Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe is jullie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe is jullie

    passie voor fotografie onstaan en hoe lang fotograferen jullie al?
    Zelf wilde ik als kind al een camera waarom,misschien omdat ik mijn opa altijd foto's zag maken.
    Maar pas in 1998 heb ik mijn eerste camera gekocht,dat was een minolta.
    De reden voor de aanschaf was omdat ik naar de formule 1 ging in Spa,daar wilde ik graag proberen de raceauto's te fotograferen.
    Iets wat behoorlijk tegen viel,vooral de foto's.
    Sinds die tijd ben ik alsmaar verder gegaan met fotografie en ook regelmatig ben ik van camera gewisseld.
    In 2000 ging ik digitaal fotograferen met een Canon powershot S10,verder heb ik veel tijd door gebracht op website's zoals photosig en daarna ben ik hier op het forum gekomen wat ik nog steeds leuk en leerzaam vind.
    Ik ben benieuwd hoe het bij jullie is gegaan


    Groeten
    John

  • #2
    Re: Hoe is jullie

    Ik speelde reeds als kind met de fototoestellen van mijn vader, maar ben zelf pas begonnen met "het serieuze werk" toen ik in 1977 de Konica T3 en bijbehorende tele's, groothoek, lichtmeter (Gossen Lunasix 3), statief en ontwikkeltank overkocht van mijn zus. Zij had enkele maanden fotografie gestudeerd aan het beroemde St Lukas in Brussel, maar gaf er de brui aan om biologie oid te gaan studeren! Snel daarna kocht ik me een volledige doka-uitrusting. Kilometers Ilford FP4 en HP5 heb ik volgeschoten! Later kwam er nog een Nikon FG en twee Konica TC-X'en bij. Uiteraard kocht ik een aantal boeken over fototechniek en probeerde mij aan de hand van die lectuur wat te bekwamen. De laatste tien jaar werden mijn toestellen nog enkel voor familie- en reisfoto's gebruikt. Zo'n 2 jaar geleden, toen mijn vader nogal onverwacht overleed, erfde ik zijn twee Nikon's F601. Ik vond mezelf daarmee al behoorlijk modern geëquipeerd, maar de idee van een digitaal toestel aan te schaffen speelde toen al volop. Eind vorig jaar ben ik dan echt beginnen uitkijken naar een degelijk toestel, en omdat de D100 voor mij een (prijs)klasse te hoog zat en ik niet kon wachten op de D70 die toen voor September 04 aangekondigd was, heb ik me de S7000 aangeschaft en daarmee beginnen experimenteren. Uiteraard ban ik nu volop aan t sparen om toch maar die D70 te kunnen aanschaffen...
    Last edited by pcwiet; 7 december 2004, 21:37.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe is jullie

      mijn vader was altijd in de weer met een Agfa Clack, met filmrollen en een flitser waarin losse lampjes gestoken werden. Ja, daar moest je van te voren weten wat je ging doen, want die dingen waren best duur. Ik moet zeggen dat de foto's die hij maakte bv van "ons moeder" bij de radio, zonder flits, nog altijd hoog aangeschreven staan. Ik wou dat ook, en toen hij overging op kleinbeeld, en zelfs half-kleinbeeld met een Ricoh'tje, dat was in 1964, toen ik naar de ULO ging, kreeg ik een Empire Scout, èn zijn oude flitser... Daarmee heb ik de hele familie geschoten, en via een Ricoh Singlex TLS (1972), en via een goede vriend Mamya M645, uiteindelijk bij de onderstaande camera uitgekomen.
      Groets, Gerhard
      Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

      Comment


      • #4
        Re: Hoe is jullie

        Jaren terug ben ik begonnen met het fotograferen van landschappen (later ook wolken). Ik kan geen genoeg krijgen van mooie landschappen en sinds ik het geld ervoor had heb ik zelf de benodigde camera's gekocht. Ik ben begonnen met een simpel point & shoot geval in 1990 maar dat was al snel niet goed genoeg meer. Daarom kocht ik al snel een 2e hands SLR van Pentax, maar helaas ging die te snel stuk. Door mijn verslaving aan klimmen en trektochten maken moest de uitrusting op dat moment zo licht mogelijk zijn en daarom kocht ik een APS camera in 1996, maar de foto's vielen zwaar tegen. Maar ja, ik liep toen liever met een lichtere rugzak dan met een zware rugzak. Daar ben ik nu wel van op terug aan het komen, want er gaat niets boven een SLR (voor mij dan).
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #5
          Re: Hoe is jullie

          Altijd gefascineerd geweest door fotografie. Hoe iets in beeld brengen.
          Eerst alleen met wegwerptoestelletjes zitten experimenteren, gaande van gewoon fotokes maken, tot de plastiek lensjes bewerken emt warme naalden etc.
          Dan met mijn eerste maandloon een Sony mavica FD70 gekocht, en enkele maanden later dan in de fotoclub gestapt. Daar snel de passie voor klassiek te pakken gekregen, en overgestapt op een Mamiya 645 (nog niet eens de M)... Veel fotosgemaakt, van allerhande onderwerpen, zelf afgedrukt etc, ondertussen toch de nood gevoeld voor een digitaleke, kwestie van snel over fotos te kunne beschikken, maar ook om de kost van altijd nieuwe film te moeten kopen etc te drukken.
          Een Kobishi Megacam wegwerpdigitaaltje ist dus geworden. Diezelfde week van mijn toenmalige vriendin een Coronet Box Cmaera n°2 gekregen. Karton voor haar, goud voor mij! Perfect binnenwerk, alleen de zoeker is kapot, maar de maakt het net zo leuk :-)
          En Nu begin dit jaar een nieuwe digitale gekocht, Finepix S5000...
          Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
          Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

          Comment


          • #6
            Re: Hoe is jullie

            Mijn eerste toestel was zo een vierkante box waar je nog bovenin moest kijken. Vond ik prachtig! De naam ontsnapt me even.
            Mijn tweede was een... jeetje echt lang geleden, enfin, het maakte van die vierkantige foto's en je moest er een casette insteken. Mijn vriendinnen waren slachtoffer en moesten maar als model staan
            Ik spendeerde al mijn zakgeld aan die cassettes en vroeg mij af wanneer ze eens eindelijk een "electrische" kodak gingen uitvinden zodat je het beeldje kon bekijken en wegsmijten als de foto niet goed was, iedereen lachtte mij toen vierkant uit met dat idee...
            Ik had ne lichtbak gemaakt van een ouwe bureaulamp om mijn negatiefjes te bekijken, maar na ne keer te lang aan tafel achtergebleven waren mijn negatiefjes gesmolten van de hitte .
            Mijn eerste deftige toestel was een Pentax Optio Zoom tot 90mm, voor mijne plechtige communie. Rond 14-15 jaar nam ik dat eens mee naar optredens, Clouseau, Kreuners etc was dat toen. Ne reflex heb ik van thuis nooit gekregen dus jaaaaren op mijne honger moeten zitten. En dan sinds iets meer dan een jaar geleden... wiiiiiii n'een 10D. 'k Was zo content als een kind met Sinterklaas. En mijn favoriet onderwerp is nog steeds... optredens

            Groetjes,

            Loes

            Comment


            • #7
              Re: Hoe is jullie

              Bedankt voor jullie reaktie's
              Ik vind het interessant om te lezen hoe jullie passie is ontstaan

              Groeten
              John

              Comment


              • #8
                Re: Hoe is jullie

                Al van toen ik klein was ik geintresseerd in fotografie. Mijn ouders hadden een zeer oude minolta (volledig manueel). Ik mocht er niet mee fotograferen maar ik heb wel in 1991 voor mijn eerste communie een point & shoot gekregen. Ik heb deze camera veel gebruikt! Later in 1993 hebben ouders een volautoamtische minolta gekocht. Na een tijdje (vooral vanaf 1996) was ik de fotograaf van dienst op de vakanties, feestjes. Daarna paar keer op "echte fotoshoot" geweest voor trouwreportages, communiefoto's voor vrienden en familie.
                2001 kwam er de eerste digitale camera: een point en shoot van fuji.
                in 2000 hadden we trouwens nog een compact gekocht: aps. Gevolg: ouders wilden alleen aps meenemen op reis maar ik eiste de slr :-).

                Afgelopen zomer kwam het fotografievirus terug opzetten want ik ging ten slotte een 8 maanden den tourist uithangen als erasmus student. Ik moest en zou mij een digitale camera aanschaffen. 300d is het geworden. Ik ben gelukkig dat ik niet met de minolta iedere week filmpjes moet laten ontwikkelen! DUUR
                Stijn Gysemans
                na mijn buitenlands avontuur weer op belgische bodem

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe is jullie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Thor
                  mijn vader was altijd in de weer met een Agfa Clack, met filmrollen en een flitser waarin losse lampjes gestoken werden. Ja, daar moest je van te voren weten wat je ging doen, want die dingen waren best duur. Ik moet zeggen dat de foto's die hij maakte bv van "ons moeder" bij de radio, zonder flits, nog altijd hoog aangeschreven staan. Ik wou dat ook, en toen hij overging op kleinbeeld, en zelfs half-kleinbeeld met een Ricoh'tje, dat was in 1964, toen ik naar de ULO ging, kreeg ik een Empire Scout, èn zijn oude flitser... Daarmee heb ik de hele familie geschoten, en via een Ricoh Singlex TLS (1972), en via een goede vriend Mamya M645, uiteindelijk bij de onderstaande camera uitgekomen.
                  Een groot gedeelte van bovenstaande geld ook voor mij. Vooral dat over "ons" vader. Hij maakt nog steeds veel en hele goede foto's. Nu echter met een Casio 5000 digicam.

                  Ikzelf ben aangestoken met het virus in 1971. Ik kocht toen een pocket camera met van die flits-blokjes. En hele kleine negatieven. In 1975 kocht ik een Yashica FX met Contax-bajonet vatting en een Crest Flitser.

                  Die heb ik gebruikt tot er tijdens een vakantie in Griekenland (1992) zand in kwam.


                  Nu sinds mei-2002 hen ik dus de G2-black.

                  Het word weer tijd voor verandering

                  Groetjes

                  PS: hey Bro, die goede vriend was dat niet Grobbe-bol??
                  André Barnier
                  SONY DSC RX10IV 24-600mm
                  http://www.pbase.com/abarnier

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe is jullie

                    Al van kinds af aan zeulde ik een camera met me mee. Ik ben begonnen met een wegwerpcamera, totdat ik een keer op mijn verjaardag een 'echte' kreeg van rood plastik
                    Altijd was ik van de foto's: als er iets gevierd werd of op andere gelegenheden, men ging er altijd vanuit dat ik mijn camera wel bij me had.
                    Een jaar of 10 geleden, toen ik op vakantie ging naar China, kocht ik een Canon Eos 500. Bij het ophalen van mijn foto's was ik verrukt: wauw, had ik deze foto's echt gemaakt? Daarna ging ik experimenteren met verschillende soorten film, lenzen, sluitertijden etc. Het was een leuke hobby.
                    Mijn hobby werd mijn passie zo'n anderhalf jaar geleden. Mijn zoontje werd geboren en al snel na de geboorte bleek dat hij belast was met een erfelijke ziekte. In mijn paniek begon ik extreem veel foto's te maken, was bang om hem kwijt te raken. In die tijd kreeg ik steeds meer complimentjes over mijn foto's, ik wist mensen op een of andere manier te raken met mijn foto's.
                    Inmiddels had ik ook mijn weg naar dit forum gevonden, en raakte steeds enthousiaster over digitale fotografie. Ik kan met geen pen beschrijven hoeveel ik hier geleerd heb, en nog steeds leer!
                    Toen ik in februari dit jaar mijn been brak, vond ik mezelf zo zielig dat ik de Canon 300D, die al een tijdje op mijn verlanglijstje stond, mezelf kado te doen.
                    Sindsdien zit ik in een stroomversnelling, ik verslind boeken over fotografie en heb zojuist mijn basiscursus op de fotovakschool afgerond. Ik heb echt het gevoel 'mijn ding' gevonden te hebben!
                    Nou, een heel verhaal is het geworden, maar zo is het bij mij begonnen.....en ik ben nog lang niet klaar

                    Groetjes, Ebbie
                    Last edited by ebbie1971; 9 december 2004, 18:04.
                    Groetjes, Ebbie
                    mijn foto-log

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe is jullie

                      Oorspronkelijk geplaatst door ABarnier
                      PS: hey Bro, die goede vriend was dat niet Grobbe-bol??
                      you're right! Die zou ons eens moeten zien, hier....
                      (verder ev. per e-mail...ok?)
                      Groets, Gerhard
                      Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe is jullie

                        Oorspronkelijk geplaatst door pcwiet
                        .....Zij had enkele maanden fotografie gestudeerd aan het beroemde St Lukas in Brussel, maar gaf er de brui aan om biologie oid te gaan studeren!....
                        Wel, daar studeer ik nu

                        Mijn passie voor fotografie? Wanneer die begonnen is weet ik niet juist. Ik ben in tegenstelling tot velen van jullie 'begonnen' met een gewoon compact toestel van kodak. Niks instellen, gewoon trekken. Maar om de een of andere reden vond ik het altijd leuk om foto's te trekken. ik hield van foto's. Op ene bepaald moment kocht mijn stiefvader dan een digitala toestelleke. Wel, daar was ik mee weg. En eerst gebruikte ik het maar om wat foto's te trekken van dingen waar ik mee bezig was. maar stilaan begon het te kriebelen. En toen ik moest nadenken wat ik gign studeren dacht ik: wat interesseert me? wat boeit me, waar kan ik hart en ziel in leggen? En dat was in de eerste plaats iets creatief, mooi en leuk: nl. Fotografie (op de tweede plaats stond acteren, en studeren aan Studio Herman Teirlinck)

                        En dan ben ik maar info gana vragen aan de Sint Lukas Hogeschool in Brussel.
                        En toen ik erdoor was voor mijn ingangsexamen wist ik het zeker: ik gign fotografie doen! En sindsdien (zo'n drie maanden bijna) ben ik meer met fotografie bezig dan leven....
                        - Nikon D600 & Nikon D2Xs
                        - Nikon F80 (met een laagje stof op)
                        - Tokina 14-24 f2.8 * AF Nikkor 50mm lens f1.8 * Nikon SB-900

                        Comment

                        Working...
                        X