Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nederlandse handleiding van RAW

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nederlandse handleiding van RAW

    hoi ik ben een leek in RAW bewerkingen is er soms ergens een nederlands talige handleiding te vinden?
    Ik gebruik het programma C1 pro
    thnkx/EOS 600D 18/55 lens EF 90/300

  • #2
    Re: nederlandse handleiding van RAW

    Ik gebruik zelf ook C1. Volgens mij bestaat er geen NL-handleiding, maar ik help je graag op weg. Als je specifieke vragen hebt, laat het dan even weten.

    Algemene werkwijze (ik heb versie 3.5.1):

    1. Open in C1 met de File Browserde map waarin je RAW-bestanden staan. Deze verschijnen als thumnails in C1. Nu ga je per foto alle tabbladen langs in de volgorde waarin de tabbladen staan. Ik zal het hieronder kort bespreken.

    2. Tabblad "Capture": Het histogram waarmee je een indruk krijgt van de belichting van de foto. Ik sla deze meestal over, omdat je het histogram ook al tegenkomt bij tabblad "Exposure".

    3. Tabblad "White Balance": je kunt de witbalans aanpassen. Het mooie van RAW (ten opzichte van JPEG) is dat dit zonder kwaliteitsverlies gebeurt. Het leuke van C1 is dat je met de pipet (je muispijltje is een pipet als je over de foto gaat) een deel van de foto kunt aanklikken dat een neutrale kleur heeft (wit, zwart of (elke gradatie van) grijs). Er zijn twee kleine vierkante vensters waarin je het deel van de foto ziet waarover de je pipet beweegt. In het linker venster (waarboven staat "If Selected") zie je wat het resultaat zal zijn als je met de pipet klikt. In het rechter venstertje zie je de huidige witbalans. Achter "If Selected" wordt vermeld (dmv "poor" of "Good") of de pipet (volgens C1) op een gedeelte van de foto staat dat geschikt is om te gebruiken voor de witbalans-instelling. Je kunt ook op de toverstaf klikken om C1 de witbalans te laten instellen, of zelf d.m.v. de schuifbalken en/of de kleurencirkel de witbalans instellen.

    4. Tabblad "Exposure". Je kunt op dit tabblad de belichting aanpassen. Bovenaan staat standaard "Film standard" ingesteld. Je kunt dit wijzigen in één van de andere modi en je ziet meteen het resultaat. Daaronder is een schuifbalk "EC", wat staat voor "Exposure Correction" (belichtingscorrectie). Hiermee kun je de belichting met maximaal 2 stops méér of minder belichten. De schuifbalk daaronder ("CC") is voor het contrast. Daaronder staat een rij met ikoontjes. Het toverstafje is weer de automatische correctie door C1. Het kruisje is om wijzigingen die je zelf hebt aangebracht, ongedaan te maken. In het levels-histogram kun je de schuifjes links en rechts verschuiven om de donkere respectievelijk lichte tonen van de foto af te knippen. Dit is nuttig als er niet of nauwelijks donkere of lichte tonen in de foto zijn (dat zie je aan het histogram). Je kunt ook de pipetten gebruiken die onder het histogram staan. Als je het zwarte pipet aanklikt en vervolgens op het donderste deel van de foto klikt, wordt het histogram automatisch aangepast. Met het witte pipet kun je op het lichtste deel van de foto klikken. Onderaan staat "Color saturation". Dit is voor de kleurverzadiging. Schuif ermee en je ziet het resultaat: van zwart-wit tot extreem veel kleur.

    5. Tabblad "Focus". Dit is voor de scherpte van de foto. Als je in JPEG fotografeert, verscherpt de camera de foto. In RAW gebeurt dat niet en dat betekent dat je zelf moet bepalen hoeveel je je foto's wilt verscherpen. Ik gebruik Photoshop en niet C1 om te verscherpen, maar je kunt het dus ook in C1 doen. Een goede basisinstelling is Amount 176 en Threshold 0.

    6. Tabblad "Process": Met dit tabblad ga je het RAW-bestand "ontwikkelen" tot een TIFF- of JPEG-bestand. Kies voor Resolution 300 DPI. Als bestandformaat kun je kiezen tussen TIFF en JPEG. Bij Color Management Workflow kun je het beste "Convert to Destination" kiezen. In de rijs met ikoontjes daaronder is het belangrijk dat je het 7e ikoontje aanklikt (Set Process Folder). Zet een vinkje voor "Always process images to associated image folder". Dit houdt in dat C1 in de map waarin de foto's staan die je in C1 hebt geopend, een submap "Develops" maakt, waarin de TIFF- of JPEG-bestanden komen te staan. Ten slotte klik je op het eerste of tweede ikoontje (of op de Insert-toets) om de foto tot TIFF- of JPEG-betand te ontwikkelen. Overigens, als je "Automatically open processed images" aanvinkt, dan worden de foto's meteen geopend in je fotobewerkingsprogramma.

    Comment


    • #3
      Re: nederlandse handleiding van RAW

      Hier zullen vele forumgasten zeker wat aan hebben, bedankt voor de handleiding, DenHagie1!
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #4
        Re: nederlandse handleiding van RAW

        Dank DenHagie Heldere en duidelijke uitleg , ik persoonlijk heb hier zeker wat aan !!!
        Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
        Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

        Comment


        • #5
          Re: nederlandse handleiding van RAW

          Degelijke uitleg, bedankt!

          Indien je in RAW fotografeert, hou je dan bij het maken van de foto ook rekening met de juiste WB en EV of vertrouw je automatisch op de nabewerking?

          Comment


          • #6
            Re: nederlandse handleiding van RAW

            bedankt hier kan ik al verder mee
            thnkx/EOS 600D 18/55 lens EF 90/300

            Comment


            • #7
              Re: nederlandse handleiding van RAW

              Lut heeft gevraagd:
              Indien je in RAW fotografeert, hou je dan bij het maken van de foto ook rekening met de juiste WB en EV of vertrouw je automatisch op de nabewerking?
              Ik gebruik de automatische witbalans-instelling (AWB) en pas eventueel later aan bij de ontwikkeling van de RAW-bestanden. Het is natuurlijk het gemakkelijkst als je zo min mogelijk hoeft na te bewerken, en mijn indruk is dat AWB meestal betere resultaten geeft dan de andere instellingen.
              Met de EV bedoel je, denk ik, de belichting (combinatie ISO, diafragma en sluitertijd). Daar houd je wel rekening mee bij het fotograferen, want het corrigeren in de nabewerking is toch minder goed dan als het in één keer goed is. Als er namelijk echt een zodanige onder- of overbelichting is dat bepaalde gegevens niet door de camera zijn geregistreerd, vallen die gegevens ook niet in de nabewerking te redden. Overigens valt er met RAW-bestanden veel meer te redden dan met JPG-bestanden.

              Comment


              • #8
                Re: nederlandse handleiding van RAW

                Bedankt DenHagie1 daar hebben we veel aan

                Comment

                Working...
                X