Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

veel opnamen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • veel opnamen

    het verbaast mij soms hoeveel opnamen sommige mensen nemen,ben een paar dagen weggeweest en 48 opnamen gemaakt.maar als ik dat hier en daar lees op het forum is dat niet veel.sommigen gaan een dagje er op uit en maken er dan wel een paar honderd,ben ik soms nog niet van het zuinige analoge af,of maken jullie een stuk of tien opnamen van het zelfde onderwerp.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

  • #2
    Re: veel opnamen

    Ik ben in mei een week-endje naar Kent geweest. Wat hebben we daar bezichtigd: 2 oude stadjes, een kasteel en 2 publieke tuinen? Daar hield ik 650 foto's aan over: net één volledige MD van 1 Giga! En ik vond al dat ik me erg ingehouden had omdat ik niet méér geheugen bij had. Wanneer ik een wandelingetje van een uur of twee in het bos voor mijn deur maak (een bosje waar ik al honderden keren gewandeld heb!) kom ik terug met 250 tot 300 foto's! En toch vind ik dat het telkens weer andere foto's zijn!
    Je hoeft echt niet zuinig om te gaan met je digitaaltje hoor! Zelfs al maak je een aantal "mindere" opnames, er kan altijd wel de foto van de eeuw bijzitten

    Comment


    • #3
      Re: veel opnamen

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk
      het verbaast mij soms hoeveel opnamen sommige mensen nemen,ben een paar dagen weggeweest en 48 opnamen gemaakt.maar als ik dat hier en daar lees op het forum is dat niet veel.sommigen gaan een dagje er op uit en maken er dan wel een paar honderd,ben ik soms nog niet van het zuinige analoge af,of maken jullie een stuk of tien opnamen van het zelfde onderwerp.
      grt,bouk.
      wat maakt het aantal nu uit?

      als jij tevreden bent met de beelden die je maakt en er van overtuigd bent dat je geen beter beelden kon maken gezien de omstandigheden... dan is er toch geen probleem...

      quality above quantity
      some toys 4 big boys
      http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

      Comment


      • #4
        Re: veel opnamen

        48 op een paar dagen????
        Op een doordeweekse shooting zit ik altijd boven de 300 per dag.
        Bij grote shootings zoals SD Antwerp zat ik aan 800 foto's.
        en idd ik neem meerdere opnamen van éénzelfde onderwerp. Ander standpunt, andere instellingen, enz.
        Vroeger bij analoog kon je maar een paar foto's nemen, dat was te duur om te experimenteren.
        Nu als je bv. macro's wil nemen van een bijtje kan je uren foto's nemen en er bv 150 van één bijtje nemen. Andere belichting, andere lens, ander standpunt, andere instellingen enz... Alé, ik bedoel, je kan nu zonder kosten naar hartelust testen. Vroeger bij analoog was dit onbetaalbaar. Ik zeg beter één foto teveel dan er één teweinig want datzelfde moment komt nooit meer terug.

        Comment


        • #5
          Re: veel opnamen

          maar mischien maak ik toch te weinig gebruik van de mogelijkheden van mijn digi,weet dat het aantal opnamen er niet toe doet bij een digi,maar een paar honderd foto,s op een dag?? mischien toch meerdere opnamen maken van het zelfde onderwerp??.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: veel opnamen

            Whow, als ik gewoon nog maar met de hond ga wandelen, en ik ben 2 uurtjes weg.... heb ik ondertussen misschien 400 foto's genomen, om amper 1 van over te houden ..... Maja 'k heb dan ook een voorliefde om bewegende onderwerpen te fotograferen.... en daar ben je niet altijd zeker, dat het er scherp opstaat, na 1 opname
            To make your dreams come true, wake up

            Comment


            • #7
              Re: veel opnamen

              Hallo Bouk, ik herken hier een probleem wat ik ook had toen ik begon met digitaal fotograferen. Toen ik de eerste keer meeging met de SD op Alden Biezen kwam ik thuis met zo'n 100 foto's.
              Maar als je dan de albums ziet van anderen, met andere standpunten enz. dan ga je daar anders over denken. Dat had ik andes kunnen doen en dat ook enz. maar dan moet je ook nog eens gaan selecteren en dan vallen er weer een hoop af. Bij mijn tweede SD in Diest had ik er zo ongeveer 400 gemaakt, maar ook dan vul ik een album met een vrij normaal aantal ca. 30 foto's, maar ik heb wel meer keus. Ook maak ik bij twijfel over bijv. belichting of iets anders meerdere foto's. Zo doe ik het ook op vakantie enz.
              Voor de shooting komende zondag in Gent reken ik toch ook wel op een paarhonderd plaatjes hoor.
              Vorige vakantie heb ik zelfs bestanden op CD moeten laten branden omdat mijn kaartjes vol waren, en daar konden toen 800 foto's op.
              Wees niet zo'n "zuinige Hollander" want het kost allemaal niets extra's.

              Groeten, Jan.
              Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
              Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

              Comment


              • #8
                Re: veel opnamen

                Hoi Bouk, ik kan me jouw verbazing heel goed voorstellen. In het verleden is hier ooit eens een draadje geweest met hoeveel foto's men per jaar maakte en daar viel mijn mond ook van open. Met mijn 2000 - 2500 foto's op jaarbasis zat ik helemaal onderin. Ik denk dat het voornamelijk komt doordat wij nog teveel vanuit het analoge tijdperk worden beïnvloed en daardoor niet gelijk hele reeksen foto's maken van hetzelfde onderwerp.
                Komt nog bij dat je al die foto's nog moet gaan beoordelen om diegene er uit te halen die je zelf het beste vindt. Niet iedereen kan of wil de tijd vrijmaken om honderden foto's te beoordelen op vaak minimale verschillen.

                Ik ben het wel met Huggy eens. Wat maakt het uit hoeveel foto's je maakt, het gaat om het resultaat dat voor jou bevredigend is.
                Groeten, Eric

                Nikon Coolpix 8800
                Fuji S602 Zoom

                Comment


                • #9
                  Re: veel opnamen

                  Zelf maak ik (denk ik) vrij weinig foto's. Per keer zo rond de 100 (hangt uiteraard van het onderwerp af dat ik fotografeer). Toch maak ik verschillende foto's van één onderwerp. Want per instelling verandert er wel iets aan een foto. En dat is nu juist het leuke aan digitaal fotograferen, ik kan naar hartelust foto's maken zonder dat het mij ook maar wat extra's kost. En hoe meer foto's je maakt, hoe groter de kans is dat er hele goede foto's bij zitten.
                  Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                  --------

                  Comment


                  • #10
                    Re: veel opnamen

                    Voordeel is dat, zolang je niets afdrukt, het in principe niets kost.(Alhoewel met de geruchten die er nu gaan ivm het beperkte aantal shutter releases bij DSLR, gaande van 10000 tot 100000, is niets kosten relatief. Als maar 10000 mee kunnen getrokken worden kost iedere klik toch zo"n 4BF-kes)
                    Nadeel is dat als je er maar op lost trekt van hoe meer, hoe meer goede er wel zullen bij zijn, je op de duur zoveel materiaal zult hebben, dat je niet meer weet wat te kiezen.

                    Hubert
                    Last edited by hub2805; 7 december 2004, 12:57.
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: veel opnamen

                      Is idd. "normaal" " een paar 100 foto's, dat gaat lekker vooruit, maar die allemaal bewerken achteraf...

                      Comment


                      • #12
                        Re: veel opnamen

                        100 foto's zijn inderdaad zo gemaakt. In het anloge tijdperk was ik zeer zuinig met het aantal foto's. gezien de kosten ging ik dan maar op safe en stelde de camera op een programma in. Gevolg was dan ook dat ik nooit echt tevreden was met het resultaat en ik niet kon leren van mijn fouten omdat ik te weinig foto's maakte.

                        Nu is de situatie totaal anders. Ik maak rustig 15 of 20 foto's om er iets van te leren. Het zijn geen foto's om in te lijsten, maar om dingen uit te proberen, andere settings te bestuderen. Groot voordeel vind ik ook dat je nu exact kunt zien wat je gedaan hebt. Ik heb van de ong. 1500 foto's die ik met m'n 10D gemaakt heb in de afgelopen maanden meer geleerd dan van alle foto's die ik daarvoor gemaakt heb.
                        Groeten,

                        Albert Jan

                        Website AJH
                        lidnummer: BD0371NL

                        Comment


                        • #13
                          Re: veel opnamen

                          Bouk, ik het hetzelfde "probleem" als jij !
                          Wij denken en fotograferen idd nog altijd analoog, hoewel we nu digitaal voluit kunnen gaan hé ! maar dat komt met tijd nog wel denk ik.

                          Wat ik wel mis, ( ik heb een S7000 net als jij ), is de analoge manier van werken, ttz door de zoeker kijken ipv op het display, denk daarom dat het niet lang zal duren eer ik mijn S7000 inruil voor een D70 ( als m'n vrouw tevreden is natuurlijk )
                          groetjes, Bobke
                          ________________________

                          Comment


                          • #14
                            Re: veel opnamen

                            Dat kan je met de S7000 toch goed nadoen met de EVF. Ik vond dat toch practischer dan de LCD, voor normale posities. Voor moeilijke posities is de LCD wel gemakkelijker maar met een DSLR heb je dat helemaal niet.

                            Hubert
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: veel opnamen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rockin_Bobke
                              ( als m'n vrouw tevreden is natuurlijk )
                              Mijn vrouw is wel tevreden, maar het er niet mee eens.

                              groeten, Jan.
                              Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                              Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                              Comment

                              Working...
                              X