Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witbalans vraagje

    Beste ervaren plaatjes schieters, ha ha ha

    ik zit met een vraagje of de witbalans, wat is het beste om te gebruiken, de zogenaamde 'voorgebakken' instellingen in de camera,zoals sun,cloudy,flash.... of is het beter voor elke 'shot' effe manueel de witbalans te bepalen, met een effe wit papiertje of zo???

    In de hoop dat jullie me kunnen(da zal wel) of willen(das wa anders) helpen,
    alvast bedankt hé mannen of vrouwen...
    Last edited by Ironhawk; 31 december 2004, 11:54.
    Nikon D810 en nen hoop glas

  • #2
    Re: Witbalans vraagje

    het beste lijkt mij om het inderdaad bv bij iedere opname even de ballans te testen met een wit papiertje. maar mischien zijn er er ook hier wel vrouwen die een oplossing weten.(alvast bedankt hè mannen).
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Witbalans vraagje

      Zo met een papiertje de witbalans bepalen is in veel gevallen een uitstekend idee maar voor mij is het zeker niet iets om altijd te gebruiken. Je haalt er ook de warmte enzo mee uit een foto.

      Beeld je in een prachtige warme zonsondergang die een mooie gloed geeft op je onderwerp. Wel als je dan je witbalans gaat kiezen met papiertje is die mooie gloed verdwenen.

      Het hangt dus van wat je wil bereiken af he.
      Last edited by Kevlar; 30 december 2004, 22:43.

      Comment


      • #4
        Re: Witbalans vraagje

        als je in RAW trekt kan je hem achteraf veranderen hé
        [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

        Comment


        • #5
          Re: Witbalans vraagje

          effe mijn discriminerende vraag aangepast voor de vrouwen, sorry dames, was nogal laat gisteren.
          Nikon D810 en nen hoop glas

          Comment


          • #6
            Re: Witbalans vraagje

            Een witbalans gemaakt met een grijskaart zal in jpeg zeer goed zijn.
            Beter dan een wit blad te gebruiken.
            Wanneer je kiest voor RAW is de witbalans tijdens de opname van minder belang en kan je de warmte aanpassen na de opname gewoonlijk,dan ook in functie van het beeld. Persoonlijk vind ik RAW de beste manier om werken maar als ik in jpeg moet werken gebruik ik de grijskaart.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Witbalans vraagje

              Je zal zelf moeten uitmaken wat je wil bekomen met je witbalans.
              In de studio maak ik nogal de gewoonte een custom witbalans aan te maken ( met papierke ). Als je een zonsondergang wil schieten dan stel ik de witbalans in op bewolkt om een mooie gloed te krijgen. Zo ben je nog een tijdje goed met experimenteren
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

              Comment


              • #8
                Re: Witbalans vraagje

                Bij een foto die in jpeg opgeslagen is, kan er achteraf ook nog veel aangepast worden.
                Ik heb zelf nog nooit foto's in RAW gemaakt, en met jpeg-foto's heb ik nog niet veel problemen gehad om achteraf alles juist te krijgen.

                Als ik al mijn foto's in RAW zou maken, dan zullen mijn harde schijven veel te snel vol geraken, en dan moet ik ook nog een pak geheugenkaartjes bijkopen.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Witbalans vraagje

                  ah, ok, bedankt voor de tips, zal maar geheugenkaartjes bij gaan kopen zeker, en in RAW beginnen schieten.....
                  Nikon D810 en nen hoop glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Witbalans vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                    Een witbalans gemaakt met een grijskaart zal in jpeg zeer goed zijn.
                    Beter dan een wit blad te gebruiken.
                    Het maakt niet uit of je een wit vel papier, een grijskaart of zelfs iets zwarts gebruikt voor het instellen van de witbalans. Zie mijn experiment dat ik hier heb gepost: http://groups.msn.com/CanonDigitalRe...03416583005759

                    Comment

                    Working...
                    X