Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand do's and donts voor een reis naar Wales

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand do's and donts voor een reis naar Wales

    Ik zou graag deze zomer naar Wales op vakantie gaan.

    Heeft iemand tips van wat zeker te doen (en evt. wat niet) ?
    Het wordt een autoreis, dus we zijn bij de voorbereiding nogal vrij.

    Elke tip wordt ten zeerste gewaardeerd.

    Alvast bedankt

    Peter

  • #2
    Re: Iemand do's and donts voor een reis naar Wales

    Mijn vrouw en ik hebben een reis per auto naar Wales gemaakt in juli 1998, dus bijna 25 jaar geleden. Een en ander zou wel eens veranderd kunnen zijn.
    Een korte samenvatting:
    Ferry van Calais naar Dover
    Op Engelse bodem: eerste autotrip van Dover naar Welshpool, da’s al een flinke trip langs (de ring van) London. Normaal doen we altijd eerst de lokale Tourist Information Board aan, maar die was bij aankomst gesloten, dus we zijn zelf op zoek moeten gaan naar een B&B voor de nacht. Die vinden we in Welshpool zelf. We hebben ook een (warme) avondmaal in een plaatselijke gelegenheid.
    ’s Anderendaags rijden we naar onze eerste ‘grote’ bestemming: Llangollen, een toeristische plek waar allerlei dingen te beleven zijn, en waar we dan ook enkele dagen blijven. Chirk Castle is het bezoek waard, zowel kasteel als tuinen, eveneens (maar da’s intussen al jaren opgedoekt!) de permanente tentoonstelling van Dr.Who. Ik maar wat blij dat ik dat nog heb kunnen meemaken. Dr.Who op het gelijkvloers, een tentoonstelling van modeltreinen op de eerste verdieping. Maar ik neem aan dat er intussen andere dingen genoeg te beleven zijn.
    ’s Anderendaags rijden we via Betws-y-Coed (maar zullen pas op de terugweg daar stoppen) en via de Llanberis-pas naar Llanberis, waar we de trein naar de top van Mt. Snowdon nemen. Serieuze berg! Sommigen klimmen tevoet naar boven, wij zijn blij met het treintje, en zijn dan ook bijna een uur onderweg naar boven. Beneden in het dal: stralend weer, boven arriveren we in de dikke mist, maar krijgen later toch wat mooie zichten. Met het treintje terug naar beneden. Voor Snowdonia moet je een beetje geluk hebben. Als het beneden al slecht weer is, dan is het boven helemaal niet te doen.
    De watervallen van Swallow Falls, dan naar Betws-y-Coed, ook een fotogeniek toeristisch plekje, brug over de z.g. “heksenketel” (1468). Terug naar onze B&B in Llangollen en ’s avonds uit eten.
    ’s Zondags blijven we in Llangollen, maar maken een boottocht op de Llangollen Canal. Dat zijn speciale “narrow boats”, waarvan een aantal nog door een paard getrokken worden, andere met motor. Koop goed op tijd je tickets, want die dingen zijn snel volgeladen! Die dag bezoeken we ook het huis van de Ladies of Llangollen. Ook een bezoek aan Valle Crucis, klooster en eeuwenoude ruïnes.
    ’s Anderendaags verlaten we onze B&B in Llangollen, en rijden naar Caernarfon. Langs de ‘Horseshoe Pass’ via Ruthin en Denbigh naar Colwyn Bay en Llandudno. Dan naar Bangor en tenslotte Caernarfon, waar we een hotelkamer boeken. Caernarfon Castle is het bezoeken waard. ’s Avonds eten in het hotelrestaurant.
    De volgende dag brengt ons van Caernarfon naar Moylegrove. Via Portmadog naar Portmeirion, een ‘kunstmatig’ dorpje dat zeker het bezoeken waard is. Later, langs de grillige westkust naar Barmouth, een typisch badplaatsje. Via Dollgelau, Machynlleth en Aberystwyth. We arriveren in Cardigan rond 17:00 en vinden via de Tourist Information Board een B&B in het naburige dorp Moylegrove. ’s Avonds op zoek naar een pub voor een warme maaltijd.
    De volgende dag na het ontbijt van Moylegrove naar Hay-on-Wye. Eerst een ommetje langs de ‘coast’, dan via Newport en Fishguard naar St.David’s voor kathedraal en aanpalende ruïnes van Bisshop’ Palace.
    Via Haverfordwest en St.Clears naar Carmarthen, en vandaar via Llandeilo en Llandovery richting Brecon. Ons einddoel is het ‘boekendorpje’ Hay-on-Wye. We boeken een B&B bij het lokale Tourist Information Board. Denk aan het sluitingsuur van die handige maar vaak gesloten T.I.B’s. Ditmaal waren we net op tijd.
    Het boekendorpje is voor ’s anderendaags. Ik had op voorhand een lijstje gemaakt van gezochte, maar moeilijk te vinden SF-boeken, maar ik heb ze gevonden, en voor een habbekrats waren ze van mij!
    Na het ontbijt loopt vandaag de reis van Hay-on-Wye naar Dover, maar met de bedoeling om nog een overnachting te doen op Engelse bodem, nog wat te winkelen, en pas ’s anderendaags via de ferry terug naar het vasteland.

    Zo, mijn kort verslag een snelle samenvatting van onze hele reis, die wij telkens documenteerden met tickets, foto’s, gekochte postkaarten, enz. Zelfs bepaalde wegenroutes gefotokopieerd en ingeplakt.

    Maar intussen is het internet, en kun je, eventueel op basis van bepaalde plaatsnamen in dit verslag jullie reis gaan uitstippelen.
    Last edited by LesC; 31 mei 2023, 10:31.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Snowdonia NP. En, hoewel het nu niet bepaald hartje Wales is maar je toch over een wagen beschikt : het uitgestrekte openluchtmuseum van Ironbridge Gorge nabij Telford vond ik zéér de moeite. Zou ik er zéker bij nemen. De bakermat van de industriële revolutie.

      Comment


      • #4
        Caernarfon en St.David zijn al genoemd. Als je zo ver gaat is de Menai Street wel de moeite. Paar knappe bruggen en een verrassend landschap. Van de National Trust is het voor mij Erdigg dat me bijgebleven is. Nog veel van "downstairs" te zien. Het stuk kanaal tussen Chirk en Llangollen daar zijn enkele prachtige kanaalviaducten waarvan Pontcysylite de meest gekende is. Als techniek je ding is: Dinorwig. Een pompcentrale die je kan bezoeken. Geen idee of de transporter bridge in Newport terug open is. (ook geen idee of de rest van Newport de moeite is, maar die staat op mijn lijstje als ik nog eens die richting uitga)

        Comment


        • #5
          iedereen hartelijk bedankt voor de waardevolle tips. Ik ben nu aan het inplannen (vertrek 19/7 terug 1/8) en ik zal nadien wat foto's posten

          groetjes

          peter

          Comment


          • #6
            Geen idee of er daar ook midges zijn, maar in noord ierland was het een pest. Voorzie u op van die netjes om over uw gezicht te doen en handschoenen als er daar ook zijn.
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              In Schotland kun je daar rond de 'lochs' last van hebben, in Wales veel minder. Zelf niet ervaren.
              Last edited by LesC; 29 juni 2023, 18:24.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Re: Iemand do's and donts voor een reis naar Wales

                Mijn vrouw en ik hebben een reis per auto naar Wales gemaakt in juli 1998, dus bijna 25 jaar geleden. Een en ander zou wel eens veranderd kunnen zijn.
                Een korte samenvatting:
                Ferry van Calais naar Dover
                Op Engelse bodem: eerste autotrip van Dover naar Welshpool, da’s al een flinke trip langs (de ring van) London. Normaal doen we altijd eerst de lokale Tourist Information Board aan, maar die was bij aankomst gesloten, dus we zijn zelf op zoek moeten gaan naar een B&B voor de nacht. Die vinden we in Welshpool zelf. We hebben ook een (warme) avondmaal in een plaatselijke gelegenheid.
                ’s Anderendaags rijden we naar onze eerste ‘grote’ bestemming: Llangollen, een toeristische plek waar allerlei dingen te beleven zijn, en waar we dan ook enkele dagen blijven. Chirk Castle is het bezoek waard, zowel kasteel als tuinen, eveneens (maar da’s intussen al jaren opgedoekt!) de permanente tentoonstelling van Dr.Who. Ik maar wat blij dat ik dat nog heb kunnen meemaken. Dr.Who op het gelijkvloers, een tentoonstelling van modeltreinen op de eerste verdieping. Maar ik neem aan dat er intussen andere dingen genoeg te beleven zijn.
                ’s Anderendaags rijden we via Betws-y-Coed (maar zullen pas op de terugweg daar stoppen) en via de Llanberis-pas naar Llanberis, waar we de trein naar de top van Mt. Snowdon nemen. Serieuze berg! Sommigen klimmen tevoet naar boven, wij zijn blij met het treintje, en zijn dan ook bijna een uur onderweg naar boven. Beneden in het dal: stralend weer, boven arriveren we in de dikke mist, maar krijgen later toch wat mooie zichten. Met het treintje terug naar beneden. Voor Snowdonia moet je een beetje geluk hebben. Als het beneden al slecht weer is, dan is het boven helemaal niet te doen.
                De watervallen van Swallow Falls, dan naar Betws-y-Coed, ook een fotogeniek toeristisch plekje, brug over de z.g. “heksenketel” (1468). Terug naar onze B&B in Llangollen en ’s avonds uit eten.
                ’s Zondags blijven we in Llangollen, maar maken een boottocht op de Llangollen Canal. Dat zijn speciale “narrow boats”, waarvan een aantal nog door een paard getrokken worden, andere met motor. Koop goed op tijd je tickets, want die dingen zijn snel volgeladen! Die dag bezoeken we ook het huis van de Ladies of Llangollen. Ook een bezoek aan Valle Crucis, klooster en eeuwenoude ruïnes.
                ’s Anderendaags verlaten we onze B&B in Llangollen, en rijden naar Caernarfon. Langs de ‘Horseshoe Pass’ via Ruthin en Denbigh naar Colwyn Bay en Llandudno. Dan naar Bangor en tenslotte Caernarfon, waar we een hotelkamer boeken. Caernarfon Castle is het bezoeken waard. ’s Avonds eten in het hotelrestaurant.
                De volgende dag brengt ons van Caernarfon naar Moylegrove. Via Portmadog naar Portmeirion, een ‘kunstmatig’ dorpje dat zeker het bezoeken waard is. Later, langs de grillige westkust naar Barmouth, een typisch badplaatsje. Via Dollgelau, Machynlleth en Aberystwyth. We arriveren in Cardigan rond 17:00 en vinden via de Tourist Information Board een B&B in het naburige dorp Moylegrove. ’s Avonds op zoek naar een pub voor een warme maaltijd.
                De volgende dag na het ontbijt van Moylegrove naar Hay-on-Wye. Eerst een ommetje langs de ‘coast’, dan via Newport en Fishguard naar St.David’s voor kathedraal en aanpalende ruïnes van Bisshop’ Palace.
                Via Haverfordwest en St.Clears naar Carmarthen, en vandaar via Llandeilo en Llandovery richting Brecon. Ons einddoel is het ‘boekendorpje’ Hay-on-Wye. We boeken een B&B bij het lokale Tourist Information Board. Denk aan het sluitingsuur van die handige maar vaak gesloten T.I.B’s. Ditmaal waren we net op tijd.
                Het boekendorpje is voor ’s anderendaags. Ik had op voorhand een lijstje gemaakt van gezochte, maar moeilijk te vinden SF-boeken, maar ik heb ze gevonden, en voor een habbekrats waren ze van mij!
                Na het ontbijt loopt vandaag de reis van Hay-on-Wye naar Dover, maar met de bedoeling om nog een overnachting te doen op Engelse bodem, nog wat te winkelen, en pas ’s anderendaags via de ferry terug naar het vasteland.
                We hebben trouwens via Link naar woonruimte gezocht
                Zo, mijn kort verslag een snelle samenvatting van onze hele reis, die wij telkens documenteerden met tickets, foto’s, gekochte postkaarten, enz. Zelfs bepaalde wegenroutes gefotokopieerd en ingeplakt.

                Maar intussen is het internet, en kun je, eventueel op basis van bepaalde plaatsnamen in dit verslag jullie reis gaan uitstippelen.
                Bedankt voor het advies. Ik ga nu ook deze route

                Comment


                • #9
                  Ik ben eigenlijk benieuwd naar een verslag(je) van topic starter (@Heembeek)
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Ik ben eigenlijk benieuwd naar een verslag(je) van topic starter (@Heembeek)
                    Ik kwam hier eerder toevallig op uit omdat wij ook eens naar Wales zijn geweest. Wij logeerden 14 dagen in Betwys-y-Coed en hebben van daaruit alle uitstappen gedaan. Zo goed als alles wat jij bezocht hebben wij ook gedaan. Wij hebben geen tochtje gedaan met de narrow boats maar wel eens gaan zien bij het aquaduct van Pontcysyllte waar de narrowboats overvaren.

                    ​Wij zijn ook een dagje naar Anglesey geweest en daar het dorpje met de onuitsprekelijke en langste naam van de wereld bezocht.

                    Wales vond ik zeker voor herhaling vatbaar, alleen Portmeirion vond ik héééél kitcherig, dat zou ik nooit meer bezoeken, maar het werd ons aangeraden door de eigenaar van de cottage waar wij verbleven.
                    Op de heenreis logeerden wij één nacht in de buurt van Stonehenge, wat wij dan ook bezochten, en op de terugreis in Sevenoaks.

                    Echt een mooie reis met mooie herinneringen.
                    Last edited by Guest49; 17 oktober 2023, 17:01.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Ik ben eigenlijk benieuwd naar een verslag(je) van topic starter (@Heembeek)
                      We hebben gereisd met DFDS op de heenreis vanuit Calais en terugreis naar Dunkerque (de uren kwamen ons beter uit - vanuit Calais zijn er immers meer vaarten dan vanuit Dunkerque). A propos we vertrekken vanuit De Panne. Als je voor het vertrek van de vorige boot aanwezig bent is er veel kans dat je op deze vroegere boot mee kunt (en moet je niet te lang wachten)

                      Eerste overnachtingen in Cardiff. Op weg daar naartoe gestopt in Caldicot Castle, diner in Welsh House, Cardiff.
                      We bezochten Caerphilly Castle, the National Arts Center for Wales, Cardiff Bay, het parlementsgebouw (Senedd), gingen op zoek naar de Krokodil en het boek van Roald Dahl (echtgenote is grote fan en ik moest een geschenkje maken voor haar collega's - bladwijzer ), Castle Arcade (winkelcentrum), Cardiff Castle enkel langs buitenkant bekeken (er was een evenement).
                      Vervolgens naar Swansea via Penarth, Nash point lighthouse, Porthcawl Pier, Dunraven Castle. Ook the Mumbles, National Waterfront Museum.
                      Vervolgens Milford Haven, Kidwelly Castle, Carmarthen en naar Tenby. Hier naar Pembroke Castle, Little Haven, st Davids
                      Dan Skomer Island (day trip 5 hours stay) en vastgesteld dat de Puffins klein zijn en vliegensvlug
                      Aberystwyth (devil's bridge waterfalls in Ceredigion, Powis Castle, Porthgain, Cardigan) In Aberystwyth ritje met de stoomtrein.

                      Richting Porthmadog via MAchynlleth en Centre of Alternative Technology (de moeite waard), Dolgellau, Harlech Castle.
                      Beddgelert

                      Van Porthmadog naar Llandudno (Swallow Falls, Afon Lloer, Conwy Falls, Betws-y-coed, Pontcysyllte Aqueduct

                      Daguitstap naar Anglesy en dan terug naar Dover

                      Grtz

                      Peter


                      Comment


                      • #12
                        een totaal andere aanpak van advies: 10 jaar geleden was er een misdaadserie op Canvas wat zich in Wales afspeelde: "Hinterland". Er is door David Wilson een fotoboek over gemaakt. Zowel het boek als de DVDs moeten wel nog te vinden zijn en beide geven mooie indicaties waar prachtige landschappen te vinden zijn.
                        mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                        nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                        https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                        Comment


                        • #13
                          Heembeek : dank voor je verslag. Dergelijke topics zijn namelijk voor meer mensen interessant en zelfs bruikbaar.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment

                          Working...
                          X