Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lomografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lomografie

    In een vorig leven heb ik een tijdje rondgelopen met een "Lomo". Een Lomo is een klein fototoestelletje gemaakt in St. Petersburg, Rusland. Een niemendalletje met maar één kwaliteit, een Zeiss-lensje. Lomografie is een manier van fotograferen zonder te kijken, zonder na te denken en vanaf de heup. Het doet er niet toe of de foto nu scherp of bewogen is.
    De tien gouden regels van de lomografie:
    Neem je camera overal mee naartoe; Gebruik 'm altijd, dag en nacht;
    Lomografie is een deel van je leven; Oefen met opnames uit de losse hand;
    Ga zo dicht mogelijk bij het onderwerp staan; Denk niet na;
    Wees snel; Je hoeft niet van te voren te weten wat er op de foto staat;
    Achteraf trouwens ook niet;Maak je niet druk over deze regels.

    Nu mijn vraag, bestaat dergelijke manier van fotograferen (of iets gelijkaardigs) ook in de digitale fotografie ?

  • #2
    Re: Lomografie

    Oorspronkelijk geplaatst door Josy
    In een vorig leven heb ik een tijdje rondgelopen met een "Lomo". Een Lomo is een klein fototoestelletje gemaakt in St. Petersburg, Rusland. Een niemendalletje met maar één kwaliteit, een Zeiss-lensje. Lomografie is een manier van fotograferen zonder te kijken, zonder na te denken en vanaf de heup. Het doet er niet toe of de foto nu scherp of bewogen is.
    De tien gouden regels van de lomografie:
    Neem je camera overal mee naartoe; Gebruik 'm altijd, dag en nacht;
    Lomografie is een deel van je leven; Oefen met opnames uit de losse hand;
    Ga zo dicht mogelijk bij het onderwerp staan; Denk niet na;
    Wees snel; Je hoeft niet van te voren te weten wat er op de foto staat;
    Achteraf trouwens ook niet;Maak je niet druk over deze regels.

    Nu mijn vraag, bestaat dergelijke manier van fotograferen (of iets gelijkaardigs) ook in de digitale fotografie ?
    Doe even een search, ook Lomografie komt hier af en toe aan bod (zelfs digitaal!)
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: Lomografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Josy
      In een vorig leven heb ik een tijdje rondgelopen met een "Lomo". Een Lomo is een klein fototoestelletje gemaakt in St. Petersburg, Rusland. Een niemendalletje met maar één kwaliteit, een Zeiss-lensje. Lomografie is een manier van fotograferen zonder te kijken, zonder na te denken en vanaf de heup. Het doet er niet toe of de foto nu scherp of bewogen is.
      De tien gouden regels van de lomografie:
      Neem je camera overal mee naartoe; Gebruik 'm altijd, dag en nacht;
      Lomografie is een deel van je leven; Oefen met opnames uit de losse hand;
      Ga zo dicht mogelijk bij het onderwerp staan; Denk niet na;
      Wees snel; Je hoeft niet van te voren te weten wat er op de foto staat;
      Achteraf trouwens ook niet;Maak je niet druk over deze regels.

      Nu mijn vraag, bestaat dergelijke manier van fotograferen (of iets gelijkaardigs) ook in de digitale fotografie ?
      Kan mij niet herinneren dat de Lomo-camera een Zeiss-objectief heeft. Het is juist dat matige objectief dat aanzet gaf tot de lomografie. Omdat er toch niet scherp mee te fotograferen viel, werd dat nog eens overdreven. Door die overdrijving onstaan er allerlei creatieve foto's die de moeite waard zijn.
      Als je nu, wat jij de tien gouden regels van de lomografie noemt, toepast met je digitale camera, kan je de opnamen in Photoshop makkelijk tot een lomofoto bewerken. Er schijnen zelfs speciale lomofilters te bestaan.
      Maar vergeet niet het is niet zozeer de bewerking en de onscherpte die de foto lomo maakt, maar de creatieve manier van fotograferen.

      Comment


      • #4
        Re: Lomografie

        Oorspronkelijk geplaatst door j@n
        Kan mij niet herinneren dat de Lomo-camera een Zeiss-objectief heeft. Het is juist dat matige objectief dat aanzet gaf tot de lomografie. Omdat er toch niet scherp mee te fotograferen viel, werd dat nog eens overdreven. Door die overdrijving onstaan er allerlei creatieve foto's die de moeite waard zijn.
        Sorry, ik denk dat je gelijk hebt, voor wat betreft dat objectief, het apparaat kwam meen ik wel op de markt via een Russische lens-fabriek, maar had inderdaad een bijzondere 35 mm-lens, donker in de hoeken en een abnormale coating-schijn in het midden, volgens onze normen, gewoon wegwerpmateriaal.

        Comment


        • #5
          Re: Lomografie

          Ter informatie:


          de orginele Lomo-camera

          We absolutely love creative photography. Discover a huge range of cameras, lenses, accessories and films to experiment with. Become part of our fun community, share your fantastic photos with friends and read the latest photography tips, news and features.

          Comment


          • #6
            Re: Lomografie

            Toen we vorig jaar op tweede huwelijksreis gingen met een kleine sportwagen. (25j getrouwd) wou ik het mijn vrouw niet aandoen dat ik voordurend met een fototas zou rondzeulen. Ik had juist een 3 milj pix mini panasonic gekocht en nam die mee. Bijna heel de reis hebben we zonder de naam te kennen of de princiepes te weten aan lobo fotografie gedaan. Er zijn heel wat foto's bij die een waas of een blur of ronduit gewoon anscherp zijn. Maar een pak foto's waren om je vingers van af te likken. Ik benop en week met 3000 foto's op mijn X-drive naar huis gekomen. Ik vind het een fantastische ervaring. Ik zou het zeker nog doen. Het is gewoon kikken.

            Comment


            • #7
              Re: Lomografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Librix
              Ik had juist een 3 milj pix mini panasonic gekocht en nam die mee. Bijna heel de reis hebben we zonder de naam te kennen of de princiepes te weten aan lobo fotografie gedaan. Maar een pak foto's waren om je vingers van af te likken. Ik ben op een week met 3000 foto's op mijn X-drive naar huis gekomen. Ik vind het een fantastische ervaring. Ik zou het zeker nog doen. Het is gewoon kikken.
              Volledig mee eens, maar vrijwel de enige foto's die ik hier zie zijn getrokken met een handvol professionele of semi-professionele toestellen. Nochtans, met zoveel leden, moeten er toch ook een pak goede foto's voorhanden zijn die inderdaad met dergelijke compactere toestelletjes getrokken zijn. Die zie ik hier toch nergens, of vergis ik mij ?

              Comment


              • #8
                Re: Lomografie

                Momenteel is het zelf zo dat met al die fotomogelijkheden op GSM men een gelijkaardige toestand krijgt. In verhouding neem ik vrij veel beelden met mijn GSM en sla die allemaal op in mijn computer. En er zitten heel leuke bij geloof me.

                Comment

                Working...
                X