Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polarisatiefilters

    Wie weet het verschil tss. lineaire en circulaire polarisatiefilters. Dat lineaire filters het AF systeem kunnen verstoren weet ik wel maar WAAROM?

  • #2
    Re: Polarisatiefilters

    Is hier nu echt niemand die het antwoord weet op deze vraag?

    Comment


    • #3
      Re: Polarisatiefilters

      "Circular polarizers (CPs) are 2-layer affairs—a linear polarizer (LP) backed with a special birefringent optical layer known as a quarter-wave plate (QWP). The QWP is bonded to the LP with its fast optical axis oriented 45° to the LP's passing axis. In this configuration, the QWP transforms the linearly polarized light emerging from the outer LP layer into circularly polarized light, which to the polarization-sensitive metering and auto-focus components found in many modern SLR cameras is indistinguishable from unpolarized light."

      uit http://dpfwiw.com/polarizer.htm#circular

      Google is your friend

      Comment


      • #4
        Re: Polarisatiefilters

        Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
        Wie weet het verschil tss. lineaire en circulaire polarisatiefilters. Dat lineaire filters het AF systeem kunnen verstoren weet ik wel maar WAAROM?

        Filters zijn kleine glazen schijven die je voorop je lens kunt schroeven. Veel gebruikte filters zijn UV filters en Polarisatie filters, ook wel polarizers genoemd. Ik zal in dit gedeelte even kort het nut van filters uitleggen:

        Een UV filter houdt UV straling tegen, dat klinkt logisch. UV straling kan de autofocus van je camera in de war brengen, een effect wat vooral op grote hoogte voorkomt. UV filters zijn er in vele formaten en kwaliteiten, gerespecteerde merken zijn Hama, Kenko, Hoya en B&W waarbij vooral de laatste 2 fabrikanten erg goed zijn. Bespaar niet teveel op je filter, je hebt net een hoop geld uitgegeven aan een digitale camera van een paar honderd euro, een paar tientjes voor een goed filter is dan niets. Vooral niet omdat je met een slecht filter je goede lens goed kunt verpesten.
        Omdat UV filters de goedkoopste filters zijn die er zijn, worden ze ook voor een ander doel: het beschermen van je lens. Een gemiddeld UV filter kost ergens tussen de 30 en 70 euro, een reparatie aan je lens het 5-voudige hiervan. Een van de eerste dingen die je dus zou moeten doen is een passend UV filter kopen zodat je geen risico hebt op krasjes.

        Dan hebben we nog het polarisatiefilter, een filter wat iets ingewikkelder werkt dan het UV filter. Een polarisatiefilter heeft 2 werkingen:

        Een polarisatiefilter maakt de lucht mooier en voller blauw, in de zomer wordt dat een prachtig contrast tussen de strakblauwe lucht en de witte wolken.

        Een polarisatiefilter haalt spiegelingen weg van water of niet-metalen objecten. Letwel: metalen objecten en spiegels blijven spiegelen.
        Het polarisatiefilter bestaat uit 2 helften die ten opzichte van elkaar kunnen draaien. Door te draaien maak je oppervlakken spiegelender of minder spiegelend.

        Voor polarisatiefilters geldt hetzelfde als voor UV filters: bespaar hier niet teveel op. Wederom gaat het verhaal op dat je een goede lens goed kunt verpesten met een slecht filter.

        Er zijn overigens 2 soorten polarizers: circulaire en lineaire. Die laatste polarizers zijn aanmerkelijk goedkoper, maar werken niet op alle camera's. In de regel kun je stellen dat circulaire filters op alle camera's werken, maar dat lineaire filters bij spiegelreflex camera's (zowel analoog als digitaal) kunnen storen met het autofocus- en belichtingssysteem. Voor een normale digitale camera kun je dus volstaan met een lineair polarisatiefilter, voor een spiegelreflex moet je een circulaire halen.
        In tegenstelling tot een UV filter, houdt een polarisatiefilter wel licht tegen. Je foto wordt dus bij gelijke instellingen donkerder, oftewel je hebt een groter diafragma of een langere sluitertijd nodig om correct te belichten.

        bron: http://gathering.tweakers.net/forum/...ssage/18977238
        Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

        Comment


        • #5
          Re: Polarisatiefilters

          Oorspronkelijk geplaatst door Otto Knap


          Een polarisatiefilter maakt de lucht mooier en voller blauw, in de zomer wordt dat een prachtig contrast tussen de strakblauwe lucht en de witte wolken.

          Een polarisatiefilter haalt spiegelingen weg van water of niet-metalen objecten. Letwel: metalen objecten en spiegels blijven spiegelen.
          Het polarisatiefilter bestaat uit 2 helften die ten opzichte van elkaar kunnen draaien. Door te draaien maak je oppervlakken spiegelender of minder spiegelend.
          Indien je spiegelingen in vensters en blinkende voorwerpen wil vermijden kan je best schuin tegenover het voorwerp staan, dat geeft het beste effect,
          kan je goed zien in de zoeker door aan de polafilter te draaien.
          Gras en gebladerte bij natuurfotografie geeft ook reflecties, de kleuren worden dieper weergegeven met een polarisatiefilter.
          Zelfs bij een geheel bewolkte lucht in verschillende tinten geeft het filter meer kontrast en wordt de bewolking iets dreigender.
          Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

          Comment


          • #6
            Re: Polarisatiefilters

            Dat is allemaal heel interessant, maar nog altijd geen antwoord op mijn vraag hoe het komt dat de lineaire filters niet en de circulaire wel op een SLR passen?

            Comment


            • #7
              Re: Polarisatiefilters

              Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
              Dat is allemaal heel interessant, maar nog altijd geen antwoord op mijn vraag hoe het komt dat de lineaire filters niet en de circulaire wel op een SLR passen?
              "Mijn" antwoord niet gelezen? 't Is wel in 't Engels.

              Comment


              • #8
                Re: Polarisatiefilters

                Dus als ik het begrijp (engels is wel niet mijn beste kan) is een circulaire filter, een lineaire filter met daarop een laagje dat het lineaire licht omzet in circulair licht.

                Comment


                • #9
                  Re: Polarisatiefilters

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
                  Dus als ik het begrijp (engels is wel niet mijn beste kan) is een circulaire filter, een lineaire filter met daarop een laagje dat het lineaire licht omzet in circulair licht.
                  Je engels is dus zo slecht nog niet

                  Zie ook : http://forum.belgiumdigital.com/arch...p/t-46739.html

                  Comment


                  • #10
                    Re: Polarisatiefilters

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
                    Is hier nu echt niemand die het antwoord weet op deze vraag?
                    Je moet de mensen wel even de tijd gunnen om van hun werk thuis te komen, te eten, hunne PC op te zetten, naar BD te gaan en je boodschap te lezen!!!

                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Polarisatiefilters

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
                      Is hier nu echt niemand die het antwoord weet op deze vraag?
                      Ik kan met Hub2805 meegaan, je stelt de vraag en een goed uur later verwacht je blijkbaar al een rits antwoorden.
                      Wil best meedenken en antwoorden (als ik het weet) maar gun de mede BD-ers wel ff de tijd, en de antwoorden heb je inmiddels.

                      Groeten, Jan.
                      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Polarisatiefilters

                        Oorspronkelijk geplaatst door jantjeb
                        Ik kan met Hub2805 meegaan, je stelt de vraag en een goed uur later verwacht je blijkbaar al een rits antwoorden.
                        Wil best meedenken en antwoorden (als ik het weet) maar gun de mede BD-ers wel ff de tijd, en de antwoorden heb je inmiddels.

                        Groeten, Jan.
                        Of even googelen....
                        Groeten,

                        Albert Jan

                        Website AJH
                        lidnummer: BD0371NL

                        Comment


                        • #13
                          Re: Polarisatiefilters

                          in simpel nederlands:
                          een lineaire polfilter geeft verwarrende informatie door aan de belichtings- en/of focus sensoren. dit kan leiden tot onder/overbelichting of onscherp beeld.
                          een circulaire pf omzeilt dit probleem. doorgaans is er geen visueel verschil tussen een beeld gemaakt met een van beide soorten. een circulaire filter heeft ook een "richting", ttz men kan hem horizontaal of vertikaal draaien naargelang de reflecties die men wil minimaliseren.

                          mvg
                          wim

                          Comment


                          • #14
                            Re: Polarisatiefilters

                            Hallo
                            na al jullie goede raad ben ik gaan zoeken naar een pol. filter,
                            ik ga me een 70-200/f2,8VR kopen, dat is dus wel een degelijke lens,
                            ik zou dus een b&w filter kopen maar ik vroeg me af als je bij b&w ook beter en mindere filters hebt. zo-ja: welk type is dan de beter filter of raden jullie iets anders aan ik wil echt geen verlies hebben op mijn lens
                            mvg j
                            - Canon 1D Mark3 + 580EXII + 70-200 f2.8 IS + EF 2x II + 24-105 f4 IS + 16-35 f2,8 + 50 f/1.4II
                            - Statief: Manfrotto 055Prob. Kop: Manfrotto 229. monopod: 685B.
                            - Verwerking: Apple iMac 24" + 22" + Apple Macbook Pro 17"

                            Comment

                            Working...
                            X