Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW

    Kan het zijn dat foto's in RAW scherper zijn dan JPEG ?

    Nog enkele vragen die ik zo op het eerste zicht niet heb kunnen vinden, en dit met een 10D.
    Men moet eerst de soft downloaden.
    Dan connectie met toestel.
    Wat ik mij eigenlijk afvraag, is moeten die RAW bestanden niet eerst omgezet worden naar Jpeg om te kunnen worden bewerkt ?
    Want een raw-bestand (op mijn 10D *.crw) openen in Ps lukt niet.
    Dus eerst extract and save to Jpeg of Tiff ?
    Of doe ik iets mis ?

    Yvan
    Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

  • #2
    Re: RAW

    Oorspronkelijk geplaatst door yvannovich
    Kan het zijn dat foto's in RAW scherper zijn dan JPEG ?
    Afhankelijk van de compressie: ja. RAW is losless gecomprimeerde data van vrijwel onbewerkte data van de sensor van je 10D. Bij het lossy comprimeren van een JPEG bijvoorbeeld raak je wat informatie kwijt hetgeen kan resulteren in een wat softer beeld. Met name daar waar er verscherping toegepast is (go figure! ).

    Nog enkele vragen die ik zo op het eerste zicht niet heb kunnen vinden, en dit met een 10D.
    Men moet eerst de soft downloaden.
    Dan connectie met toestel.
    Hoe bedoel je dat?

    Wat ik mij eigenlijk afvraag, is moeten die RAW bestanden niet eerst omgezet worden naar Jpeg om te kunnen worden bewerkt ?
    Want een raw-bestand (op mijn 10D *.crw) openen in Ps lukt niet.
    Dus eerst extract and save to Jpeg of Tiff ?
    Of doe ik iets mis ?
    Photoshop 7 en ouder biedt geen ondersteuning voor CRW (nou ja, da's niet helemaal waar... voor PS7 kun je een camera raw import extensie kopen). PS CS kan het zelf al (zie handleiding).

    Los daarvan kun je met diverse software (C1, Bibble, breezebrowser of Canon's eigen meegeleverde software om maar eens een paar te noemen) CRW bestanden omzetten naar TIFF alvorens ze te laden in PS, PSP of andere foto bewerkings software.

    Comment


    • #3
      Re: RAW

      Men moet eerst de soft downloaden.
      Dan connectie met toestel.
      De software van Canon spreekt je 10D aan als het ware een externe schijf. Op deze wijze kun je de bestanden kopieren van camera naar computer. In praktijk inlezen in een browser.

      Deze software wordt op cd meegeleverd en moet je eerst installeren voordat je er mee kunt werken.

      Wat overigens handiger is is om een kaartlezer te kopen. Sneller en stabieler.
      Groeten,

      Albert Jan

      Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

      Comment

      Working...
      X