Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raad gevraagd

    Gisteren ging ik foto's nemen van de wielerwedstrijd 'De Panne Endurance' met mijn nieuwe 20D, een aantal foto's waren goed, een heel aantal waren niet goed (onscherp), alhoewel het autofocuspunt volgens de Eos viewer op de juiste plaats stond, dit waren de gebruikte instellingen :
    Av mode : F4
    Ai servo
    Centraal autofocuspunt
    Iso 400 à 800 afhankelijk van de lichtomstandigheden
    De sluitertijd was meestal minimum 1/800
    Lens Tamron 28-75 f2.8

    Kan iemand mij raad geven ?

  • #2
    Re: Raad gevraagd

    Is de autofocus van die lens wel snel genoeg?
    Bij sportfoto's is het wel normaal dat ze niet allemaal scherp zijn, een stilstaand onderwerp is veel gemakkelijker te fotograferen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Raad gevraagd

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
      Is de autofocus van die lens wel snel genoeg?
      Bij sportfoto's is het wel normaal dat ze niet allemaal scherp zijn, een stilstaand onderwerp is veel gemakkelijker te fotograferen.
      Ja, ik weet niet of de autofocus snel genoeg is, maar ik dacht dat normaal de plaats waar ik focuste scherp moest zijn, of gebruik ik misschien beter niet de center focus bij sportfoto's ?

      Kan iemand mij zeggen of bvb de 70-200 f4 van Canon merkelijk veel sneller focust en dus merkelijk veel beter zou zijn voor sportfotografie ??
      Last edited by Wimpy; 6 december 2004, 17:56.

      Comment


      • #4
        Re: Raad gevraagd

        Oorspronkelijk geplaatst door Meg@pixel
        Ja, ik weet niet of de autofocus snel genoeg is, maar ik dacht dat normaal de plaats waar ik focuste scherp moest zijn, of gebruik ik misschien beter niet de center focus bij sportfoto's ?

        Kan iemand mij zeggen of bvb de 70-200 f4 van Canon merkelijk veel sneller focust en dus merkelijk veel beter zou zijn voor sportfotografie ??
        de 70/200 f4 focust wel heel snel vind ik , maar ik heb geen tamron om tegen te vergelijken .
        http://www.dullaert.net

        Comment


        • #5
          Re: Raad gevraagd

          Oorspronkelijk geplaatst door dzjee
          de 70/200 f4 focust wel heel snel vind ik , maar ik heb geen tamron om tegen te vergelijken .
          En wat denken jullie van de gebruikte camera instellingen ?

          Comment


          • #6
            Re: Raad gevraagd

            Om sport te fotograferen ligt de sluitertijd veel te hoog.
            Bij mij ligt die meestal rond de 1/80 - 1/160. Zo krijg je meer dynamiek in je pic.


            1/100 sec


            1/125 sec


            1/60 sec

            Ik heb er nog een paar aan 1/25 sec, maar die staan niet online.
            Last edited by Tom; 6 december 2004, 20:04.

            Comment


            • #7
              Re: Raad gevraagd

              Oorspronkelijk geplaatst door Meg@pixel
              En wat denken jullie van de gebruikte camera instellingen ?
              kan je niet eens ergens een paar foto's posten ?
              http://www.dullaert.net

              Comment


              • #8
                Re: Raad gevraagd

                Oorspronkelijk geplaatst door dzjee
                kan je niet eens ergens een paar foto's posten ?
                Jazeker, daar zal ik morgen eens werk van maken

                Comment


                • #9
                  Re: Raad gevraagd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tom
                  Om sport te fotograferen ligt de sluitertijd veel te hoog.
                  Bij mij ligt die meestal rond de 1/80 - 1/160. Zo krijg je meer dynamiek in je pic.
                  Tom,

                  leuk trucje dat meetrekken met het beeld. Alleen...hoe wil je een voetbalwedstrijd (of handbal of basketbal of.....) op deze wijze fotograferen waarbij er geen sprake is van een onderwerp dat in een richting beweegt maar van een aantal onderwerpen die alle kanten op bewegen? Dat meetrekken met het onderwerp is slechts beperkt bruikbaar. De sluitertijden die jij bij het meetrekken gebruikt zijn totaal onbruikbaar bij andere sporten, zeker bij teamsporten. Dus jouw opmerking klopt van geen kanten (m.u.v. de dynamiek in foto's). Daar moet je gebruik maken van snelle tijden (1/500 of hoger, een beetje afhankelijk van de 'snelheid' van de sport en hogere asa-waarden. Zelfs buiten bij voetbalwedstrijden is 800 asa voor mij vaak de ondergrens om op zo'n 1/1000 sec. uit te komen.

                  Meg@pixel, ik zie dat jij een 20D gebruikt. Ik ken deze camera niet. Op mijn 1D MII is het mogelijk om via de voorkeursinstellingen (C.fn. 17, stand 1 op mijn camera) bij activering van een AF-punt de naastliggende 6 AF-punten te activeren. Dit scheelt een stuk. Ik hoorde dat de 20D veel lijkt op de 1D MII, dus mogelijk kun jij dit ook instellen.

                  Succes

                  gr.
                  FS.
                  Canon.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raad gevraagd

                    Dat gaat blijkbaar niet bij de 20D...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Raad gevraagd

                      kan je hem niet op meerdere beeltjes per sec zetten, zit er vaak wel èèn goeie bij.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Raad gevraagd

                        Ja hoor dat gaat wel

                        Comment


                        • #13
                          Re: Raad gevraagd

                          Alhoewel ik een 10D heb heb ik dezelfde problemen met de focus bij actie fotografie. Wat ik tegewoordig doe is alle focuspunten aanzetten en AI-servo.

                          Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen, maar ik heb het gevoel dat de camera niet lekker werkt met het centrale focus punt en AI-servo.
                          Groeten,

                          Albert Jan

                          Website AJH
                          lidnummer: BD0371NL

                          Comment


                          • #14
                            Re: Raad gevraagd

                            Ik denk ook dat de AF van je lens traag is om sportopnamen te maken.
                            Hierdoor zullen vele opnames mislukken.
                            Zelf heb de combinatie Canon 1DmkII met EF 70-200 F2.8 IS en de EF 200 f1.8. ter beschikking. Geen trage lenzen zou je zeggen; maar toch nog mislukte plaatjes ertussen . Probeer wel percentage mislukte shots te beperken; maar 100% score is bij de sportfotografie niet haalbaar.
                            Jos
                            www.picturelifestyle.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: Raad gevraagd

                              Oorspronkelijk geplaatst door joska
                              Ik denk ook dat de AF van je lens traag is om sportopnamen te maken.
                              Hierdoor zullen vele opnames mislukken.
                              Zelf heb de combinatie Canon 1DmkII met EF 70-200 F2.8 IS en de EF 200 f1.8. ter beschikking. Geen trage lenzen zou je zeggen; maar toch nog mislukte plaatjes ertussen . Probeer wel percentage mislukte shots te beperken; maar 100% score is bij de sportfotografie niet haalbaar.

                              100% mee eens!! Veel oefenen en proberen in te schatten wanneer een leuke actie plaats gaat vinden. Als je vaak een, in mijn geval handbal of voetbalwedstrijd ziet dan kun je vaak aan de gezichtsuitdrukking en/of lichaamshouding van een speler of aan de spelopbouw zien dat er een actie plaats gaat vinden. Mijn voordeel is dat ik jaren in het doel heb gestaan bij (zaal)voetbal en handbal en op deze wijze geleerd heb om acties op tijd in te schatten. Vaak probeer ik al in te zoomen/focussen op de plaats waar ik denk dat het gaat gebeuren. Hiermee "help'' je de AF van je camera een beetje. Voor hen die dit geluk niet hebben gehad om meerdere malen per week als schietschijf in een handbaldoel te hebben mogen fungeren rest maar een ding: Veel kijken en kijken en.....

                              gr.
                              FS.
                              Last edited by Fons Sluiter; 20 december 2004, 13:29.
                              Canon.

                              Comment

                              Working...
                              X