Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

werkelijke kleuren cft scherm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • werkelijke kleuren cft scherm

    als ik mijn foto's ga bewerken, en ik ga kleuren aanpassen maar de kleuren van mijn beeldscherm geven anders weer dan kloppen de kleuren toch niet als ik ze afdruk?

    hoe zit dit?

    ik bedoel foto is genomen, deze kleuren zijn goed

    maar mijn beeldscherm laat ze donker over komen, ik maak ze helderder,
    laat ze afdrukken en komen dus veel te licht op fotopapier bij mij in de bus?
    FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
    Canon EOS600d

  • #2
    Re: werkelijke kleuren cft scherm

    3 stappen:

    1. Goed scherm
    Niet alle schermen geven de kleuren goed weer. Dat geldt zeker voor TFT schermen. Voer eens een zoekopdracht uit op TFT en calibratie en je zult heel wat leesvoer vinden.

    2. Calibreren
    Het beste is om je scherm hardwarematig te calibreren. Je ogen zijn niet betrouwbaar genoeg om dit goed te doen. Hardwarematige oplossingen zijn b.v. Gretag Eyeone en Colorvision Spyder.

    Als je er echt geen geld aan uit wilt geven kun je het proberen met de handmatige tools zoals die bijvoorbeeld geleverd worden bij Photoshop.

    3. Afdrukken
    Gebruik een fotocentrale die geen nabewerking meer doet. Dan weet je pas zeker dat de foto afgedrukt wordt zoals jij het in gedachten hebt.

    Ik heb na heel lang proberen met allerlei tools een Colorvision Spyder aangeschaft en sindsdien weet ik met zekerheid wat het resultaat wordt.
    Groeten,

    Albert Jan

    Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

    Comment


    • #3
      Re: werkelijke kleuren cft scherm

      is het eerste belangrijke onderdeel in de keten niet de monitor ? als je 10 pc gebruikers hebt zul je 10 verschillende monitor instellingen vinden !
      de ene heeft meer "contrast" , de andere minder "brightness" set up gedaan.

      en ook..de ene zijn "kleurenoogzicht" is niet dat van een andere.

      in feite zien we meestal "een gemiddelde" van het zichtbare,waarbij individueel de hersenen "'bijvullen" of proberen "aanpassen" tot onzer tevredenheid.
      een fotolabo werkt meestal met "gemiddelde waarden"...behalve als men extra betaling voor "handwerk" doet

      the path of superstition leads to the crossroads of insanity

      Comment


      • #4
        Re: werkelijke kleuren cft scherm

        D'r is maar één nadeel aan een mens, je kunt hem/haar niet calibreren, verbeteren of veranderen. De rest wel.

        Tuurlijk heb je gelijk, ieder mens kijkt op een andere manier. De één wil meer kleuren, de ander meer contrast. De vraag ging echter meer over de afwijking tussen afgedrukt en op het scherm. En daar is wel wat aan te doen
        Groeten,

        Albert Jan

        Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

        Comment


        • #5
          Re: werkelijke kleuren cft scherm

          In verband met dat kleuren probeem ...
          wel ik heb daar ook problemen mee maar meer nog met het verschil tussen de bewerking in PS en het uiteindelijke resultaat.

          Wat jouw probleem met de afdrukcentrale betreft je moet eens kijken of die afdrukcentrale een calibratie software aanbied als je dan je monitor afregeld met dat programma zouden je afdrukken ook zo aangeleverd moeten worden zoals je ze ziet op het scherm

          Maar ik zelf heb nog een heel ander fenomeen waar ik echt niet uit geraak
          Indien ik een foto bewerk in PS deze is rechtstreeks ingeladen vanaf een NEF bestand (RAW format van Nikon)
          daarna bewaar ik deze bewerkte versie als JPG dan kijg ik stevast een ander resultaat op mijn printer zelfs als ik die open via een ander proramma krijg ik de kleuren zoals ze afgedrukt worden.
          opnieuw openen in PS geeft een lichtere versie

          ook als ik ze via PS afdruk blijven ze te donker
          gebruik op camera adobe colorsettings als ook in PS de zelfde
          hopelijk kent iemand de oplossing voor dit probleem.

          dank bij voorbaat

          Benny
          Art is not what you see, but what you make others see. Edgar Degas



          Fuji S3 pro, SB600 en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: werkelijke kleuren cft scherm

            Dit heeft niets te maken met Fotobewerking , vandaar dat ik het even verplaatst heb
            Last edited by Hanske; 2 februari 2005, 11:43.
            Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
            Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

            Comment


            • #7
              Re: werkelijke kleuren cft scherm

              Een CFT-scherm, is dat een hybride uitvoering van een CRT- en een TFT-scherm? Ik wist niet dat die al bestonden. Ik neem aan dat die alleen de voordelen van beide systemen bezitten? Dan moet het met de calibratiemogelijkheden wel goed zitten.


















              Comment

              Working...
              X