Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer is een foto mooi?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wanneer is een foto mooi?

    Ja hier ben ik dan weer en smijt inderdaad de stok in het hoenderhok.
    - Wanneer is een foto mooi > dat hangt van de maker af of is het de toeschouwer die dat bepaald ?
    - Wanneer mag je spreken over een belangrijke foto, ik bedoel, een foto die echt belangrijk is.
    Ik beweer dat indien morgen de Molen van Corien afbrand haar foto wel eens belangrijk zou kunnen zijn of worden ( hij wordt dan documentair)
    Nog een voorbeeld, Jij was de dag voor 11 september op de "two towers" van New york en hebt enkele vakantie kiekjes genomen. Toen zeer gewone foto'tjes maar een dag nadien...
    Laatste voorbeeld, je neemt van een familielid een snapshot op de eerste communie van je kind, het familielid overlijd kort nadien....
    Ik bedoel maar wie kan of mag er zeggen wat geen belangrijke of geen mooie foto is.
    Graag enige respons, misschien ben ik wel mis en kan U mij overtuigen.
    Groetjes
    Last edited by Hombre; 4 januari 2005, 21:18. Reden: Titel aangepast
    Canon G11 en Eos 650

  • #2
    Re: De foto van Corien in showcase

    De foto is mooi als die voor de maker mooi is, NIET voor de toeschouwer. Belangrijkheid van een foto doet hier niet terzake.

    De foto van X is mijn smaak niet, maar X is er tevreden over en plaatst hem daarom op de showcase. Daar is Showcase ook voor bedoeld (ik dacht in het begin ook dat je daar alleen maar supergoede foto's mocht plaatsen). Als je daarentegen vindt dat je foto beter kan, maar je weet niet hoe of wilt graag weten hoe, dan is "beoordeel mijn foto" daar de aangewezen rubriek voor.

    Ik vind het wel jammer dat je deze post op de foto van corien betrekt, want ik zie dagelijks foto's op showcase die ikzelf niet zou posten omdat ik de foto niet goed genoeg vind. Deze discussie is trouwens al meerdere keren voorbijgekomen.
    Een voorbeeld stel dat je eisen gaat stellen wat betreft het plaatsen van een foto op showcase, welke eisen worden dat dan én wie gaat dit beoordelen?
    Last edited by JLP; 4 januari 2005, 21:25.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

    Comment


    • #3
      Re: Wanneer is een foto mooi?

      Ik heb hier als Moderator de titel aangepast.

      Er is niks mis met een discussie rond de vraagstelling "wanneer is een foto mooi?", alleen: laten we niet persoonlijk worden en de vraag algemeen benaderen.

      Bedankt!
      Willy
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #4
        Re: De foto van Corien in showcase

        Oorspronkelijk geplaatst door JLP
        De foto is mooi als die voor de maker mooi is, NIET voor de toeschouwer. Belangrijkheid van een foto doet hier niet terzake.

        De foto van corien is mijn smaak niet, maar corien is er tevreden over en plaatst hem daarom op de showcase. Daar is Showcase ook voor bedoeld (ik dacht in het begin ook dat je daar alleen maar supergoede foto's mocht plaatsen). Als je daarentegen vindt dat je foto beter kan, maar je weet niet hoe of wilt graag weten hoe, dan is "beoordeel mijn foto" daar de aangewezen rubriek voor.

        Ik vind het wel jammer dat je deze post op de foto van corien betrekt, want ik zie dagelijks foto's op showcase die ikzelf niet zou posten omdat ik de foto niet goed genoeg vind. Deze discussie is trouwens al meerdere keren voorbijgekomen.
        Een voorbeeld stel dat je eisen gaat stellen wat betreft het plaatsen van een foto op showcase, welke eisen worden dat dan én wie gaat dit beoordelen?
        volledig met eens

        @Edvago no harm done maar ik heb zelf besloten geen discussies meer aan te gaan, heb mijn lesje geleerd hoor
        groetjes roland

        Comment


        • #5
          Re: De foto van Corien in showcase

          Oorspronkelijk geplaatst door JLP
          De foto is mooi als die voor de maker mooi is, NIET voor de toeschouwer. Belangrijkheid van een foto doet hier niet terzake.

          De foto van X is mijn smaak niet, maar X is er tevreden over en plaatst hem daarom op de showcase. Daar is Showcase ook voor bedoeld (ik dacht in het begin ook dat je daar alleen maar supergoede foto's mocht plaatsen). Als je daarentegen vindt dat je foto beter kan, maar je weet niet hoe of wilt graag weten hoe, dan is "beoordeel mijn foto" daar de aangewezen rubriek voor.

          Ik vind het wel jammer dat je deze post op de foto van corien betrekt, want ik zie dagelijks foto's op showcase die ikzelf niet zou posten omdat ik de foto niet goed genoeg vind. Deze discussie is trouwens al meerdere keren voorbijgekomen.
          Een voorbeeld stel dat je eisen gaat stellen wat betreft het plaatsen van een foto op showcase, welke eisen worden dat dan én wie gaat dit beoordelen?
          Het was helemaal de bedoeling niet van Corien te beledigen maar enkel de quotes die ze kreeg, die me er toe aangezet hebben haar en vele andere die pas kennis hebben gemaakt met de fotografie te verdedigen.
          Groetjes
          Canon G11 en Eos 650

          Comment


          • #6
            Re: Wanneer is een foto mooi?

            Ik ben met "mois de la photo" in Parijs geweest en deze keer was het thema "historishe fotografie" wel, de meeste gallerijen bevatte beelden uit de jaren heel stillekes waar je hard moet gaan zoeken achter scherpte soms. Ik denk als je de helft van de foto's hier post dat ze weinig reactie krijgen, er zijn wereld beroemde beelden van Henri Cartier Bresson, die ook niet aan "eises" voldoen waar ze hier vaak naar kijken. Een foto is mooi wanneer jij die foto mooi vind natuurlijk, grenzen verleg je, toen ik pas fotografie deed was ik redelijk vlug tevreden, nu ben ik daar wat kritisher in. Toch gooide ik toen beelde weg die ik misschien nu wel mooi zou vinden. 100% scherp, mooie compo, mooie kleuren en blabla willen niet zeggen, "deze foto is mooi." Het gaat eerder naar "Wij accepteren deze foto als mooi." Je moet gewoon zelf bepalen wat je mooi vind en als ge goed bent in wat je doet, dan maak je voor jezelf goed werk. Veel bekende fotografen maakte nooit de "perfecte" foto's maar omdat hun werk degelijke inhoud had zijn ze wel bekend geworden... en vaak waren er in die tijd ook niet veel mensen die die foto's "mooi" vonden.

            Comment


            • #7
              Re: Wanneer is een foto mooi?

              Iedereen bepaalt zélf maar of zijn of haar foto mooi is.

              Maar de toeschouwer heeft wel het recht deze wél of niet mooi te vinden.
              Als je die keuze dan gefundeerd kan bekritiseren, dan doe je daar de fotograaf een plezier mee. Iets gefundeerd afbreken kan ook positieve reacties teweeg brengen.
              Terechte kritiek uitbrengen is trouwens veel 'gezonder' dan iemand goed te stemmen, of in het ongewisse te laten betreffende in het oog springende objectieve tekortkomingen in de foto.
              En zéker beginnelingen hebben baat bij een goed onderbouwde kritiek, ook al is die negatief.

              Comment


              • #8
                Re: Wanneer is een foto mooi?

                Mooi,Mooi,Mooi..... Het blijft een discussie die je tot in de eeuwigheid kan blijven voeren, een kwestie van smaak speelt een grote rol.
                Ik heb laatst een serie gemaakt met lange sluitertijden en de flits bewust niet gebruikt, dit om een bijna abstracte sfeer te krijgen. De een vind het 'mooi'-spreekt het aan-, de ander niet.
                Ik maak in eerste instantie 'mooie' foto`s voor mezelf, mijn interpretatie van een onderwerp.
                Om een foto 'mooier' te maken of anders gezegd 'sterker' 'sprekender' te maken moet er wel een bepaalde samenhang zijn tussen de elementen die op de foto staan, en vergeet niet 'de gulde snede'.
                Ik zie hier ook genoeg foto`s die ik zelf niet zou plaatsen, maar ik leer steeds bij en word daardoor ook kritischer op mezelf.

                'Een goeie kok kan niet naar alle mondjes koken' = net zo min een fotograaf iedereen tevreden kan stellen met zijn foto.

                Comment


                • #9
                  Re: Wanneer is een foto mooi?

                  @ JLP toch even reageren: dit hangt voor 100% af wat je statuut en opdracht is! Als beroepsfotograaf moet je bijvoorbeeld een huwelijk fotograferen. Jouw stelling dat jij als maker de foto's moet mooi vinden is gedeeltelijk waar, maar de beoordeling mooi of niet komt uiteindelijk toch van de klant! Klant is koning (en ja jij bent keizer) ... de klant moet zich terugvinden in uw werk. En geloof me, als jij je werk goed doet (en je voelt dat de foto's mooi zijn) dan is dat veelal ook voor uw klant.

                  Ronny

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wanneer is een foto mooi?

                    Beauty is in the eye of the beholder maar toch vind ik het jammer en erger me eraan dat bepaalde foto's die ik absoluut niet goed of ronduit slecht vind of heel gewoontjes (zonder namen te noemen) (en menigeen met mij denk ik, aan het uitblijven van reacties van de 'anciens' of mensen die er toch al iets van kennen ) toch zo'n positieve reacties krijgen....Zien die personen dat dan niet? Begrijpe wie begrijpen kan.... Maar 'k zal me er maar bij neerleggen zeker?

                    Grtz,F@bke
                    Don't start to frown, it's never in style...
                    just do your best to smile, smile, smile!
                    BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
                    The name of the game is to fill the frame!
                    http://Fabke.fotopic.net

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wanneer is een foto mooi?

                      Hoi iedereen hier,

                      dagelijks kom ik hier op deze site wel eens kijken naar wat er zoal gepost wordt en inderdaad vind ik ook dat hier pareltjes te zien zijn, goed gevonden poses , prachtige portretten en ook... ....imho "gewone foto's".

                      Dat sommige reactie's op een bepaalde post verschillen vind ik niet meer dan normaal, smaken verschillen nu eenmaal hé.

                      Het zit nu wel in onze natuur dat we veel beter kunnen omgaan met goede kritiek dan met "......een iets mindere......".

                      Dit samen met ons in de genen zittende drang naar competitie geeft ons een stimulans om nog beter te doen dan " die andere die hier gepost heeft ".
                      Dus is het motto : nog scherper, nog dichterbij , nog...nog...????

                      Dit heeft me ook een hele tijd tegengehouden om nog iets te posten, het was niet zo scherp dan die foto of die compo was toch beter dan de mijne.

                      Wel laat me nu gerust zeggen dat ik hier nog altijd elke dag aanwezig ben, ik nog altijd alles volg en nog héééél veel leer en wanneer is een foto mooi ???

                      ........als je hem zelf mooi vind ...... en als je hem hier wilt delen met anderen.

                      Hieronder eentje die ik genomen heb op de ijspiste in Beveren, hij is gewoon zo uit m'n kastje gekomen en aangepast naar de aanvaarde normen hier

                      Ik kijk er regelmatig naar en vind dat hij "iets" heeft al kan ik niet goed zeggen wat. Dus ik vind deze goed en nu mijn vraag hé

                      Wat vinden jullie hiervan ???





                      Canon 300d ; bg-E1 ; kitlens ;canon 100mm 2.0 en 50 mm 1,8 II ; Metz 54 MZ-3

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wanneer is een foto mooi?

                        wat is een mooie foto?
                        wat is een mooi meisje?
                        wat is een mooie auto?

                        de vraag is eerder: wat is mooi...
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wanneer is een foto mooi?

                          Mooi is wat je zelf mooi vindt. Het kan beinvloed worden door je omgeving en ervaringen, maar het kan nooit bepaald worden door een ander.

                          Wel veranderd wat je mooi vindt door de jaren heen heb ik gemerkt. Naarmate kennis en ervaring (leeftijd ) toeneemt kijk je anders naar zaken.
                          Groeten,

                          Albert Jan

                          Website AJH
                          lidnummer: BD0371NL

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wanneer is een foto mooi?

                            Oorspronkelijk geplaatst door ajh

                            Wel veranderd wat je mooi vindt door de jaren heen heb ik gemerkt. Naarmate kennis en ervaring (leeftijd ) toeneemt kijk je anders naar zaken.
                            meisjes, of fotos?
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wanneer is een foto mooi?

                              een foto is mooi wanneer er iemand langer dan 15 sec. naar kijkt
                              Als je aan een kennis een foto laat zien, ( met een beetje fotografie achtergrond ) en hij kijkt er langer dan 15 sec. naar dan is hij goed !!!

                              Comment

                              Working...
                              X