Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belang aantal megapixels (wederom) ontkracht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belang aantal megapixels (wederom) ontkracht

    In het volgende artikel wordt (wederom) het belang van het aantal megapixels ontkracht:



    Waar het dus meer om lijkt te gaan is het aantal µm².

    Weet iemand hoe je het µm² van een camera kunt berekenen?

  • #2
    Re: Belang aantal megapixels (wederom) ontkracht

    Oorspronkelijk geplaatst door andrez
    In het volgende artikel wordt (wederom) het belang van het aantal megapixels ontkracht:



    Waar het dus meer om lijkt te gaan is het aantal µm².

    Weet iemand hoe je het µm² van een camera kunt berekenen?
    Volgens mij kan dat niet. Dat is een specificatie die je frabrikant vrij moet geven, enkelen, zoals Fuji, doen dit niet, maar van de meeste ccd's en cmos sensoren is het aantal micrometer² wel op internet te vinden
    F801 + D70 + 18-70 Kitlens + 50mm f/1.8 + 20mm f/2.8 + 100mm f/2.8 E + Sigma APO 70-200mm F 2.8 EX DG/HSM + Sigma EF-500 DG SUPER
    Visiteer mijn fotoboekje 30/3/2006 update - Gent + Brussel + Antwerpen + Pano's online.

    Comment


    • #3
      Re: Belang aantal megapixels (wederom) ontkracht

      De groote van de pixels kun je volgens mij niet direct afleiden uit het formaat van de sensor en het aantal pixels. Het lijkt me iets wat alleen de fabrikant kan vertellen.
      Groeten,

      Albert Jan

      Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

      Comment


      • #4
        Re: Belang aantal megapixels (wederom) ontkracht

        Ik heb zo het idee dat je met het aantal pixels en de totale oppervlakte van de CCD toch tamelijk dicht in de buurt komt hoor:

        Nikon D70 sensor:
        23.7 x 15.6 mm - 6.24 miljoen pixels totaal, 6.1 miljoen effectief

        totale oppervlakte: 23.7x15.6 = 369.72 mm²
        Omrekenen naar µm -> maal 1 000 000
        De celgrootte berekenen: delen door het aantal pixels

        Dus vereenvoudigd: 369.72/6.24 ~= 59.25 µm²
        Vierkantsworteltje als we er vanuit gaan dat zo'n cel vierkant is: 7.7 µm

        Dus met een paar veronderstellingen (vierkante pixels, de pixels zijn gelijkmatig verdeeld over de sensoroppervlakte, en liggen rug aan rug zonder spatiering) komen we tot ongeveer een celgrootte van 7.7 µm x 7.7 µm.

        Volgens een aantal bronnen is de sensor in de D70 een Sony ICX413AQ. Ik weet niet of het effectief deze sensor is, want er zijn een paar pietluttige verschillen (0.3 mm verschil in grootte, aantal pixels dat met een honderdduizend verschilt). Volgens Sony heeft deze sensor een celgrootte van 7.8 x 7.8 µm.....

        Vermoedelijk gaat deze benadering niet op voor elke sensor, maar het verschil in oppervlakte zal nooit in de grootte-orde van verschillende µm² liggen.

        Comment


        • #5
          Re: Belang aantal megapixels (wederom) ontkracht

          Oorspronkelijk geplaatst door andrez
          In het volgende artikel wordt (wederom) het belang van het aantal megapixels ontkracht:



          Waar het dus meer om lijkt te gaan is het aantal µm².

          Weet iemand hoe je het µm² van een camera kunt berekenen?
          Het aantal pixels blijft zeer belangrijk, hoe meer hoe beter, op voorwaarde dat het kwalitatief goede pixels zijn. Geloof me, je ziet het kwaliteitsverschil tussen een Canon 4mpixel 1D en een 8mpixel 1D mkII wel degelijk!!!

          Comment


          • #6
            Re: Belang aantal megapixels (wederom) ontkracht

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
            Het aantal pixels blijft zeer belangrijk, hoe meer hoe beter, op voorwaarde dat het kwalitatief goede pixels zijn. Geloof me, je ziet het kwaliteitsverschil tussen een Canon 4mpixel 1D en een 8mpixel 1D mkII wel degelijk!!!
            Daar noem je ook 2 camera's

            De vraag is of je het verschil ook zo duidelijk ziet tussen een 1D en een willekeurige compact met 5 tot 8 Mp

            In goede omstandigheden zal de compact het wellicht beter doen, maar in slechtere ben ik daar nog niet zo zeker van.
            Groeten,

            Albert Jan

            Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

            Comment


            • #7
              Re: Belang aantal megapixels (wederom) ontkracht

              Oorspronkelijk geplaatst door ajh
              Daar noem je ook 2 camera's

              De vraag is of je het verschil ook zo duidelijk ziet tussen een 1D en een willekeurige compact met 5 tot 8 Mp

              In goede omstandigheden zal de compact het wellicht beter doen, maar in slechtere ben ik daar nog niet zo zeker van.
              Ik denk eerder dat de 1D het nog altijd zal beter doen...
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

              Comment

              Working...
              X