Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afmetingen foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afmetingen foto

    Deze middag nam ik foto's met de camera ingesteld in TIF formaat omdat ik dacht dat dit de beste weergave is van de camera (UZI 2100), nu ik deze opnames open in Photoshop zie ik dat de pixelafmetingen 1600 op 1200 zijn , de maten zijn 56 op 42 cm en ik heb 72 dpi.

    Als ik nu de opname verklein tot zeg maar 15 op 10 blijft de dpi nog steeds 72.

    Waar zit ergens de fout in mijn redenering? Of hoe moet ik eventueel de opnames aanpassen om een hoger DPI te bekomen

    Of heb ik het verkeerd voor dat TIF de beste mogelijkheden biedt?
    Groeten
    Dirk

  • #2
    Re: Afmetingen foto

    Tiff zit wel goed maar om een foto af te drukken heb je 300 dpi nodig
    dus moet je die 72 dpi aanpassen naar 300 dpi, de afmetingen van je foto moet je aanpassen naar believen

    Drukwerk moet min 250 dpi hebben
    foto's op uw scherm hebben genoeg met 72 dpi ( het scherm kan niet meer weergeven )
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: Afmetingen foto

      De DPI kan maar bepaald worden bij afdruk! Je beeld van 1600 op 1200 zal per afdrukformaat een andere DPI hebben, die wordt namelijk gewoon berekend door het aantal pixels te delen door het aantal cm waarop je die wil afdrukken (maar dan omgerekend naar inch ).
      Je kunt dit gemakkelijk simuleren op je scherm. Door meer in te zoomen (de foto dus groter afdrukken) zul je zien dat je beter de beeldpuntjes (pixels) zien. Er komen dus minder beeldpunten te staan op dezelfde afstand...


      Doe maar eens even een search, dat werd hier al een aantal keer behandeld... Staar je in elk geval niet blind op die 72 DPI op je scherm, want die zegt niets over de uiteindelijke afdruk...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        Re: Afmetingen foto

        Dus als ik het goed voor heb moet ik eerst de pixels aanpassen (dan wordt de foto veel groter) en achteraf de afmetingen zodat er zodoende geen verlies van kwaliteit plaats zal hebben.
        Groeten
        Dirk

        Comment


        • #5
          Re: Afmetingen foto

          Oorspronkelijk geplaatst door ddenolf
          Dus als ik het goed voor heb moet ik eerst de pixels aanpassen (dan wordt de foto veel groter) en achteraf de afmetingen zodat er zodoende geen verlies van kwaliteit plaats zal hebben.
          Nee, ik zou eerder zeggen: hou het aantal pixels altijd maximaal, fotografeer dus in de grootst mogelijke resolutie... De meeste afdrukcentrales leggen geen beperking meer op bij de grootte van het bestand... Hoe meer pixels je gebruikt om je onderwerp vast te leggen, hoe meer detail je later hebt om af te drukken, en hoe meer mogelijkheden je hebt om te vergroten...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            Re: Afmetingen foto

            Oorspronkelijk geplaatst door ddenolf
            Dus als ik het goed voor heb moet ik eerst de pixels aanpassen (dan wordt de foto veel groter) en achteraf de afmetingen zodat er zodoende geen verlies van kwaliteit plaats zal hebben.
            Pixels zou ik altijd maximaal houden. Formaat en DPI zijn zaken die voor het afdrukken van de foto van belang zijn. De laatste 2 zijn naar wens aan te passen, de eerste niet meer nadat je de foto genomen hebt. Persoonlijk kijk ik bij het afdrukken niet naar pixels, maar naar formaat en DPI. De programmatuur past de rest, indien nodig, wel aan.

            Voor foto's op b.v. het web is het een ander verhaal. Daar kun je het beste 72 DPI kiezen (max. schermresolutie) en b.v. 800x600. Dan past het op alle schermresoluties.
            Groeten,

            Albert Jan

            Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

            Comment


            • #7
              Re: Afmetingen foto

              Zorg ervoor dat je zelf uw afmetingen kan bepalen.
              Voor gelijk welk drukwerk, afdrukcentrale ...
              om iets af te drukken, te printen zorg je ervoor dat je steeds 300 dpi hebt.
              Het formaat spreekt voor zich, als je een 20 X 30 moet hebben moet je er een van maken he !!!

              Comment


              • #8
                Re: Afmetingen foto

                even een vraagje toevoegen
                als ik nu een foto heb van 3504x2336 pix en 72pix/cm

                moet ik dan gewoon de 72 aanpassen naar 300 om een afdruk van bvb 1meter te kunnen maken ?
                Last edited by marnik; 3 januari 2005, 09:54.
                il talento senza disciplina è come una macchina senza benzina
                Sport & Event Photography

                Comment


                • #9
                  Re: Afmetingen foto

                  Oorspronkelijk geplaatst door marnik
                  even een vraagje toevoegen
                  als ik nu een foto heb van 3504x2336 pix en 72pix/cm

                  moet ik dan gewoon de 72 aanpassen naar 300 om een afdruk van bvb 1meter te kunnen maken ?
                  Hehe, was dat maar zo makkelijk.

                  Als jij hetzelfde aantal pixels houdt en jij verhoogt het aantal DPI (Dots Per Inch, even op de terminilogie letten ) dan gaat photoshop (of welk programma dan ook) er zelf pixels bij verzinnen en per saldo wordt de kwaliteit alleen maar slechter.

                  Echter met die resolutie van jou moet een afdruk van 50x75 cm makkelijk te halen zijn. Het is het wel waard denk ik om dat gewoon es te proberen en je foto zo op te sturen naar de hema, kost geen klap en als het niks is, nou ja jammer dan
                  F801 + D70 + 18-70 Kitlens + 50mm f/1.8 + 20mm f/2.8 + 100mm f/2.8 E + Sigma APO 70-200mm F 2.8 EX DG/HSM + Sigma EF-500 DG SUPER
                  Visiteer mijn fotoboekje 30/3/2006 update - Gent + Brussel + Antwerpen + Pano's online.

                  Comment

                  Working...
                  X