Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sterretjes van lampen maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sterretjes van lampen maken

    ik heb me eens geïnformeerd over hoe het licht zo in stervorm te fotograferen valt (dus de ster vlak an de lamp). gisteren de instellingen toegepast: klein diafragma (grote waarde), en dan maar spelen met sluitertijd. diafragma eens 8.7 en eens 13.4 of zoietske ongeveer.

    geen enkele ster bekomen!!! hoe komt dit?

    krijg je enkel zo'n ster als je dit zelf met je ogen zo kan waarnemen????

    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff



  • #2
    Re: sterretjes van lampen maken

    Het diafragma verder dichtdraaien maakt de stervorming groter. Deze foto's zijn gemaakt met een Sigma 18-50 f2,8 EX DC op mijn 300D.
    iso 100 ; f10 ; 18-50@18mm ; 30sec


    En bij deze foto stond het diafragma verder open.
    iso 100 ; f4,5 ; 18-50@18mm ; 8sec
    Last edited by Black B@ndit; 1 januari 2005, 15:03.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: sterretjes van lampen maken

      diafragma nog groter???? ik zat al aan 13.4

      maar i denk dat ik het probleem heb gevonden. ik zie dat u 30 seconden belicht heeft. ik heb er maximaal 15 gedaan, ik dacht dat dat lang genoeg zou zijn. niet dus??

      is dit het probleem??? minstens 30 seconden??

      You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


      Comment


      • #4
        Re: sterretjes van lampen maken

        De belichtingstijd speelt volgens mij niet echt een rol.
        Die stervorming is afhankelijk van het gekozen diafragma, niet van de sluitertijd. De sluitertijd vergroot natuurlijk wel als het diafragma verder dichgezet wordt, anders is de foto onderbelicht.

        Of het mogelijk is om bij een compact toestel het daifragma ver genoeg dicht te zetten is, dat weet ik ook niet.
        En bij sommige compacte digitale fototoestellen is het ook mogelijk dat er niet met zo'n lange sluitertijden gewerkt kan worden.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: sterretjes van lampen maken

          ik zit met sluitertijden tot een bulb van één minuut, dus dat zal geen probleem opleveren.

          de diafragma-instellingen ben ik aan het bekijken. het is dus met uw tweede foto bewezen dat het hieraan moet liggen. ik ben aan het zien met wat ik gefotografeerd heb. info volgt

          domme vraag misschien, maar hoe vind ik op de pc de exif-files???? enkel op camera vind ik deze EDIT: na enkele klikken gevonden. kmoest eerst een aantal zaken aanvinken....
          Last edited by ajuin; 1 januari 2005, 18:57.

          You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
          [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
          Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


          Comment


          • #6
            Re: sterretjes van lampen maken

            Oorspronkelijk geplaatst door sibertus
            ik heb me eens geïnformeerd over hoe het licht zo in stervorm te fotograferen valt (dus de ster vlak an de lamp). gisteren de instellingen toegepast: klein diafragma (grote waarde), en dan maar spelen met sluitertijd. diafragma eens 8.7 en eens 13.4 of zoietske ongeveer.

            geen enkele ster bekomen!!! hoe komt dit?

            krijg je enkel zo'n ster als je dit zelf met je ogen zo kan waarnemen????
            Je kan ook gebruik maken van sterfilters, hetgeen niet meer is dan fijn gekrast glas, verkrijgbaar in verschillende patronen en draaibaar zoals een polarisatie-filter. Vb : zie Cokin http://www.cokin.fr/cokin-data/compo...tre-056st.html
            BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

            Comment


            • #7
              Re: sterretjes van lampen maken

              ik heb er een, met f13.4, en 8 seconden open. niks sterretjes............

              f13.4, met 14 seconden: evenmin; en zelfs één met 23 seconden....

              Last edited by ajuin; 1 januari 2005, 19:59.

              You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
              [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
              Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


              Comment


              • #8
                Re: sterretjes van lampen maken

                @ sibertus,

                Wees gelukkig dat je geen stervorming hebt. Het verschijnsel van stervorming rond heldere lichtbronnen treed op bij hoge diafragmawaardes (11 . 16 . 22 .32)en wijst op gebreken in de lens. Hoe sneller het optreedt (11 . 8 . 5,6 . 4) hoe slechter de lens. Het verschijnsel (flare) is te wijten aan inwendige reflecties en spherische brekingen in de lens ( of lenzenblok).
                Gezien het spectaculaire effect zijn in de handel extra voorzetfilters te bekomen voor gebruik met de betere lenzen.

                Henri
                lidnummer: BD0435BE

                Comment


                • #9
                  Re: sterretjes van lampen maken

                  Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome
                  @ sibertus,

                  Wees gelukkig dat je geen stervorming hebt. Het verschijnsel van stervorming rond heldere lichtbronnen treed op bij hoge diafragmawaardes (11 . 16 . 22 .32)en wijst op gebreken in de lens. Hoe sneller het optreedt (11 . 8 . 5,6 . 4) hoe slechter de lens. Het verschijnsel (flare) is te wijten aan inwendige reflecties en spherische brekingen in de lens ( of lenzenblok).
                  Gezien het spectaculaire effect zijn in de handel extra voorzetfilters te bekomen voor gebruik met de betere lenzen.

                  Henri
                  haaahahahha, dat is een verrassende wending. zo'n reply had ik nooit verwacht. dju zeg, heb ik een goeie lens.......

                  ik begon al te denken dat het misschien enkel ging als je losse IN de lamp een foto trekt, dat bleek ook uit enkele foto's, maar nu ben ik enorm verder geholpen.

                  het zal me nooit lukken, of ik moet een voorzetstuk hebben. hoe worden die dan genoemd? dan kan ik eens gaan shoppen, en een prijsje ervan zien.....

                  BEDANKT

                  You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                  [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                  Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                  Comment


                  • #10
                    Re: sterretjes van lampen maken

                    zoals eerder genoemd, waarom al die moeite,gewoon een sterfilter erop.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: sterretjes van lampen maken

                      Die stervorming heeft volgens mij niets te maken met flare, en ook niet met de kwaliteit van de lens, want ik heb hier al foto's gezien, die met "L" lenzen gemaakt zijn, en daar waren ook sterretjes te zien rond lichtpunten.

                      Flare, dat zijn vlekken op je foto door inwendige reflecties van licht in de lens.

                      Ik heb even een voorbeeld van een foto met flare gezocht.
                      Deze foto is gemaakt met de 28-135 (zonder zonnekap, anders had ik misschien geen flare gehad).
                      Last edited by Black B@ndit; 2 januari 2005, 11:11.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: sterretjes van lampen maken

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                        Die stervorming heeft volgens mij niets te maken met flare, en ook niet met de kwaliteit van de lens, want ik heb hier al foto's gezien, die met "L" lenzen gemaakt zijn, en daar waren ook sterretjes te zien rond lichtpunten.

                        Flare, dat zijn vlekken op je foto door inwendige reflecties van licht in de lens.
                        Dat denk ik ook. Die sterretjes worden veroorzaakt door de verschillende diafragmabladen, waarbij een oneven aantal bladen een beter ster-effect zou geven. Bij flare zie je ook wel de diafragmavorm in de lichtvlekjes terugkomen, maar dat ziet er op een foto helemaal anders uit.
                        Als ik mijn Canon-cataloog eens bekijk, dan blijken de L-lenzen zo'n 8 lamellen te hebben, wat iets meer is dan de andere niet-L-lenzen. Naast een betere bokeh veronderstel ik dus ook dat ze betere sterretjes maken.

                        Jeroen
                        http://www.jvermeulen.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: sterretjes van lampen maken

                          wat is nu dan juist de conclusie om het met mijn Nikon te kunnen?

                          een sterfilter kopen? (of zit er in PS soms één verborgen......)
                          een extra diafragmablad steken, zodat ik op oneven uitkom (hoe vind ik hoeveel ik er nu heb ) grapje, zo'n blad kan je zeker niet bijsteken

                          precies geen gemakkelijke materie. meningen lopen ietwat uiteen

                          You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                          [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                          Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                          Comment


                          • #14
                            Re: sterretjes van lampen maken

                            Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome
                            @ sibertus,

                            Wees gelukkig dat je geen stervorming hebt. Het verschijnsel van stervorming rond heldere lichtbronnen treed op bij hoge diafragmawaardes (11 . 16 . 22 .32)en wijst op gebreken in de lens. Hoe sneller het optreedt (11 . 8 . 5,6 . 4) hoe slechter de lens. Het verschijnsel (flare) is te wijten aan inwendige reflecties en spherische brekingen in de lens ( of lenzenblok).
                            Gezien het spectaculaire effect zijn in de handel extra voorzetfilters te bekomen voor gebruik met de betere lenzen.

                            Henri
                            Daarmee geef je nu aan dat mijn 17-40/4.0L een slechte lens is??? Ik denk het niet...

                            Maar hoe de poster nu sterrekes (zonder voorzetlensje) krijgt, weet ik niet...
                            Canon 10D, glass, flashes & extra's
                            Fuji S602Z & extra's
                            www.CooMa.be BD0176BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: sterretjes van lampen maken

                              Interessante topic. Het makkelijkst lijkt mij zo te zien die fameuze sterfilter.

                              Oorspronkelijk geplaatst door sibertus
                              (of zit er in PS soms één verborgen......)
                              Ebay is maybe your friend, but Google is my friend ... Kijk hier maar eens ...
                              Mijn fotowebsite : www.filover.be

                              Comment

                              Working...
                              X