Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

telezooms & meedraaiende front-elementen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • telezooms & meedraaiende front-elementen

    Ik ben me aan het orienteren voor de aanschaf van een telezoom. Omdat ik graag makkelijk een polarisatiefilter wil kunnen gebruiken vind ik het belangrijk dat het voorste lenselement niet meedraait bij het scherpstellen of zoomen.

    Kunnen de eigenaars (of andere deskundigen) van de volgende lenzen mij vertellen hoe dat bij deze modellen zit:

    - Canon EF 75-300/4.0-5.6 III USM
    - Canon EF 55-200/4.5-5.6 USM II
    - Sigma AF 70-300/4.0-5.6 APO MAKRO SUPER II
    - Sigma AF 55-200/4.0-5.6 DC

    Bij voorbaat dank!
    Gijs
    Canon apparatuur

    http://gijsvo.fotopic.net/

  • #2
    Re: telezooms & meedraaiende front-elementen

    EDIT: Bij nader onderzoek op Google klopt het antwoord niet dat ik hier gaf. Excuses.
    Last edited by Leonidas; 1 februari 2005, 17:54.

    Comment


    • #3
      Re: telezooms & meedraaiende front-elementen

      Canon EF 75-300/4.0-5.6 III USM

      Ik heb deze lens, het front draait niet mee bij het in- en uitzoomen, maar wel bij het focussen, dan gaat hij maximaal 1 kwartslag draaien...
      Weer iets bijgeleerd...

      Comment


      • #4
        Re: telezooms & meedraaiende front-elementen

        Sigma AF 70-300/4.0-5.6 APO MAKRO SUPER II draait ook bij het scherpstellen.

        Groeten,
        Koen
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #5
          Re: telezooms & meedraaiende front-elementen

          Ik heb vorige week de Sigma 55/200 gekocht en hiervan draait het front element niet mee zodat je allerlei filters kan plaatsen. De lens zelf is heel prettig in gebruik en reuze licht ten op zichte van andere lenzen n.l. 310 gr.
          Deze lens is lekker goedkoop en voor dit geld zeker een topper !!

          leo
          Pentax K10D

          Comment


          • #6
            Re: telezooms & meedraaiende front-elementen

            Bedankt mensen! Best een verrassende 'uitslag'. Maar mooi dat iig de Sigma 55-200 nog een goedkope optie is wat dit criterium betreft!
            Gijs
            Canon apparatuur

            http://gijsvo.fotopic.net/

            Comment


            • #7
              Re: telezooms & meedraaiende front-elementen

              MMMMMM..........sorry sorry sorry, ik denk ff checken .......blijkt dat de lens wel meedraaid bij het scherpstellen en niet bij het zoomen, was in de war met mijn 18/55 Pentax kitlens(????@@@??)

              Sorry, sorry

              leo
              Last edited by leoverhagen; 1 februari 2005, 21:21.
              Pentax K10D

              Comment


              • #8
                Re: telezooms & meedraaiende front-elementen

                Oorspronkelijk geplaatst door leoverhagen
                MMMMMM..........sorry sorry sorry, ik denk ff checken .......blijkt dat de lens wel meedraaid bij het scherpstellen en niet bij het zoomen, was in de war met mijn 18/55 Pentax kitlens(????@@@??)

                Sorry, sorry

                leo
                D'oh! Nou, gelukkig had ik nog geen bestelling geplaatst (doe ik sowieso niet zonder testen in de winkel hoor)
                Gijs
                Canon apparatuur

                http://gijsvo.fotopic.net/

                Comment


                • #9
                  Re: telezooms & meedraaiende front-elementen

                  Ik moet wel zeggen dat de Sigma een prachtige, vrij snelle AF en prettig draagbare lens is waarbij je op maximale zoon zeker nog uit de hand kan fotograferen, iets wat bij een 70/300 niet altijd even makkelijk is.


                  leo
                  Pentax K10D

                  Comment


                  • #10
                    Re: telezooms & meedraaiende front-elementen

                    Ik heb vanochtend een paar testfoto's met de Sigma 55-200 kunnen schieten.

                    Positief:
                    - compacte bouw
                    - weinig vertekening
                    - mooi scherp op f/8 (maar op 200mm geeft f/8 wel weinig licht)
                    - prijs
                    - bijgeleverde zonnekap

                    Negatief:
                    - erg soft wide open (zo soft heb ik nog nooit meegemaakt; echt onbruikbaar)
                    - de traagste AF die ik heb meegemaakt, veel focus 'hunting'
                    - achterstevoren monteren van zonnekap is moeilijk zonder de AF motor te bewegen (lijkt me niet goed voor het motortje)
                    - bij scherpstellen zoomt de lens ook een beetje
                    - voorste element draait mee met scherpstellen (maar het gebruik van een polariser heeft toch weinig zin bij een lens van deze geringe lichtsterkte)

                    Kortom: als de Sigma 70-300 hier op lijkt qua optische prestaties dan moet ik misschien toch doorsparen voor L glas.
                    Gijs
                    Canon apparatuur

                    http://gijsvo.fotopic.net/

                    Comment


                    • #11
                      Re: telezooms & meedraaiende front-elementen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Gijs
                      Positief:
                      - compacte bouw
                      - weinig vertekening
                      - mooi scherp op f/8 (maar op 200mm geeft f/8 wel weinig licht)
                      - prijs
                      - bijgeleverde zonnekap

                      Negatief:
                      - erg soft wide open (zo soft heb ik nog nooit meegemaakt; echt onbruikbaar)
                      - de traagste AF die ik heb meegemaakt, veel focus 'hunting'
                      - achterstevoren monteren van zonnekap is moeilijk zonder de AF motor te bewegen (lijkt me niet goed voor het motortje)
                      - bij scherpstellen zoomt de lens ook een beetje
                      - voorste element draait mee met scherpstellen (maar het gebruik van een polariser heeft toch weinig zin bij een lens van deze geringe lichtsterkte)

                      Kortom: als de Sigma 70-300 hier op lijkt qua optische prestaties dan moet ik misschien toch doorsparen voor L glas.

                      Alle waar naar zijn geld natuurlijk maar een trage AF en veel hunting heb ik niet kunnen ontdekken in mijn lens, mischien komt het omdat ik zelf altijd werk met single AF.

                      En als je de zonnekap er achterstevoren opzet heb je er niet echt veel aan......................?


                      leo
                      Pentax K10D

                      Comment


                      • #12
                        Re: telezooms & meedraaiende front-elementen

                        Oorspronkelijk geplaatst door leoverhagen
                        En als je de zonnekap er achterstevoren opzet heb je er niet echt veel aan......................?
                        Dat is om de zonnekap handig op te bergen als je de lens in de tas stopt.
                        Gijs
                        Canon apparatuur

                        http://gijsvo.fotopic.net/

                        Comment

                        Working...
                        X