Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans en Kelvin

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witbalans en Kelvin

    Op mijn camera kan ik ook een witbalans instellen door de Kelvin temperatuur op te geven. Heb al wat "gegoogled" naar de graden kelvin van bepaalde lichtbronnen, maar kan niet echt een goed overzicht vinden.
    Weet hier iemand een goede link ? Of heeft iemand een overzichtje ?
    Eigenlijk wil ik ook wel eens graag weten of er hier mensen zitten die de witbalans met die kelvin graden instellen. Of is het toch beter om de witbalans manueel in te stellen door het toestel te kalibreren op een wit blad of iets dergelijk ?

    Groeten en prettige feestdagen !

    Benny
    ~~ Konica-Minolta 7D, Minolta Dimage 7, Dynax 500 SI, Dynax 505 SI Super ~~

  • #2
    Re: Witbalans en Kelvin

    ik zal zeggen wat ik weet

    een lichttemperatuur meter is HEEL duur, normaal licht is rond de 5600K koud licht is rond de 9600K en warm licht is rond de 3200K, licht temperatuur meter is niet nodig, maar het is gewoon om de warmte van het beeld duidelijk te maken.

    Volgens mij is dit zo... ik weet dat die meters rond de 5000€ kosten, lijkt mij sterk dat het toestel dat kan

    Comment


    • #3
      Re: Witbalans en Kelvin

      Kijk Hier eens!!!
      Discover high-quality optical filters from Schneider-Kreuznach for industry and research. Customized solutions for excellent image quality and precision.


      En over de witbalans instelling zijn de meningen verdeeld, maar dit werkt goed.


      mvg, drh

      Canon EF 28-135mm f3.5-5.6 IS USM + Hama UV filter,
      Sigma AF 50-500/4.0-6.3 EX APO (HSM)+ B+W kr 1,5 skylight 1,1 x filter,
      Manfrotto 055AB & 141RC, Sigma EF 500 DG ST


      Albums: http://drh.fotopic.net http://img62.photobucket.com/albums/v190/chrisdrh/
      Last edited by drh; 25 december 2004, 08:02.
      Mvg, drh

      "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

      Comment


      • #4
        Re: Witbalans en Kelvin

        Je mag ook niet vergeten dat kunstlicht ook naastkleurtemperatuur een kleurindex heeft.
        Veel TL lampen hebben een kleurindex van 0,8 en slechter, die gaan dus afwijkende kleuren geven. Philips heeft bvb een paar types lampen met 0,95.

        Je kan dat effect onder andere bij je slager zien, die heeft ook speciale lampen om vlees er "aantrekkelijker" te laten uitzien...

        De details herinner ik me er niet meer van.

        Voor de witbalans correct te krijgen, koop jezelf een Kodak geijkte grijskaart (18% grijs), en kalibreer daarmee. Wij doen dit ondertussen al eventjes, en dat werkt tamelijk goed. Zo'n pakketje kost 18 euro of zo, en bevat 2 grote grijskaarten, en één kleintje.

        Comment


        • #5
          Re: Witbalans en Kelvin

          Ik gebruik de custom witbalans enkel in de studio of voor specialekes.

          Voor buiten zijn de verschillende instellingen perfect ( cloudy, sunny )
          Voor TL of gloeilamp werkjes voldoen ook de vooringestelde witbalansjes

          Enkel in de studio met achtergondpapier ( die wit is of zou moeten zijn ), heb ik een beetje moeilijkheden.
          Dan maak ik een custom witbalans gewoon op de achtergond en deze is dan wit als hij wit moet zijn
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

          Comment


          • #6
            Re: Witbalans en Kelvin

            Oorspronkelijk geplaatst door spacemanbow

            Voor de witbalans correct te krijgen, koop jezelf een Kodak geijkte grijskaart (18% grijs), en kalibreer daarmee. Wij doen dit ondertussen al eventjes, en dat werkt tamelijk goed. Zo'n pakketje kost 18 euro of zo, en bevat 2 grote grijskaarten, en één kleintje.

            Bekijk ook even de post van Erik Mansvelders in de onderstaande link over grijskaarten.

            Goedenavond, ik hoop dat je koffiedrinkt want dan kan je het probleem grotendeels oplossen. Ik gebruik zelf een 300D maar deze oplossing werkt met alle camera's waarmee de witbalans handmatig in te stellen is. Doe het volgende: Schuif twee witte koffiefilterzakjes inelkaar. Kie voor de aangepaste witbalans. Stel scherp op een


            mvg, drh

            Canon EF 28-135mm f3.5-5.6 IS USM + Hama UV filter,
            Sigma AF 50-500/4.0-6.3 EX APO (HSM)+ B+W kr 1,5 skylight 1,1 x filter,
            Manfrotto 055AB & 141RC, Sigma EF 500 DG ST


            Albums: http://drh.fotopic.net http://img62.photobucket.com/albums/v190/chrisdrh/
            Last edited by drh; 25 december 2004, 09:31.
            Mvg, drh

            "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

            Comment


            • #7
              Re: Witbalans en Kelvin

              Oorspronkelijk geplaatst door drh
              Bekijk ook even de post van Erik Mansvelders in de onderstaande link over grijskaarten.

              Goedenavond, ik hoop dat je koffiedrinkt want dan kan je het probleem grotendeels oplossen. Ik gebruik zelf een 300D maar deze oplossing werkt met alle camera's waarmee de witbalans handmatig in te stellen is. Doe het volgende: Schuif twee witte koffiefilterzakjes inelkaar. Kie voor de aangepaste witbalans. Stel scherp op een


              mvg, drh

              Canon EF 28-135mm f3.5-5.6 IS USM + Hama UV filter,
              Sigma AF 50-500/4.0-6.3 EX APO (HSM)+ B+W kr 1,5 skylight 1,1 x filter,
              Manfrotto 055AB & 141RC, Sigma EF 500 DG ST


              Albums: http://drh.fotopic.net http://img62.photobucket.com/albums/v190/chrisdrh/
              Lees dan in dezelfde thread ook even de reply hierop van Marcof.

              Ik plaats altijd een grijskaart of wit blad eventjes voor het onderwerp, zet de camera op manuele focus op oneindig, ga dicht genoeg staan zodat ik alleen beeldvullend een stuk van de grijskaart (of het blad) heb, en neem dan de referentiefoto met de D70. Werkt tamelijk goed, en het tweaken nadien wordt tot een minimum beperkt. Je moet wel opletten dat je niet in de lijn van je hoofdlicht gaat staan....

              Comment


              • #8
                Re: Witbalans en Kelvin

                Bedankt voor jullie antwoorden. Als ik het zo hoor dan wordt deze manuele instelling van Kelvin temperatuur weinig gebruikt en is dit enkel doenbaar met een kelvin-meter.
                Zal me dan ook maar zo goed mogelijk uit de slag trekken met de vooringestelde witbalansjes en de custom witbalans.
                Nog een klein extra vraagje :
                Bij de vooringestelde keuzemogelijkheden zoals bijvoorbeeld "Clouds" kan ik deze dan nog verder aanpassen van -3 tot +3. Volgens de handleiding is dit telkens een verschil van 10 mired. Maar da's een beetje chinees voor mij .
                Iemand hier een duidelijker uitleg ?

                Benny
                ~~ Konica-Minolta 7D, Minolta Dimage 7, Dynax 500 SI, Dynax 505 SI Super ~~

                Comment


                • #9
                  Re: Witbalans en Kelvin

                  Halen we niet 2 dingen door elkaar?
                  Witbalans is toch om de juiste wit kleur in de foto te bepalen terwijl de grijskaart bedoeld is voor een lichtmeting bij bijvoorbeeld tegenlicht situaties?

                  Of heb ik het nu helemaal mis?
                  Always on the move for some action.

                  http://www.rienwillems.nl en http://www.sidecarcross.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Witbalans en Kelvin

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rien Willems
                    Halen we niet 2 dingen door elkaar?
                    Witbalans is toch om de juiste wit kleur in de foto te bepalen terwijl de grijskaart bedoeld is voor een lichtmeting bij bijvoorbeeld tegenlicht situaties?

                    Of heb ik het nu helemaal mis?

                    Probeer is een witbalans te maken met een grijskaart inplaats van een wit blad. je zult zien dat je met gebruik van de grijskaart er gewoonlijk voor 100% opzit, de enkele keren dat ik in JPEG werk is dit steeds met een custom white balans gemaakt met een grijskaart van Jobo.
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Witbalans en Kelvin

                      Gewoon in RAW schieten en de witbalans in Photoshop naar wens instellen. Het is mijn ervaring dat je toch vaak voor elke individuele foto een aparte witbalans wilt instellen die niet eenvoudig van te voren is te bepalen aan de hand van de lichtsituatie.
                      Gijs
                      Canon apparatuur

                      http://gijsvo.fotopic.net/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Witbalans en Kelvin

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rien Willems
                        Halen we niet 2 dingen door elkaar?
                        Witbalans is toch om de juiste wit kleur in de foto te bepalen terwijl de grijskaart bedoeld is voor een lichtmeting bij bijvoorbeeld tegenlicht situaties?

                        Of heb ik het nu helemaal mis?
                        Je moet meten op een neutrale kleurwaarde. Een grijskaart is 18% grijs.
                        Een wit blad daarentegen kan bvb 2% meer rood zijn, of ietsjes geler, of ....

                        Als je een wit blad onvoldoende belicht, welke kleur merk je op op de foto? Grijs.....

                        Het toestel gaat de genomen foto analyseren, en de verhouding tussen de kleuren Rood, Groen en Blauw gaan analyseren, en niet de absolute waarde van van ervan....

                        Zoals ik hiervoor al eens vermeld heb, mag je zeker de CRI (color rendering index) ook niet verwaarlozen. Kleurtemperatuur is niet het enige dat telt. Er zijn lichtbronnen die deuken in het kleurweergavespectrum veroorzaken.

                        Definition of the CRI, or color rendering index.

                        Comment


                        • #13
                          Re: lijst met graden Kelvin

                          Hi,

                          Kijk eens hier voor en lijst met verschillende
                          graden K in allerlei omstandigheden:

                          http://www.3drender.com/glossary/colortemp_F.htm

                          DPaul.
                          DPaul - A.FIAP
                          D810, nikkors and other stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Witbalans en Kelvin

                            Oorspronkelijk geplaatst door Benny
                            Bedankt voor jullie antwoorden. Als ik het zo hoor dan wordt deze manuele instelling van Kelvin temperatuur weinig gebruikt en is dit enkel doenbaar met een kelvin-meter.
                            Zal me dan ook maar zo goed mogelijk uit de slag trekken met de vooringestelde witbalansjes en de custom witbalans.
                            Nog een klein extra vraagje :
                            Bij de vooringestelde keuzemogelijkheden zoals bijvoorbeeld "Clouds" kan ik deze dan nog verder aanpassen van -3 tot +3. Volgens de handleiding is dit telkens een verschil van 10 mired. Maar da's een beetje chinees voor mij .
                            Iemand hier een duidelijker uitleg ?

                            Benny
                            MIRED, nog meer Chinees

                            MiReD stands for Micro Reciprocal Degree, each MiReD unit corresponding to roughly 10K of color shift, depending on the base color temperature you're correcting

                            Berekeningen hieromtrent heb ik nog niet direct gezien....
                            UPDATE: To obtain the mired value for a colour temperature simply divide 1 million by the colour temperature. So, for instance, 5500K is the same as 182 mired, since 1 000 000 / 5500 = 182.

                            Je kan dus in stappen van 10 Mired je kleurbalans nog finetunen.
                            Stel dat je een halogeenlamp hebt die 3300K heeft ipv 3200K, dan je daarvoor compenseren met die instelling

                            Zie ook http://photonotes.org/cgi-bin/entry.pl?id=Mired
                            Last edited by spacemanbow; 27 december 2004, 16:56.

                            Comment

                            Working...
                            X