Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitaal formaat - formaat foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitaal formaat - formaat foto

    Hello,
    Hoe kan ik zelf op een handige wijze het formaat 4:3 van mijn digitale foto's omzetten naar 3:2, alvorens ze ter ontwikkeling op te sturen?
    Ik stel vast dat, indien ik dit laat doen door het fotolabo, er te dikwijls op de verkeerde plaats geknipt wordt.
    Met dank.
    Last edited by wondmeul; 25 januari 2005, 16:34.

  • #2
    Re: Digitaal formaat - formaat foto

    In de veronderstelling dat de verhouding van je digitale opnames 4:3 is (wat meestal het geval is, behalve voor sommige toestellen uit de duurdere reeksen).
    Als je echt de aanpassing wil doen naar een formaat met verhouding 3:2 (bvb. 15x10cm) dan zal je foto per foto moeten bijsnijden (croppen) binnen een fotobewerkingsprogramma.
    Als je afdrukken wil met de verhoudingen van je digitaal beeld (4:3) (bvb. 13.3x10cm) dan kan je dit laten doen door een fotolabo dat deze service levert. Dergelijke labo's zijn er meer en meer. En voor hen is dat voordelig want het spaart het papier op hun rollen; het is steeds de kleinste afmeting die ze als maatstaf nemen. Zo krijg je bvb. foto's in formaat 10x13.3 cm i.p.v. 10x15cm (analoog voor grotere formaten).
    home page: http://cage.ugent.be/~hs
    reisblog: http://herser.wordpress.com
    foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

    Comment


    • #3
      Re: Digitaal formaat - formaat foto

      Oorspronkelijk geplaatst door Herman
      In de veronderstelling dat de verhouding van je digitale opnames 4:3 is (wat meestal het geval is, behalve voor sommige toestellen uit de duurdere reeksen).
      Als je echt de aanpassing wil doen naar een formaat met verhouding 3:2 (bvb. 15x10cm) dan zal je foto per foto moeten bijsnijden (croppen) binnen een fotobewerkingsprogramma.
      Ik weet niet hoe het in PS is, maar in PSP kun je bij gebruik van de croptool onderaan de de grootte in pixels zien van de cropkader + een verhouding. Als we er van uit gaan dat je een foto in landschapsformaat wil bijknippen dan moet je als verhouding 1,5 zien staan. De crop kan dan als grootte 3000 x 2000 pixels hebben, maar evengoed 1851 x 1234 pixels (want 1234 x 1.5 = 1851). Voor een portraitformaat moet je 0.666 als verhouding hebben.

      Hopelijk maakt dit het iets duidelijker ?

      Sommige afdrukcentrales geven je trouwens de mogelijkheid om zelf de crop te bepalen bij het doorsturen van de foto's. Het handigst is natuurlijk als je de foto's in 4:3 formaat laat afdrukken, dan hoef je niets te knippen ...
      Mijn fotowebsite : www.filover.be

      Comment


      • #4
        Re: Digitaal formaat - formaat foto

        Foto.com drukt jou 3:4 foto's af in het formaat 11X15 cm , dus zonder knipwerk. Je hoeft dan ook je tijd niet in het croppen te steken En bovendien: slechts 10 cent per foto!
        Last edited by pcwiet; 25 januari 2005, 20:24.

        Comment

        Working...
        X