Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dringende (en dwingende) oproep ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dringende (en dwingende) oproep ...

    Dringende (en dwingende) oproep aan alle forumleden:

    Helaas zien wij als crew de laatste tijd veel topics in het forum afglijden naar een bedenkelijk niveau dat nauwelijks meer iets te maken heeft met het doel van dit forum: Het bevorderen van digitale fotografie.

    Wij zijn altijd uitgegaan van het idee dat elk forumlid, zowel ancien als digi-newbie, respect verdient. In onze opstelling hebben we dan ook altijd veel vrijheden toegekend aan de forumleden. Helaas wordt van deze vrijheden ook misbruik gemaakt, bijvoorbeeld in het uitvechten van privé-disputen of onderwerpen die helemaal niets met digitale fotografie te maken hebben of verwijten mbt de werkwijze van moderatoren. En alweer helaas soms zelfs met misplaatst taalgebruik en over onderwerpen die in dit forum geen plaats hebben.

    We hebben dan ook besloten om de vrijheden die we in het forum dachten te kunnen toestaan nog eens te evalueren en maken hierbij kenbaar dat we dergelijke zaken niet langer toleren. In het verleden werden negatieve 'uitschieters' vaak bijgelegd zonder tussenkomst van de crew; strak modereren bleek dan ook vaak niet nodig. Gezien de huidige ontwikkelingen zien we ons echter genoodzaakt om strakker te modereren en bepaalde zaken niet meer te tolereren. Dit alles om uiteindelijk terug te keren naar de roots van BD: Digitale fotografie.

    Wordt vervolgd…

    BD-Crew

  • #2
    Dit kan het forum (dat interessant is en waar ik al heel wat geleerd heb) alleen maar ten goede komen!

    Suc6!!

    Grtz,F@bke
    De meeste mensen vechten voor rechten maar zwichten voor plichten.
    BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
    The name of the game is to fill the frame!
    http://Fabke.fotopic.net

    Comment


    • #3
      open reactie aan iedereen, en aan de crew in het bijzonder....

      De laatste tijd wordt er blijkbaar door bepaalde moderatoren, laat me hen bij naam noemen : Hombre, met twee maten en twee gewichten gemeten..... Te pas en te onpas komt hij slotjes plaatsen, teksten aanpassen en foto's wissen..... Het liefst van al bij een beperkt aantal vzw-leden waar hij blijkbaar een "voorliefde" voor heeft....
      Nu kreeg ik zelfs emails van Hombre waarin hij vraagt hoelang ik nog het "kleuterke" ga uithangen omdat hij zijn emails wil beantwoorden...een beleefde, open reactie hier werd door hem binnen de kortste keren verwijderd, gevolgd door alweer een smalende email...

      Ik wil jullie langs deze weg ook nog even meegeven dat ik, aangaande vorige door Hombre gelockte topics, zelf emails heb gekregen, waarin hij bereid was 'nog even voor mij het topic terug open te stellen' zodat ik toch nog het laatste woord zou krijgen...alsof dat de hoofdzaak van een discussie is !

      Ik vind het voor een stuk van weinig goeie manieren betuigen dat jullie enerzijds toelaten dat members verweten wordt pedofilie-voer-foto's te trekken, zonder ook maar één deftige rechstreekse reactie daarop, en anderzijds mij (nee jullie noemen mij niet bij naam, maar ik weet ook wel waar ik mij schuldig aan maak) met het vingertje komen wijzen omdat ik zware taal durf te gebruiken....

      Door jullie wijze van werken : plaats maar slotjes van zodra er iets ten gronde wordt aangepakt door members (ondanks het taalgebruik), maar los de zaak niet op...met andere woorden : doofpotoperaties à volonté !Jullie moeten m.i. eens ernstig gaan nadenken over de lange-termijnvisie hier.....

      Mensen als ik hebben ook een, zij het bescheiden, bijdrage aan BD geleverd (en ik bedoel zowel een financiële als morele als andere) en worden naar ons gevoel door sommige moderatoren ongepast "aangepakt"...

      Het verhaaltje van "het forum maakt geen deel uit van de vzw enz..." is compleet niet ter zake.... Sven heeft hier onbaatzuchtig en belangeloos een mooi iets op poten gezet, waarvoor ik hem dankbaar ben want ik heb hier al heel veel leuke momenten beleefd ook.... Maar : Zoals Jaja aankondigde tijdens de Moto-SD zal er weldra van ONZE bijdrage's een eigen, dedicated server worden op punt gesteld, dus laat mij maar even op de zaken vooraf lopen, en dit argument van tafel vegen....

      Ik zou dan ook willen voorstellen om ten gepaste tijde, zoals het in een VZW moet gebeuren (ik ben geen jurist maar meen hier toch een punt te hebben) de plaatsen van moderatoren verkiesbaar te stellen voor de VZW-leden, aangezien dit toch bestuurlijke functies zijn...


      tot slot, en niet onbelangerijk, steek ik de hand in eigen boezem, en beloof u niet verder lastig te vallen met "zware taal", doch verder van mening te blijven verschillen indien nodig, met aangepast taalgebruik... Ik verwacht natuurlijk wél degelijk gemodereer, en geen partijdigheid zoals door Hombre nu het geval is.

      Stef

      Comment


      • #4
        Aangezien ik een beetje bij het beheer van de vzw betrokken ben, volg ik de evoluties uiteraard met bijzondere aandacht

        De laatste tijd wordt er blijkbaar door bepaalde moderatoren, laat me hen bij naam noemen : Hombre, met twee maten en twee gewichten gemeten..... Te pas en te onpas komt hij slotjes plaatsen, teksten aanpassen en foto's wissen..... Het liefst van al bij een beperkt aantal vzw-leden waar hij blijkbaar een "voorliefde" voor heeft....
        Nu kreeg ik zelfs emails van Hombre waarin hij vraagt hoelang ik nog het "kleuterke" ga uithangen omdat hij zijn emails wil beantwoorden...een beleefde, open reactie hier werd door hem binnen de kortste keren verwijderd, gevolgd door alweer een smalende email...

        Ik wil jullie langs deze weg ook nog even meegeven dat ik, aangaande vorige door Hombre gelockte topics, zelf emails heb gekregen, waarin hij bereid was 'nog even voor mij het topic terug open te stellen' zodat ik toch nog het laatste woord zou krijgen...alsof dat de hoofdzaak van een discussie is !
        Wat de moderatoren betreft: geen enkele mod handelt op eigen houtje; er is dagelijks meermaals overleg tussen de moderatoren en de crew. Alle tussenkomsten van de moderatoren worden in hun ( apart, afgesloten) forum besproken, er wordt met de moderatoren vergaderd, er is overleg….Bekijk het modereren dus maar als en collectief gebeuren; ofschoon uiteraard voor elk onderdeel één moderator ‘verantwoordelijk ‘is en de lock of de wijziging doet, is het heel de groep, inclusief de crew die elke beslissing van een moderator ‘indekt’.
        Het heeft geen pas om één moderator aan te pakken, zo werkt het niet.
        Dat moderatoren posters contacteren en een voorstel formuleren om een ‘moeilijke’ posting toch goed te laten verlopen, juist dat siert hen! Je kan alles verdraaien en in een negatief daglicht stellen. Jammer dus.

        Door jullie wijze van werken : plaats maar slotjes van zodra er iets ten gronde wordt aangepakt door members (ondanks het taalgebruik), maar los de zaak niet op...met andere woorden : doofpotoperaties à volonté !Jullie moeten m.i. eens ernstig gaan nadenken over de lange-termijnvisie hier.....

        Als ik je de uren opsom die daar al over overlegd, gestudeerd, vergaderd is dan zou je versteld staan. Verdorie het is ook voor ons vrije tijd en hobby hoor. En wees gerust die lange termijnvisie is er.

        Mensen als ik hebben ook een, zij het bescheiden, bijdrage aan BD geleverd (en ik bedoel zowel een financiële als morele als andere) en worden naar ons gevoel door sommige moderatoren ongepast "aangepakt"...
        Uiteraard zeg: ieder forum member levert een belangrijke bijdrage; zelfs al vinden anderen hun vragen stom, onnozel of achterlijk; zelfs al vinden we hun foto’s slecht…maar iedereen kan hier terecht en het minste dat iedereen doet is een vraag aan een ander forumlid stellen om serieus genomen te worden, om beleefd te worden behandeld,om een eerlijke kans te krijgen….Dat is de spirit van BD.


        Het verhaaltje van "het forum maakt geen deel uit van de vzw enz..." is compleet niet ter zake.... Sven heeft hier onbaatzuchtig en belangeloos een mooi iets op poten gezet, waarvoor ik hem dankbaar ben want ik heb hier al heel veel leuke momenten beleefd ook.... Maar : Zoals Jaja aankondigde tijdens de Moto-SD zal er weldra van ONZE bijdrage's een eigen, dedicated server worden op punt gesteld, dus laat mij maar even op de zaken vooraf lopen, en dit argument van tafel vegen....

        Ik zou dan ook willen voorstellen om ten gepaste tijde, zoals het in een VZW moet gebeuren (ik ben geen jurist maar meen hier toch een punt te hebben) de plaatsen van moderatoren verkiesbaar te stellen voor de VZW-leden, aangezien dit toch bestuurlijke functies zijn...
        Je kan de statuten van de vzw raadplegen ( die liggen ter inzage op de maatschappelijke zetel- zoals dat hoort te zijn). Daar zal je lezen dat er nergens ook maar één vermelding over de site of het forum in staat. De vzw en het forum zijn twee aparte zaken. De crew is ( in juridische termen) een ‘feitelijke vereniging’ die het beheer van de site en het forum op zich neemt. De vzw is gesticht door een grotere groep mensen dat de crew.
        Wat is wel beslist : aangezien het forum ( en de site) in de werking van de vzw een essentiële rol speelt heeft de RVB van de vzw – na overleg en op vraag van de crew; beslist een bijdrage te leveren aan de uitbouw van het forum.
        Het forum en de vzw vallen dus niet samen.

        tot slot, en niet onbelangerijk, steek ik de hand in eigen boezem, en beloof u niet verder lastig te vallen met "zware taal", doch verder van mening te blijven verschillen indien nodig, met aangepast taalgebruik... Ik verwacht natuurlijk wél degelijk gemodereer, en geen partijdigheid zoals door Hombre nu het geval is.
        Bedankt daarvoor Stef, en dat meen ik echt…. ik hoop dat je van mij aanneemt dat iedereen die verantwoordelijkheid heeft binnen BD zich de laatste tijd ernstige vragen stelt en dat een aantal zaken niet erg bemoedigend zijn....

        Peter

        http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
        http://www.photoblog.be/peterwarson

        Comment


        • #5
          Bravo BD-crew.
          Henri
          lidnummer: BD0435BE

          Comment


          • #6
            Ja zeg Peter....

            dat de beslissingen nu getroffen worden door de crew samen of door één moderator alleen, ik blijf de handelswijze tegenwoordig niet goed vinden... Was de Crew trouwens op de hoogte van de "eerbare" persoonlijke emails naar mijnentwege, evenals de persoonlijke emails van Hombre naar o.a. Jochen, waarin hij mij beschimpte? Hombre spant m.i. de kroon in moderator-onwaardig gedrag, en ik kom daar eerlijk en openlijk voor uit...

            De vzw-wetgeving, daar ben en blijf jij de expert ter zake in, en ik ga je daar ook niet in tegenspreken... of ze nu juridisch wel of niet tot de VZW behoort doet m.i. eigenlijk weer niet veel ter zake...het forum is de plaats war we samenkomen, waar we iedere dag opniew discussieren en is overduidelijk onlosmakelijk verbonden met BD....Ik durf zelfs te stellen dat er zonder dit forum van BD niet lang meer sprake zou zijn.... Het is dus DANK ZIJ de bijdrage van alle goeie zielen hier dat er nog centjes zijn voor BD.... het forum en BD vallen dus wél samen, zij het niet juridisch....

            Stef

            Comment


            • #7
              SIMPEL ...

              Regels zijn er om gevolgd te worden.
              Indien niet akkoord, blijf dan van het forum weg.

              Als we ons allen aan de regels houden en ons als volwassen mensen gedragen dan is er toch niets aan de hand. Het vraagt al inspanningen genoeg van het bestuur om alles tip top voor elkaar te houden.

              Later we ervoor zorgen dat we het bestuur niet EXTRA belasten en dat ze zich kunnen bezighouden met de ROOT van dit forum FOTOGRAFIE en niet met geschillen oplossen AUB !!!

              Bravootje voor de BD-crew.

              Beter 10 toffe leden dan 100 ......

              Plette
              www.wildlifepixs.com

              Comment


              • #8
                Mijn mening is:

                Ik ben op vele foto-sites actief bezig geweest en moet zeggen dat ik de plezierigste en gezelligste tijd bij BD beleeft heb.

                Ik heb er zelfs diverse (msn)-chatvrienden aan overgehouden.
                Verwacht had ik het nooit dat zulke voorvallen hier zouden plaatsvinden.
                De aandacht van waar deze site eigenlijk voor bedoeld is is hier een beetje zoek aan het raken, door enkele meningsverschillen.

                Ik hoop dat de BD-crew er in slaagd om dit tot een goed einde te brengen.

                Groeten Sambal

                Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                Comment


                • #9
                  Bravo BD en/of forumcrew (maakt mij niet uit). Jullie hebben een forum uitgebouwd waar ik regelmatig met plezier vertoef en af en toe zelfs een woordje placeer. Al mijn respect voor jullie grote en belangenloze inzet.
                  Duurzame vrijheid is gebonden aan regels, afspraken en gedeelde normen en waarden. Ontbreken die, dan ontstaat chaos en terreur van de sterkste of luidst roepende (Fareed ZAKARIA, De toekomst van vrijheid, uitgeverij Contact, 2004).
                  De afspraak hier is dat de moderatoren (blijkbaar collegiaal lees ik nu) beslissen wat kan en niet kan, punt. Dit betekent dat de afspraak is dat ze altijd gelijk hebben, ook al hebben ze ongelijk. De bitsigheid die de laatste tijd meer en meer de kop opsteekt in sommige topics ligt trouwens niet aan de inhoudelijke meningsverschillen, maar aan de toon die vaak wordt aangemeten. En dit ligt zeker niet aan de moderatoren, die steeds met bewonderenswaardig geduld en diplomatie de toon blijven proberen te modereren. Ik herinner mij niet één grof taalgebruik van hunnentwege, zelfs wanneer ze persoonlijk werden aangevallen.
                  Daarbij, wat betekent gelijk hebben? Niemand wordt graag omgepraat en overtuigd van zijn ongelijk. Met verbaal geweld haal je nooit je gelijk binnen. Een goed idee zaai je discreet ergens tussendoor. Het groeit dan vanzelf verder in de hersenen van de andere, tot hij er dan op een dag als een rijpe vrucht zelf mee voor de dag komt. Dan geef je hem overschot van gelijk met een klopje op zijn schouder en een knipoog naar jezelf. Zo werkt het. Heel efficiënt.
                  BD0252BE

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt BD-crew!

                    Hopelijk zal een apart forum voor VZW leden (als dat klopt tenminste) er niet voor zorgen dat de VZW leden hier niet meer posten.
                    Hun mening en hun expertise wordt altijd geapprecieerd.

                    Comment


                    • #11
                      Hallo spacemanbow,

                      Ongeacht welke indeling er ook zal gemaakt worden, we zorgen er steeds voor dat iedereen hier kan posten ... Daar mag je gerust in zijn.

                      Jaja

                      Originally posted by spacemanbow
                      Bedankt BD-crew!

                      Hopelijk zal een apart forum voor VZW leden (als dat klopt tenminste) er niet voor zorgen dat de VZW leden hier niet meer posten.
                      Hun mening en hun expertise wordt altijd geapprecieerd.

                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment


                      • #12

                        Hoi,

                        dit initiatief kan ik alleen maar bewonderen. Het getuigt van moed, positivisme en vooruitziendheid.

                        Orval haalt het hier aan: "Duurzame vrijheid is gebonden aan regels, afspraken en gedeelde normen en waarden. Ontbreken die, dan ontstaat chaos en terreur van de sterkste of luidst roepende (Fareed ZAKARIA, De toekomst van vrijheid, uitgeverij Contact, 2004).
                        "
                        Ga je niet akkoord met de regelgeving, blijf hier dan weg of hou uw mond. Een alledaags voorbeeld: als iemand niet akkoord gaat met de snelheidsregels heeft hij/zij twee keuzes: blijven snel rijden en boetes betalen of zich houden aan de snelheidsregels en bijdragen tot de veiligheid van iedereen. Als je echter blijft volharden in je koppigheid zal je vroeg of laat definitief je rijbewijs kwijtgeraken. Het intrekken van je rijbewijs is dan een vorm van strafmaat die men oplegt aan mensen die zich niet aan de regeltjes kunnen houden en die het algemeen belang (veiligheid) in gevaar brengen. Iemand die zich niet aan bepaalde regels kan houden en altijd het laatste woord moet hebben, kan beter in Afrika in de brousse gaan leven. Daar mag hij zoveel roepen als hij wil, mag hij altijd zijn eigen zin doen en zal niemand hem tegenspreken. Dan blijft alleen de vraag: hoe lang ga je het daar uithouden zonder sociaal opvangnet? Wie zorgt voor uw gezondheid, voor uw voedsel, voor uw confort?...
                        Iedereen heeft dus de keuze: zich houden aan bepaalde regels ten behoeve van het algemeen belang of leven in alle vrijheid zonder sociaal opvangnet en zekerheid.

                        Patrick

                        Comment


                        • #13
                          dat klopt Sopa.....tot wanneer de stem van de massa aan de beurt komt (in dit geval wanneer het tijd is voor de bijdrage) en de conclusies moeten getrokken worden.....

                          Of proberen jullie mij nu wijs te maken dat jullie allemaal brave ja-knikkende burgers zijn, zonder nog maar één greintje aan idealisme?
                          in dat geval : poor people....

                          Met de kudde meelopen, daar is niks aan hoor....trachten een héél klein beetje het verschil te maken, ongeacht de klappen die je onderweg krijgt, daar kan ik alleen maar bewondering voor krijgen... Kijk maar naar Lance Armstrong : hoe harder je op die vent zijn kap zit, 250 km aan een stuk, hoe beter hij gaat rijden, hoe gemotiveerder hij wordt....

                          Stef

                          Comment


                          • #14
                            Vriendelijk verzoek om dit topic niet in een nieuwe discussie te laten ontaarden.

                            Comment


                            • #15
                              Orval haalt het hier aan: "Duurzame vrijheid is gebonden aan regels, afspraken en gedeelde normen en waarden. Ontbreken die, dan ontstaat chaos en terreur van de sterkste of luidst roepende (Fareed ZAKARIA
                              Inderdaad Sopa, .... en Stef

                              Maar regels dienen wel een breed draagvlak te hebben en eventueel herbekeken worden.
                              Regelgeving zonder breed publiek draagvlak = dictatuur.
                              In mijn ogen is vaak het ergste soort regelgeving deze die zogezegd opgelegd wordt uit "algemeen belang"

                              Vraag je maar eens af of die 3000 doden in NY in verhouding staan tot de tot nu toe genomen en nog te nemen maatregelen die je persoonlijke vrijheid beperken en privacy schenden.
                              ( Zelfde vraag kan bv ook gesteld worden ten aanzien van de flitspalen, pedofielen enz )

                              Mensen moeten mogen en kunnen discuteren en van mening verschillen.

                              De wijze waarop is echter heel belangrijk zoniet krijg je condoom gesprekken. ( nutteloos, onaangenaam en steriel )

                              En vooral hier wringt het de laatste tijd op het forum.

                              Dus BD crew:
                              ja, strenger optreden bij ongepaste / kwetsende / persoonlijke opmerkingen en aanvallen ( ongeacht de poster )

                              Johan










                              Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

                              Comment

                              Working...
                              X