Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke foto-printer???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke foto-printer???

    Hallo,

    de feestdagen komen eraan en moet ... mag een kado kiezen.
    Graag zou ik m'n eigen foto's gaan printen en overweeg daarom een degelijke (eventueel semi-prof) foto-printer op m'n verlanglijstje te zetten.

    Hij moet echt dienen om grotere hoeveelheden foto's te printen. Geen honderden ineens, maar ik wil niet meer steeds naar een foto-lab lopen.

    Welke raden de kenners onder jullie mij aan? Welke is zuinig in inktverbruik en waar zal ik hem best gaan kopen? Is het de moeite om naar Duitsland te rijden? Heb nog een paar vrije dagen, moest er iemand van plan zijn om daar naartoe te rijden. Ik zal wel rijden.
    Weten jullie ook richtprijzen? Heb ik bv. een degelijk exemplaar rond de 400 Euro?

    Vuur maar af, jullie meningen, want Kerstmis komt zeeeeeer dichtbij!!!

  • #2
    Re: Welke foto-printer???

    Zonder twijfel de Epson R800. Een dijk van een printer die perfect in je budget past. Lees er maar de nodige reviews op na: ik heb nog geen negatieve gezien. Resultaten heb ik ook kunnen bewonderen: verbazingwekkend!
    Nikon, Apple & Epson

    Comment


    • #3
      Re: Welke foto-printer???

      Als je foto's wil printen?
      De Canon Pixma reeks is winnaar van alle testen?
      De 4000 is een kei van en printer... Heb je centen genoeg of mag je van den Kerstman kiezeen? Dan kies je voor de Canon Pixma 8500 prachtmachien maar niet goedkoop.

      Wil je niet zozeer foto's printen maar meer tekst.. Dan kan je een HP of goedkope Epson overwegen...

      Comment


      • #4
        Re: Welke foto-printer???

        Hoe groot wil je gaan, is Z/W belangrijk, wat vindt je nog een goede prijs per afdruk?

        Als je A3 wilt: Epson 2100. Ook op Z/W zijn er prachtige platen uit te krijgen met de juiste inkt en papier. Om kosten te besparen als je veel print kun je dan ook nog eens overwegen een extern inktsysteem te gebruiken als bijv. het Lyson systeem.

        Ga je niet groter dan 13x18, dan zou ik serieus de Dye-sub printers van bijv. HiTi overwegen. Niet goedkoop per afdruk, maar door de gebruikte techniek wel errug mooi. Eergisteren gebruikt op een gala-avond waar we bij de ingang een mini-studiootje hadden ingericht. Werkelijk heel goede resultaten. De prijs per afdruk kan een drempel zijn: ga maar uit van een prijs rond de 1 Euro / afdrukje.

        Comment


        • #5
          Re: Welke foto-printer???

          Hallo,
          Allemaal alvast bedankt voor de deskundige uitleg.
          Ik kan al een heel eind verder nu he.

          Staf

          Comment


          • #6
            Re: Welke foto-printer???

            Ik heb het recentelijk al eens gepost, en ik blijf erbij: voor grote volumes, kies je best voor Canon (de nieuwe pixma reeks is fantastisch.... de mijne is ondertussen besteld, een iP6000D) wegens de goedkoopste inkt.

            De originele canon inkt is goedkoper dan de originele epson inkt... en als je met namaakinkt gaat werken ben je ook goedkoper af met canon printers. Lees er mijn uitleg anders maar eens over in dit topic:
            Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

            Comment


            • #7
              Re: Welke foto-printer???

              geen enkele! sinds ik foto.com ontdekte, en heel tevreden ben met hun 10/15 staat de mijne hier te roesten (op uitzondering van een paar A4'kes). Fotopapier en inkt te duur (zelfs al koop je van die noname cartridges & papier) Voor 0,09€ kan je gewoon niet zelf printen én dezelfde kleurvastheid hebben van de prints. Bestellen en op 2-3 dagen geleverd.

              Oli.

              Comment


              • #8
                Re: Welke foto-printer???

                Oorspronkelijk geplaatst door Oliver
                geen enkele! sinds ik foto.com ontdekte, en heel tevreden ben met hun 10/15 staat de mijne hier te roesten (op uitzondering van een paar A4'kes). Fotopapier en inkt te duur (zelfs al koop je van die noname cartridges & papier) Voor 0,09€ kan je gewoon niet zelf printen én dezelfde kleurvastheid hebben van de prints. Bestellen en op 2-3 dagen geleverd.

                Oli.
                Yep...

                Ik moet mij hierbij aansluiten: zelf printen is een zeer leuke bezigheid
                maar de rekening is niet zo leuk
                Vergeet ook niet dat je een printerprofiel(en) moet hebben....
                Ik ben een mens van goede wil en ik wil je kerst-aankoop-sfeer niet
                verknoeien maar ik moet de eerste geslaagde print nog zien die gemaakt
                is zonder een printerprofiel...
                Natuurlijk hangt het er van af waarmee je tevreden bent...maar je moet toch
                minstens op jouw print te zien krijgen, wat je qua kleuren ziet op jouw
                monitor.
                Als je aanpassingen, verbeteringen doet van de foto via een berwerkingsprogramma zoals bijv. Photoshop, dat moet dit ook te merken
                zijn op de print.

                En om redelijke of juiste kleuren te zien op jouw monitor moet jouw monitor
                gekalibreerd zijn...
                (met Adobe Gamma lukt dit al redelijk, om te beginnen...)

                Het is een zaak van zeker te zijn anders verdrink je in aanpassingen van de
                instellingen.
                Hoe weet ik dit...
                Zelf ondervonden...en dat kost wat aan papier en inkt en meer dan een paar
                "nondes".... en eventuele grijze haren op reeds jonge leeftijd...

                Inkt is (schandalig) duur en printers zijn dat niet....

                Een printerprofiel kan je bekomen tegen 40 à 50 dollar.
                Misschien kan je zo eentje laat aanmaken ergens in Belgiekske maar dat
                weet ik dus niet
                Het mijn komt uit de USA (via internet).
                Geen seconde spijt van gehad

                Heb je nog bijkomende vragen: de "collega's" hier en ik zullen je graag verder
                helpen. 't Is maar ene keer Kerstmis per jaar hee
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Welke foto-printer???

                  Hallo,

                  nogmaals allemaal bedankt voor die uitleg.
                  Ik wist er eigenlijk helemaal niets van.
                  Als ik hier de laatste mensen hun uitleg lees, dan investeer ik beter in de aankoop van een L lens, en laat ik ook maar beter mijn foto's afdrukken.
                  Zo, dat is dan voor mij al een heel opluchting, dat ik nu van andere een mening hoor, die me helpt een goede beslissing te nemen.
                  Dat stel ik erg op prijs, nogmaals bedankt.
                  En die foto.com ga ik zeker onthouden.

                  Groetjes
                  Staf

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke foto-printer???

                    Oorspronkelijk geplaatst door Drummerstaf
                    Hallo,

                    nogmaals allemaal bedankt voor die uitleg.
                    Ik wist er eigenlijk helemaal niets van.
                    Als ik hier de laatste mensen hun uitleg lees, dan investeer ik beter in de aankoop van een L lens, en laat ik ook maar beter mijn foto's afdrukken.
                    Zo, dat is dan voor mij al een heel opluchting, dat ik nu van andere een mening hoor, die me helpt een goede beslissing te nemen.
                    Dat stel ik erg op prijs, nogmaals bedankt.
                    En die foto.com ga ik zeker onthouden.

                    Groetjes
                    Staf
                    Hmmm, dan maar weer eens voor wat tegenwind zorgen... kwestie van het moeilijk en spannend te houden

                    Ikzelf gebruik tot algehele tevredenheid een Epson 2100 A3+ printer, naar mijn bescheiden mening zowat het beste wat op het ogenblik verkrijgbaar is. Heldere, kleurechte afdrukken die niet vervagen. Van die kwaliteit ben ik overtuigd...
                    Maar er is meer - het gevoel dat door je heengaat als je je creatie langzaam maar zeker uit de printer ziet geboren worden is onnavolgbaar. Da's puur genieten...

                    Even met de beide voeten terug op de grond nu. Wil je kleine afdrukken van al je beelden dan is een centrale de beste en beterkope oplossing. Maar wens je afdrukken op iets groter formaat en van een onbetwiste kwaliteit met een eigen 'kleurinterpretatie'... dan zou ik een goede printer zeker niet uitsluiten...

                    Enfin, dat is mijn gedacht...
                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke foto-printer???

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
                      Hmmm, dan maar weer eens voor wat tegenwind zorgen... kwestie van het moeilijk en spannend te houden

                      Maar er is meer - het gevoel dat door je heengaat als je je creatie langzaam maar zeker uit de printer ziet geboren worden is onnavolgbaar. Da's puur genieten...

                      Even met de beide voeten terug op de grond nu. Wil je kleine afdrukken van al je beelden dan is een centrale de beste en beterkope oplossing. Maar wens je afdrukken op iets groter formaat en van een onbetwiste kwaliteit met een eigen 'kleurinterpretatie'... dan zou ik een goede printer zeker niet uitsluiten...

                      Enfin, dat is mijn gedacht...
                      Greetz, Kariboe
                      Kaiboe, daar sluit ik me ook bij aan
                      Het is ook fijn en genietbaar als je zo'n print uit die printer ziet komen!
                      Die Epson die je bedoelt is een machtige printer maar die heb je niet voor
                      400 euro. Nu, dat heb jij ook nooit beweerd hee
                      Wat kost tegenwoordig "formaat A3-pampier"..?....

                      Groetjes,
                      theokus.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke foto-printer???

                        Het is inderdaad zo dat als je enkele 10-tallen of 100-tallen foto's (10x15) wilt afdrukken, je dit veel beter bij foto.com kan laten doen. Voor die prijs & kwaliteit kan je het idd niet zelf.

                        Maar hoe vaak komt het niet voor dat je eens een afdruk op A4 wilt maken (of andere formaten, afwijkend van 10x15), of misschien wil je gewoon enkele foto's afprinten als proefdruk, of om mee te geven aan iemand die toevallig juist op bezoek is. Zulke prints ga je niet naar een afdrukcentrale sturen waar je enkele dagen moet op wachten. Die afdrukken wil je onmiddelijk. Ook als je covertjes voor je CD's wilt afprinten doe je dit uiteraard zelf.

                        Dus, mijn mening - een deftige kleuren(foto)printer is zeker aan te raden (ik zit momenteel zonder wegens defect, en ik beklaag het me bijna dagelijks) omdat er nou eenmaal een boel te printen valt waar je geen afdrukcentrale voor gaat optrommelen.
                        Heb je dan inderdaad eens een hoop foto's van een uitstap, feestje, of reis, dat doe je die binnen bij een afdrukcentrale, maar kan je zelf toch ook thuis eens wat deftige afdrukken maken
                        Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke foto-printer???

                          Oorspronkelijk geplaatst door theokus
                          Kaiboe, daar sluit ik me ook bij aan
                          Het is ook fijn en genietbaar als je zo'n print uit die printer ziet komen!
                          Die Epson die je bedoelt is een machtige printer maar die heb je niet voor
                          400 euro. Nu, dat heb jij ook nooit beweerd hee
                          Wat kost tegenwoordig "formaat A3-pampier"..?....

                          Groetjes,
                          theokus.
                          Ik zou het begot niet weten theokus, echt waar - ik zal vanavond eens moeten gaan kijken op de factuur.
                          Dat bewijst dat voor mij de prijs niet zo belangrijk is

                          Kijk, ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat anderen met die honderden, misschien duizenden afgedrukte foto's doen die ze van die centrales ontvangen. In een schoendoos, allemaal inplakken ???

                          Ik heb daar niet zo'n behoefte aan. Ik wil enkel de beelden op papier die ik echt goed vind (en dat zijn er op jaarbasis echt wel niet veel). Maar die moeten er dan wel "perfect" op staan - in de kleuren zoals IK ze mij had voorgesteld. Dan vliegen die "tegen de muur" in een kader of in een port-folio om nu en dan eens te koesteren... En dergelijke beelden aan die voorwaarden kunnen centrales mij niet beleveren... mijn EPSON 2100 wél...

                          En dat onbeschrijflijk gevoel als je beeld lijntje per lijntje, tergend langzaam, maar heerlijk zeker in de opvangbak glijdt... ja... hoe beschrijf je dat ???


                          Greetz, Kariboe
                          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke foto-printer???

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
                            En dat onbeschrijflijk gevoel als je beeld lijntje per lijntje, tergend langzaam, maar heerlijk zeker in de opvangbak glijdt... ja... hoe beschrijf je dat ???

                            Het gevoel van het opkomende beeld zoals de (ex-?) analogen dat ongetwijfeld met mij kennen uit de doka... het hééft wat . Gebruik je die Epson met losse inkt cartridges of heb je zo'n Lyson systeem?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke foto-printer???

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
                              En dat onbeschrijflijk gevoel als je beeld lijntje per lijntje, tergend langzaam, maar heerlijk zeker in de opvangbak glijdt... ja... hoe beschrijf je dat ???


                              Greetz, Kariboe
                              euh....een "print-O-gasme"..?....
                              De zin...."tergend langzaam, maar heerlijk in de opvangbak glijdt....."
                              zet aan tot perverse inspiratie maar dat is buiten het bestek van de topic
                              En ik verontschuldig mij bij voorbaat aan degenen die hier aanstoot aan nemen.
                              Gelukkig heb ik dat niet geschreven...

                              Je zou opkijken van wat mensen allemaal doen met foto's...
                              Ik zie nog altijd her en der kasten in sommige huiskamers, met tientallen
                              fotoalbums..
                              De foto's worden netjes ingeplakt, en daar nog wat tierlantijntjes rond getekend enz. met data en andere interessante gegevens.
                              Een fotoalbum is ook een tastbaar iets en je kan dat delen met iemand anders,
                              samen op de sofa
                              Ik moet jou dat niet zeggen maar denk toch nog eens aan die huwelijken die in dikke dure fotoalbums bewaard worden.

                              Tegenwoordig worden ook foto's gemaakt en bewaard van begrafenissen...
                              Een fotootje van de "opgebaarde overledene" is geen uitzondering...
                              Voor de ene is dit bizar maar voor de andere een laatste, zichtbaar aandenken. 't Is heel apart en het ligt zeer gevoelig...

                              Vriendelijke groeten,
                              theokus
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X