Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vliegtuigen spotten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vliegtuigen spotten

    Dag allemaal,


    ik zou graag beginnen met het spotten van vliegtuigen. Ik ben weldra in het bezit van een Canon EOS300D. Graag had ik van ervaren mensen geweten welke lens ik het best kan kopen. Volstaat een 300mm lens voor mooie foto's te maken en zo ja welke lens is een aanrader. Zijn er nog tips die ik zou moeten weten mbt het 'spotten' ?

    cheers

  • #2
    Re: Vliegtuigen spotten

    Met een vaste 300mm zal het niet gemakkelijk zijn om foto's van vliegtuigen te maken. Een zoomlens zal wel veel handiger zijn.
    Er zit ook heel veel kwaliteitsverschil in zoomlenzen. Wat je wil uitgeven voor je lenzen bepaalt ook voor een groot deel de kwaliteit.
    Een Canon 75-300 is niet heel erg scherp, de Sigma is beter.

    En als geld niet echt een rol speelt, dan is er nog de Sigma 50-500 die heel goed is, en de Canon 100-400L IS, die zelfs nog beter is. Maar dan zit je toch al aan een flink bedrag (die Canon 100-400 is nog eens de helft duurder dan de Sigma 50-500).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Vliegtuigen spotten

      Ik zoek een gewone 300mm zoomlens. Sigma daar heb ik al vaak wat goeds over gehoord. Voor welke Sigma zoomlzens kan ik best gaan?

      Cheers

      Comment


      • #4
        Re: Vliegtuigen spotten

        De Sigma 300 mm F2.8 EX APO (HSM). Het kost natuurlijk wel wat.

        Comment


        • #5
          Re: Vliegtuigen spotten

          Hoeveel? Ongeveer? Heeft Sigma een website?

          Comment


          • #6
            Re: Vliegtuigen spotten

            Hier kun je alle prijzen vinden. Lenzen worden door Corné persoonlijk aan huis gebracht.

            Comment


            • #7
              Re: Vliegtuigen spotten

              De spotterslenzen die ik het meeste tegengekomen ben zijn toch wel zoomlenzen. Bereik over het algemeen tussen 100 en 500mm. Een lens met vast brandpuntsafstand is toch te beperkt in zijn mogelijkheden denk ik.
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment


              • #8
                Re: Vliegtuigen spotten

                een paar prijzen:

                Sigma 70-300 f4-5,6 Macro APO SUPER II : +/-230 euro
                Sigma 50-500 f4-6,3 EX APO RF HSM : +/- 900 euro
                Canon EF 70-300 f4-5,6 DO IS USM : +/-1300 euro
                Canon EF 100-400 f4,5-5,6 L IS USM : +/-1500 euro

                Voor die prijzen moet je niet in een fotowinkel gaan zien, want dan moet je daar nog véél meer voor betalen.

                Dat is maar een deel van het aanbod waaruit je een keuze kan maken. De Canon 75-300 USM III heb ik er niet bijgezet, omdat ik uit ervaring weet dat die tegenvalt op een 300D. De Canon 100-400 kan ik wel aanbevelen, maar waarschijnlijk zal toch vinden dat die "redelijk" duur is .

                Hier op het forum zijn er verschillende heel tevreden over de Sigma (bijnaam = BIGMA) 50-500.
                En die Sigma 70-300 schijnt ook vrij goed te zijn, zeker als je rekening houdt met de prijs.

                Hou anders de koopjes in het oog, hier op het forum. Er komt geregeld wel iets interessant langs. (Als het een Sigma is, let er dan wel op dat het er ééntje is voor Canon.)
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Vliegtuigen spotten

                  Ik snap eerlijk gezegd niet waarom er zoveel tevreden zijn over die Bigma, terwijl normaal algemeen toch wordt aangenomen dat een 3x zoom ideaal is.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vliegtuigen spotten

                    Of misschien de Sigma 135-400 ? Die kost nog geen 500€

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vliegtuigen spotten

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict
                      Ik snap eerlijk gezegd niet waarom er zoveel tevreden zijn over die Bigma, terwijl normaal algemeen toch wordt aangenomen dat een 3x zoom ideaal is.


                      ja dienen bigma...... 't is een zalig lenske, niet alleen om vliegtuigen te spotten, maar om vogels te trekken..... om honden in volle beweging vast te leggen..... ge moet ze hebben om te beseffen hoe kontent je er kunt van zijn..... het enige wat ze mankeert is beeld stabilisatie.... want om er met dit weer (lees licht) foto's mee te trekken, dat valt serieus tegen zonder statief... Maar bij betere lichtomstandigheden.... is ze verdomd snel en scherp.


                      To make your dreams come true, wake up

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vliegtuigen spotten

                        Ik heb mij onlangs een Tamron AF ASPHERICAL XR DI 28 - 300 mm 3.5 - 6.3
                        gekocht voor mijn Nikon D 70 ( een goeie 400 euro) en ben hier toch erg blij mee. Nu gebruik ik mijn 18 - 70 kitlens bijna niet meer.
                        Natuurlijk weet ik ook dat er nog betere lenzen zijn, maar voor deze prijs vind ik dit een prima lens.

                        mvg,
                        Geert

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vliegtuigen spotten

                          Is die lens ook goed om foto's te maken van vliegtuigen? Of is ze hiervoor minder geschikt?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vliegtuigen spotten

                            Oorspronkelijk geplaatst door Johanpaulus
                            Is die lens ook goed om foto's te maken van vliegtuigen? Of is ze hiervoor minder geschikt?
                            Daar kan ik helaas niet op antwoorden want ik heb ze nog maar een 3tal weken en heb nog niet veel de kans gekregen om buiten te fotograferen.

                            geert

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vliegtuigen spotten

                              Iemand anders ervaring met deze lens?

                              Cheers

                              Comment

                              Working...
                              X