Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is de betekenis van 1:2.8 op de lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is de betekenis van 1:2.8 op de lens?

    Hoi,

    Ik ben een groentje op het vlak van fotografie en ik vroeg me af wat de betekenis is van "1:2.8" die je kan vinden op de lens van een fototoestel.
    Het heeft iets te maken met het diafragma misschien?

    Bedankt

    Peter

  • #2
    Re: Wat is de betekenis van 1:2.8 op de lens?

    Hey,

    het is het kleinst mogelijke diafragmagetal oftewel grootste opening dus.

    Voorbeeld: een lens 70-200mm f 3.5 - 5.6 wil zeggen bij 70 mm heb je een mogelijk diafragma van 3.5 (grootste opening) en bij 200 mm haal je maximaal 5.6 als grootste opening. Daar haal je dus geen 3.5 meer!

    je hebt ook lenzen bijvoorbeeld 70 - 200mm f 2.8 => deze lenzen hebben een grootste opening 2.8 over het HELE bereik dus bij 70 én 200. Dit zijn dan ook duurdere lenzen

    Greetz, Ronny

    Comment


    • #3
      Re: Wat is de betekenis van 1:2.8 op de lens?

      Sorry maar wat betekent die 1:2.8 nu die staat op lens?

      Groetjes

      Peter

      Comment


      • #4
        Re: Wat is de betekenis van 1:2.8 op de lens?

        Heeft het niets met te maken met het aantal keer dat het diafragma in de brandpuntafstand kan? Maar indien ja wat bedoelen ze hier dan mee?

        Groetjes

        Peter

        Comment


        • #5
          Re: Wat is de betekenis van 1:2.8 op de lens?

          Oorspronkelijk geplaatst door p@home
          Sorry maar wat betekent die 1:2.8 nu die staat op lens?

          Groetjes

          Peter
          Zoals RonnyE zegt: dat je lens over de hele brandpuntsafstand een maximaal diafragma aankan van 1 over 2.8 ....

          Even in mensentaal het diafragmagetal is de lensopening. Hoe groter dat getal, hoe meer licht de lens kan binnenlaten om te fotograferen.
          Dat diafragma bereken je door 1 te delen door het getal (of de getallen zoals in het voorbeeld van RonnyE) dat op de lens staat...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            Re: Wat is de betekenis van 1:2.8 op de lens?

            Oorspronkelijk geplaatst door p@home
            Heeft het niets met te maken met het aantal keer dat het diafragma in de brandpuntafstand kan? Maar indien ja wat bedoelen ze hier dan mee?

            Groetjes

            Peter
            EUHHHH, die staan compleet los van elkaar... je kunt perfect op dezelfde brandpuntsafstanden fotograferen met verschillende diafragma's...

            Het is misschien een goed idee om de ticks&trips pagina's op de website van BelgiumDigital eens door te nemen, daar worden al die begrippen uitgelegd...
            Last edited by CooMa; 2 januari 2005, 20:17.
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment


            • #7
              Re: Wat is de betekenis van 1:2.8 op de lens?

              Is het quotiënt van brantpuntsafstand gedeeld door diameter lensopening.
              mvg,
              Ludo V.

              Comment


              • #8
                Re: Wat is de betekenis van 1:2.8 op de lens?

                Oorspronkelijk geplaatst door p@home
                Heeft het niets met te maken met het aantal keer dat het diafragma in de brandpuntafstand kan? Maar indien ja wat bedoelen ze hier dan mee?

                Groetjes

                Peter
                Als je een lens bekijkt, dan zit er aan de kant die in de camera klikt een regelbare opening. Die opening workt gemaakt met meerdere metalen bladen die over elkaar kunnen schuiven en zodoende een quasi cirkelvormige opening vormen.
                Met dat diafragma kan je de hoeveelheid licht regelen die door de opening stroomt. De kleinste opening is vergelijkbaar met een speldekop, de grootste opening is afhankelijk van de vergrotingsfactor en de diameter van het voorste lenselement. De info hieromtrent kan je lezen in de Tips en tricks op de hoofdpagina.

                f 1:2.8 wil zeggen dat de grootste diafragma opening overeenkomt met een f-getal van 2.8. Die 2.8 geeft aan hoeveel licht er doorstroomt. Hoe kleiner dit getal, hoe wijder je het diafragma kunt openzetten, en hoe meer licht je doorlaat.
                Wat is een bijeffect hiervan: hoe kleiner het f-getal, hoe kleiner de scherptediepte wordt (de afstand voor en na je focuspunt waarbinnen alles nog scherp is).

                f-getal en brandpuntsafstand en diameter van het voorste lenselement zijn aan elkaar gebonden door een formule. Die kan je ook ergens terug in de tutorials...

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is de betekenis van 1:2.8 op de lens?

                  f 2.8 = f/2.8 = f 1:2.8

                  om het allemaal duidelijk te maken hee

                  't wordt zelfs nog leuker: f 2.8 (zonder "1 op" of "/") wordt veel gebruikt, dus als men het heeft over een grote f waarde bedoelt men eigenlijk een kleine (f/22 < f/2.8)
                  begrijpen wie begrijpen kan
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is de betekenis van 1:2.8 op de lens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                    Zoals RonnyE zegt: dat je lens over de hele brandpuntsafstand een maximaal diafragma aankan van 1 over 2.8 ....

                    Even in mensentaal het diafragmagetal is de lensopening. Hoe groter dat getal, hoe meer licht de lens kan binnenlaten om te fotograferen.
                    Dat diafragma bereken je door 1 te delen door het getal (of de getallen zoals in het voorbeeld van RonnyE) dat op de lens staat...
                    Ben ik goed wakker of droom ik??????????
                    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat is de betekenis van 1:2.8 op de lens?

                      Even in mensentaal het diafragmagetal is de lensopening. Hoe groter dat getal, hoe meer licht de lens kan binnenlaten om te fotograferen.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper
                      Ben ik goed wakker of droom ik??????????
                      Je bent wakker.. Het is net andersom.
                      Groeten,

                      Albert Jan

                      Website AJH
                      lidnummer: BD0371NL

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat is de betekenis van 1:2.8 op de lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper
                        Ben ik goed wakker of droom ik??????????
                        Misschien een nachtmerrie

                        Nee, serieus, het diafragma is 1 over het getal (2.8) wat vermeld wordt. Dus hoe kleiner dat getal hoe groter het diafragmagetal, dus hoe meer licht er binnen kan komen... Dat licht helpt bij het focussen en laat ook toe om te fotograferen in donkerdere omstandigheden en met veel DOF...
                        Canon 10D, glass, flashes & extra's
                        Fuji S602Z & extra's
                        www.CooMa.be BD0176BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat is de betekenis van 1:2.8 op de lens?

                          Onder diafragmagetal wordt in de literatuur niet de lensopening, maar de zgn. f-stop bedoeld: 1,4 - 1,8 - 2,0 ... En hier geldt ihoe kleiner het getal, hoe groter de lensopening.

                          De diafragmaopening is daarentegen het resultaat van de formule
                          brandpuntsafstand / het diafragmagetal

                          En bij de diafragmaopening geldt inderdaad hoe groter de waarde, hoe meer licht de lens kan binnenlaten.
                          Last edited by k@rel; 3 januari 2005, 12:47.
                          Is this the real life? Is this just fantasy?
                          Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat is de betekenis van 1:2.8 op de lens?

                            Ik heb het in de praktijk zo begrepen (en verbeter me als ik fout ben )

                            Bij een brandpuntsafstand van 50mm. en een diafragmagetal van 4.0 zal de effectieve diafragmaopening (de diameter van het diafragma) 50/4 oftwel 12.5 mm. zijn

                            Als je bijv. bij een brandpuntsafstand van 300mm. een diafragmagetal van 2.0 wil bereiken, dan zal je moeten beschikken over een diafragmaopening van 300/2 of 15 cm.
                            Is this the real life? Is this just fantasy?
                            Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat is de betekenis van 1:2.8 op de lens?

                              Zo heb ik het ook begrepen. Vandaar ook dat je geen 500mm/f2.0 zult vinden b.v.

                              Nou ja, misschien als kanonsloop maar niet als lens.
                              Groeten,

                              Albert Jan

                              Website AJH
                              lidnummer: BD0371NL

                              Comment

                              Working...
                              X