Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lapland in de winter ... raad aub !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lapland in de winter ... raad aub !

    hey,

    in januari ga ik naar fins lapland met vakantie. Waar moet ik op letten als ik foto's neem ? De omstandigheden gaan daar niet zo ideaal zijn ( sneeuw - donker ) dus ...

    iemand die me een beetje op weg kan helpen ?

    mvg
    Eos 7D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

  • #2
    Re: Lapland in de winter ... raad aub !

    Morre,

    Ik ben in februari naar Saariselka geweest, en ondanks de extreme temperaturen is het toch vrij goed gelukt om te fotograferen.
    Ik weet niet over welk toestel je beschikt, maar ik zou zeker geen SLR aanraden, een compact toestel dat in je binnenzak past zodat je het warm kan houden is ideaal.
    Het lastigste is de kou, -30° is geen lachertje en zonder handschoenen hou je het maar enkele minuten vol, dus het is eerst rondkijken, dan camera bovenhalen, handschoenen uit, foto's maken, en dan snel handschoenen aan en toestel opbergen.
    Er was zeker voldoendelicht, wij hebben altijd zon gehad, enkel in de late namiddag begon het tricky te worden, de meeste van de foto's dan gemaakt hadden last van een blauwzweem (witbalans gefopt door de sneeuw vermoed ik).
    Batterijen zijn heel snel leeg bij zulke koude, dus zeker reserve voorzien, en tot slot moet je opletten voor de condensatie, dus een plastic zak die je hermetisch kan sluiten en/of silica gel zijn geen overbodige luxe.
    Mark (300D)

    Comment


    • #3
      Re: Lapland in de winter ... raad aub !

      even volgen ik ga in februari 05
      il talento senza disciplina è come una macchina senza benzina
      Sport & Event Photography

      Comment


      • #4
        Re: Lapland in de winter ... raad aub !

        Wat je ook doet, denk om je bescherming! De kou is anders dan bij ons. Droger met name. Zonder dat je het direct voelt bevriezen je vingers al.

        Enne, veel plezier daar.
        Groeten,

        Albert Jan

        Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

        Comment


        • #5
          Re: Lapland in de winter ... raad aub !

          Oorspronkelijk geplaatst door Cyrox
          Morre,

          Ik ben in februari naar Saariselka geweest, en ondanks de extreme temperaturen is het toch vrij goed gelukt om te fotograferen.
          Ik weet niet over welk toestel je beschikt, maar ik zou zeker geen SLR aanraden, een compact toestel dat in je binnenzak past zodat je het warm kan houden is ideaal.
          Het lastigste is de kou, -30° is geen lachertje en zonder handschoenen hou je het maar enkele minuten vol, dus het is eerst rondkijken, dan camera bovenhalen, handschoenen uit, foto's maken, en dan snel handschoenen aan en toestel opbergen.
          Er was zeker voldoendelicht, wij hebben altijd zon gehad, enkel in de late namiddag begon het tricky te worden, de meeste van de foto's dan gemaakt hadden last van een blauwzweem (witbalans gefopt door de sneeuw vermoed ik).
          Batterijen zijn heel snel leeg bij zulke koude, dus zeker reserve voorzien, en tot slot moet je opletten voor de condensatie, dus een plastic zak die je hermetisch kan sluiten en/of silica gel zijn geen overbodige luxe.
          thx voor de bruikbare tips.

          nog iets, ik ben nog niet helemaal uit waar ik ga gaan daar.
          Ik ben toevallig in die periode in finland ( Pori ) om er een vriend te bezoeken die daar naar school gaat. Omdat Pori dood schijnt in de winter wil ik van de gelegenheid gebruik maken om tot Lapland te reizen ( met slaaptrein ofzo ).

          Waar is het daar het leukst ?

          ik ken enkel Rovaniemi omdat de kerstman daar woont, maar ik kan me wel inbeelden dat er nog veel leukere streken zijn. Ah ja, het moet ook makkelijk per trein te bereiken zijn. ( max een uurtje of 2 van een station ).
          Eos 7D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

          Comment


          • #6
            Re: Lapland in de winter ... raad aub !

            Ik ben begin januari ook in het koude noorden te vinden, wel maar in Stockholm
            Canon 300D
            Canon 18-55mm
            Canon 70-300mm

            Comment


            • #7
              Re: Lapland in de winter ... raad aub !

              Oorspronkelijk geplaatst door aikon
              Ik ben begin januari ook in het koude noorden te vinden, wel maar in Stockholm
              Proficiat, dan ben je al ongeveer halfweg tussen Italië en Lapland!
              BD0252BE

              Comment

              Working...
              X