS ook we snel kunnen.

        De mogelijkheden met de fish blijven me nog steeds verbazen. Zeker aan te bevelen en qua prijs ook schappelijk. Hier wat voorbeelden: http://www.idimager.nl/Hertwig/

        Comment


        • #5
          Re: lichtsterke prime groothoek voor Canon

          Defishen hoeft niet duur te zijn: PTLens
          Groeten,

          Albert Jan

          Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

          Comment


          • #6
            Re: lichtsterke prime groothoek voor Canon

            PT Lens werkt inderdaad erg goed en snel.
            Er moeten echter wel wat kanttekeningen worden gezet bij het corrigeren van vervorming:

            - Door vervorming komen soms dingen in beeld die bij een rectiliniaire lens niet zichtbaar zouden zijn geweest. Bij correctie van vervorming met software worden alleen lijnen rechtgetrokken. Soms krijg je rare effecten met perspectief doordat er nog dingen in het beeld staan die normaal niet zichtbaar zouden zijn geweest. Ik heb dit bij 1 foto meegemaakt bij m'n 17-40 L (die helemaal niet zo veel vervorming geeft).

            - Ik weet niet precies wat defishen doet met de resolutie, maar ik heb het idee dat er wellicht geinterpoleerd wordt en er detail verloren gaat op de plaatsen waar de correctie het grootst is. Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?
            Gijs
            Canon apparatuur

            http://gijsvo.fotopic.net/

            Comment


            • #7
              Re: lichtsterke prime groothoek voor Canon

              Kan het niet bevestigen on ontkrachten. Maar voor mijn gevoel heb je gelijk Het moet bij defishen letterlijk uit de lengte of de breedte komen. Ergens moet geschoven worden. Vaak pakt dat goed uit, maar het kan ook verkeerd uitpakken.
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment


              • #8
                Re: lichtsterke prime groothoek voor Canon

                Hoi jongens,
                Hartelijk dank voor jullie defish-voorstellen, maar kunnen we even bij de les blijven?
                Ik ben op zoek naar een lichtsterke lens die ik onder slechte lichtomstandigheden kan gebruiken, zodat ik niet moet flitsen. Ik zoek een lens die niet al te veel vertekening geeft en vraag me af of de Sigma 20 mm f1.8 aan die voorwaarden voldoet.

                Zijn er in die reeks nog meer lichtsterke alternatieven, die ik over het hoofd zie?

                Iemand ervaring met de Canon 30 mm f2 ?
                mijn fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: lichtsterke prime groothoek voor Canon

                  Oorspronkelijk geplaatst door JanVG
                  Ik ben op zoek naar een lichtsterke lens die ik onder slechte lichtomstandigheden kan gebruiken, zodat ik niet moet flitsen. Ik zoek een lens die niet al te veel vertekening geeft en vraag me af of de Sigma 20 mm f1.8 aan die voorwaarden voldoet.
                  De meningen over die lens op FredMiranda.com lopen (zoals wel vaker) flink uiteen over de scherpte op grote diafragma's. Volgens sommigen is ie pas vanaf f2.8 goed scherp. Da's dus iets wat je in de winkel zou moeten uittesten. Over vertekening heb ik geen klachten gezien.
                  Gijs
                  Canon apparatuur

                  http://gijsvo.fotopic.net/

                  Comment


                  • #10
                    Re: lichtsterke prime groothoek voor Canon

                    Op deze site vind je een uitgebreide review over de Sigma 20mm.

                    Eigenlijk is het weer hetzelfde verhaal als altijd. Voor het geld is het een goede lens. Beter is duurder.
                    Groeten,

                    Albert Jan

                    Website AJH
                    lidnummer: BD0371NL

                    Comment

                    Working...
                    X