Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onduidelijke vlek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onduidelijke vlek

    Op recente foto's is in de linkerbovenhoek altijd een onduidelijke vlek te zien , zie bijv.
    http://www.diederikdhert.com/temp/20...%20grootte.jpg aangeduid met witte pijl.

    Als ik die vlek bekijk op 100%, dan is ze moeilijker te zien, het blijft een vage vlek.

    Ik dacht eerst aan stof op de CCD, maar op alle foto's van andere mensen die klagen over stof, daar zie je goed herkenbare, duidelijke donkere spikkels.

    Wat denken jullie, toch eens tofje op de CCD, of eerder iets in de lens ?
    Last edited by diedhert; 19 december 2004, 19:45.
    Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

    Only when the last tree has been cut down,
    Only when the last river has been poisened,
    Only when the last fish has been caught,
    Then only will you see that money cannot be eaten.

  • #2
    Re: onduidelijke vlek

    Dat is duidelijk stof in de lens! Hopelijk voor jou op de buitenkant van het voorste (of achterste) lenselement, dan kan je het zelf verwijderen. Anders moet de lens gedemonteerd worden

    Comment


    • #3
      Re: onduidelijke vlek

      Ik weet het zo nog niet. Ik zit hier wel op een laptopscherm te kijken, en dat heeft niet voldoende kleurdiepte om zoiets te beoordelen.

      Nu, ik had altijd het idee dat stof in de lens bijna onzichtbaar zou moeten zijn op de foto, dat stof bevind zich ver genoeg uit het beeldvlak....

      Kijk toch es goed op de CCD, misschien zie je daar toch zo'n vlek als je bij opgedroogd water kan zien...
      De lens kan je eenvoudig nazien, draai de diafragma (als er al één is) volledig open, en kijk door de lens naar een lichtbron of zo.
      Kijk ook eens op het achterste en voorste lichtelement of er geen vlekken zichtbaar zijn op de lens zelf.

      Comment


      • #4
        Re: onduidelijke vlek

        Het lijkt me toch behoorlijk groot om een stofje te zijn hoor. Ik denk dan ook eerder aan een opgedroogde waterdruppel op de lens.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          Re: onduidelijke vlek

          lijkt me eerder 'n valk/buizerd te zijn...


          is toch 'n onderwerp van jou he...
          Last edited by w00ha; 23 december 2004, 09:26.

          Comment


          • #6
            Re: onduidelijke vlek

            Oorspronkelijk geplaatst door w00ha
            lijkt me eerder 'n valk/buizerd te zijn...


            is toch 'n onderwerp van jou he...
            http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=61096
            idd

            Comment


            • #7
              Re: onduidelijke vlek

              heb het eens goed bekeken en het lijkt er inderdaad op raar hoor.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: onduidelijke vlek

                dit is ook geen vlek dat is een "vogel"

                Comment


                • #9
                  Re: onduidelijke vlek

                  Het is echt een vogel. Kijk ook eens naar de kleurschakering als je hem uitvergroot. Vreemd een stofje of druppel met deze kleur en dit model.
                  Maar je hebt het over recente foto's.....Heb je er nog meer dan met dezelfde vlek maar in een andere omgeving?
                  Laat die eens zien

                  Chris

                  Comment


                  • #10
                    Re: onduidelijke vlek

                    De vlek is wel links boven van die "valk" en niet zo heel duidelijk te zien hé.

                    Hubert
                    Last edited by hub2805; 23 december 2004, 12:31.
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: onduidelijke vlek

                      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                      De vlek is wel links boven van die "valk" en niet zo heel duidelijk te zien hé.

                      Hubert
                      Heb mijn brilletje maar eens opgezet en moet nu zeggen dat ik dat maar eens vaker moet doen.
                      Zie inderdaad de vlek nu zitten..... lijkt op een druppeltje maar wat het precies is ?????
                      Wel irritant.

                      Chris

                      Comment


                      • #12
                        Re: onduidelijke vlek

                        is de vlek precies daar waar het pijltje stopt.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: onduidelijke vlek

                          Ik vrees dat PCwiet gelijk heeft... Heb zelf ook een gelijkaardig probleem met mijn 28-135mm. Gisteren de stofvot is eens boven gehaald en al mijn lenzen goed gepoetst. Helaas nog altijd een probleem met mijn 28-135mm (zitten nu geen vlekjes meer op). Dus eens goed gekeken naar de lens, en gezien dat er een stofje zit achter het voorste element...

                          Dus kijk eens of je niet een stofje ziet zitten in de lens.


                          Kris.
                          My work: VICTORIE.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: onduidelijke vlek

                            Oorspronkelijk geplaatst door lks712
                            Ik vrees dat PCwiet gelijk heeft... Heb zelf ook een gelijkaardig probleem met mijn 28-135mm. Gisteren de stofvot is eens boven gehaald en al mijn lenzen goed gepoetst. Helaas nog altijd een probleem met mijn 28-135mm (zitten nu geen vlekjes meer op). Dus eens goed gekeken naar de lens, en gezien dat er een stofje zit achter het voorste element...

                            Dus kijk eens of je niet een stofje ziet zitten in de lens.


                            Kris.

                            Aha, een medestander van mijn theorie!

                            Om te vergelijken: deze vlek trof ik onlangs op al mijn foto's. Volgens mij zit diedhert met een identiek stofje op de binnenkant van het eerste lenselement of op het tweede element. Zie ook mijn thread hierover.

                            Comment


                            • #15
                              Re: onduidelijke vlek

                              Ik kan de vlekken op mijn foto's op geen andere manier verklaren. Heb eens gekeken naar de status van mijn sensor (foto op f/22): die is een beetje vuil, maar niet in die mate dat ik ook op f/8.0 een probleem heb.

                              Ik gebruik standaard mijn 28-135mm, en daar zie ik het probleem (zie ook mijn recente foto van het Mardasson Memorial) links boven. Ik zie het probleem niet met mijn andere lenzen. En ook nu na de grondige poetsbeurt, blijft het probleem. Enige conclusie die mij rest is het stofje achter het voorste element.

                              Zal er eens over denken of het de moeite is om mijn lens uit elkaar te laten halen...


                              Fijne Feestdagen, Kris.
                              My work: VICTORIE.com

                              Comment

                              Working...
                              X