Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies nieuw systeem voor fotografie vliegtuigen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies nieuw systeem voor fotografie vliegtuigen

    Ik had graag wat advies ingewonnen voor mijn situatie. Nu de klein mannen wat ouder worden en er dus wat tijd vrijkomt en nu post corona de airshows weer opstarten wil ik terug wat verder gaan met mijn hobby van weleer nl vliegtuigspotten + fotograferen.

    Ik heb/had een Sony A350 DSLR uit +-2009 welke niet meer van deze tijd is en bovendien wordt de A mount ondertussen ook niet meer ondersteund. Verder ook een Fuji XT20 maar die bevalt mij wat minder, gebruik ik voor de huis, tuin en uitstapkiekjes.

    Ik ben dus op zoek naar een nieuw systeem (body + telelens) maar ben niet meer 100% mee met de laatste technologieën. Vooral voor het glas zou ik graag een merk/mount hebben waar ik niet hetzelfde mee tegenkom als met de A mount. Het hoeft geen high-end materiaal te zijn.

    In welke richting zou ik best zoeken? Bedankt.

  • #2
    Re: Advies nieuw systeem voor fotografie vliegtuigen

    Eerste en tweede vraag : Budget en heb je voorkeur voor een bepaald merk?

    En de derde vraag hieronder van Wim is natuurlijk ook zeer terecht.....
    Last edited by Franciskine; 28 mei 2023, 20:39.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Advies nieuw systeem voor fotografie vliegtuigen

      Derde vraag: Welke objectieven heb je momenteel ? Niets is ambetanter dan 3x dezelfde mm-lens te hebben of lenzen te hebben die je wenst te gebruiken maar dan niet passen op je nieuwe toestel ... Uiteindelijk heb je, indien je niet op past 10 diverse toestellen met even diverse leznen en dat dag dat je gewenste toestel het laat af weten, je niettegenstaande de technische garage, je geen goede, echte backup hebt omdat lenzen niet passen ..
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Advies nieuw systeem voor fotografie vliegtuigen

        Voor de Fuji heb ik de 18-55 XF en voor de Sony A mount wat kitlenzen, de Tamron 18-270 + TC en Sigma 17-50 EX HSM.
        Voorkeur merk: Sony, Canon
        Budget, tja, voor een Sigma/Tamron lens heb moet je toch al iets hebben voor rond de €1000 denk ik en voor body +- €750 hoop ik.

        Comment


        • #5
          Re: Advies nieuw systeem voor fotografie vliegtuigen

          Op een Sony kan je probleemloos Sigma en Tamron lenzen gebruiken.
          Op Canon mirrorless camera's worden geen third-party lenzen ondersteund (misschien in de toekomst wel, maar daar heb je nu niet veel aan).
          Dat wil zeggen dat je op een Canon met RF vatting ook best Canonlenzen gebruikt (EF lenzen met een adapter werken ook prima).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Advies nieuw systeem voor fotografie vliegtuigen

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Op een Sony kan je probleemloos Sigma en Tamron lenzen gebruiken.
            Op Canon mirrorless camera's worden geen third-party lenzen ondersteund (misschien in de toekomst wel, maar daar heb je nu niet veel aan).
            Dat wil zeggen dat je op een Canon met RF vatting ook best Canonlenzen gebruikt (EF lenzen met een adapter werken ook prima).
            op Canon met RF vatting kan je ook Sigma lenzen gebruiken wel die met EF voor Canon en met de adapter

            Comment


            • #7
              Re: Advies nieuw systeem voor fotografie vliegtuigen

              Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
              op Canon met RF vatting kan je ook Sigma lenzen gebruiken wel die met EF voor Canon en met de adapter
              Je kan die lenzen inderdaad met een adapter op de camera monteren, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat ze ook allemaal probleemloos werken.
              Wat dat betreft zou Sony een veiligere keuze zijn omdat Sony wel samenwerkt met bijvoorbeeld Sigma en Tamron, Canon doet dat (op dit ogenblik) niet omdat ze liefst zoveel mogelijk eigen lenzen verkopen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Advies nieuw systeem voor fotografie vliegtuigen

                De a-mount lenzen worden nog altijd ondersteunt en zullen mits adapter probleemloos en evengoed, of zelfs beter, werken op de huidige sony systeemcamera's (E-mount).
                De productie van A-mount toestellen en lenzen daarentegen is wel gestopt. Tevens ,DSLR productie bij andere producenten is ook gestopt of zal gestopt worden.
                Dus aanschaf DSLR is niet aan te raden, zelfs niet 2de hands als je gebruik van adapters wil vermijden bij je volgende upgrade.
                Sony heeft geen patent genomen op de E-mount en elke producent is vrij E-mount lenzen te produceren volgens de specificaties van Sony.
                Welk toestel te kiezen is moeilijk om zeggen, alle producenten maken nu systeemcamera's die op het niveau van Sony komen sommige zelfs mogelijk beter.
                Daarbij alles hangt van je budget af en wat je wil doen met het toestel. Wil je full-frame gaan of kies je voor APS-C zoals de A350 ?
                Wat ook uiteraard van belang is wat de vervanging van je huidige lenzen je zal kosten. Als dat bedrag hoog is is het volgens mij beter naar E-mount te gaan.
                Last edited by polartha; 29 mei 2023, 16:18.
                www.polartha.com

                Comment


                • #9
                  Re: Advies nieuw systeem voor fotografie vliegtuigen

                  Alternatief advies:
                  Je neemt je hobby terug op met het materiaal dat je er voordien voor gebruikte, even wennen terug en eenmaal je tegen de limieten terug loopt zul je zelf veeeeel beter weten wat je wil, of hier veel gerichtere vragen kunnen stellen!
                  Want nu kan iedereen hier zijn ideale set aan jouw prijs opsommen en weet je zelfs niet of dat wel ideaal is voor u...

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies nieuw systeem voor fotografie vliegtuigen

                    Heb je voor jouw doeleinden ook al eens gedacht aan een van de betere bridge camera's met groot zoombereik ?, Panasonic en Nikon
                    Ik heb dat niet zo gevolgd maar als ik zie wat sommige mensen daarmee bereiken dan denk ik dat je zeker de kwaliteit daarmee kan halen die jij nastreeft.
                    Dan heb je geen gedoe met lenzen, altijd alles bij de hand, voor haast alle soorten fotografie inzetbaar.

                    Er zijn zeer goede bridge camera's van Sony, Nikon en Panasonic op de markt dacht ik.
                    Ik zou dan wel voor een toestel gaan met minstens een 1 Inch sensor
                    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies nieuw systeem voor fotografie vliegtuigen

                      Bedankt voor alle feedback, ik ga ermee aan de slag.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies nieuw systeem voor fotografie vliegtuigen

                        Hallo,

                        Voor wat het waard is ...
                        Ik werk zelf met o.a. Nikon DSLR's en heb daarvoor de Sigma 150-600mm voor het "telewerk".
                        Dat levert prima foto's op, nadeel het grotere gewicht.
                        Ik kocht - om het wat lichter te houden - een Nikon P950 - van 24mm tot 2000mm tele, een geweldig bereik. De sensor is 1 inch.
                        En toch vielen de resultaten behoorlijk tegen in vergelijking met de Nikon DSLR+SIgma 150-600mm.

                        Ik kocht recent een tweedehands Nikon D5300 voor "een prikje" (en deze had geen 2000 clicks) en op de tweedehands markt kan je een 150-600mm tele ook "betaalbaar" vinden.
                        Met deze combinatie heb je veel betere foto's dan bv. met een Nikon P950/1000.

                        Misschien ook het overwegen waard?

                        Jaja
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies nieuw systeem voor fotografie vliegtuigen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sjarel81 Bekijk bericht
                          Ik heb/had een Sony A350 DSLR uit +-2009 welke niet meer van deze tijd is en bovendien wordt de A mount ondertussen ook niet meer ondersteund.

                          Ik ben dus op zoek naar een nieuw systeem (body + telelens). ... Het hoeft geen high-end materiaal te zijn.
                          Als je A-mount lenzen hebt waavan je tevreden bent, kijk dan bv. richting tweedehands A7 III en adapter zou ik zeggen. Ga je prima mee aan de slag kunnen, met behoud van AF.

                          Heb je dan nog budget over, voeg er dan een Sony 200-600mm aan toe. Uitstekende lens, topper qua verhouding prijs-kwaliteit ook, en dan kan je je de kost van de adapter besparen en van optimale AF-prestaties genieten.
                          Last edited by K-2; 1 juni 2023, 13:58.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Ik ken die sony niet maar veronderstel dat je met nieuwe systemen de systeem camera's bedoeld..?
                            Ik zelf fotografeer nog steeds mes spiegelreflex ...als je de vliegers in de lucht wil heb je toch minimum 70-200mm nodig best eigenlijk 150-600 of 200-500

                            Groeten
                            Freddy
                            https://fredor2.wixsite.com/my-site

                            Comment


                            • #15
                              Nu ben ik zelf overtuigd dat systeemcamera’s de toekomt zijn en de spiegelreflex zal verdwijnen

                              ik ga je echter meegeven, als je in een vliegtuig of helicopter zit, is de reflex beter,
                              ik denk dat de stabilisator het probleem was en mogelijk werkt de systeemcamera wel als je hem af zet, ik had geen tijd om te zoeken
                              maar de reflex werkt gewoon zonder meer

                              Comment

                              Working...
                              X