Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nederlandse handleiding van RAW

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nederlandse handleiding van RAW

    hoi ik ben een leek in RAW bewerkingen is er soms ergens een nederlands talige handleiding te vinden?
    Ik gebruik het programma C1 pro
    thnkx/EOS 600D 18/55 lens EF 90/300

  • #2
    Re: nederlandse handleiding van RAW

    Ik gebruik zelf ook C1. Volgens mij bestaat er geen NL-handleiding, maar ik help je graag op weg. Als je specifieke vragen hebt, laat het dan even weten.

    Algemene werkwijze (ik heb versie 3.5.1):

    1. Open in C1 met de File Browserde map waarin je RAW-bestanden staan. Deze verschijnen als thumnails in C1. Nu ga je per foto alle tabbladen langs in de volgorde waarin de tabbladen staan. Ik zal het hieronder kort bespreken.

    2. Tabblad "Capture": Het histogram waarmee je een indruk krijgt van de belichting van de foto. Ik sla deze meestal over, omdat je het histogram ook al tegenkomt bij tabblad "Exposure".

    3. Tabblad "White Balance": je kunt de witbalans aanpassen. Het mooie van RAW (ten opzichte van JPEG) is dat dit zonder kwaliteitsverlies gebeurt. Het leuke van C1 is dat je met de pipet (je muispijltje is een pipet als je over de foto gaat) een deel van de foto kunt aanklikken dat een neutrale kleur heeft (wit, zwart of (elke gradatie van) grijs). Er zijn twee kleine vierkante vensters waarin je het deel van de foto ziet waarover de je pipet beweegt. In het linker venster (waarboven staat "If Selected") zie je wat het resultaat zal zijn als je met de pipet klikt. In het rechter venstertje zie je de huidige witbalans. Achter "If Selected" wordt vermeld (dmv "poor" of "Good") of de pipet (volgens C1) op een gedeelte van de foto staat dat geschikt is om te gebruiken voor de witbalans-instelling. Je kunt ook op de toverstaf klikken om C1 de witbalans te laten instellen, of zelf d.m.v. de schuifbalken en/of de kleurencirkel de witbalans instellen.