Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Phishing?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Phishing?

    Gisteren een brief van een advocatenkantoor in Aberdeen in de brievenbus. Een zekere Marcus Croes zou overleden zijn en men is op zoek naar erfgenamen. Omdat ik dezelfde familienaam heb en dezelfde nationaliteit zou ik in aanmerking komen om van hem desnoods te erven. De te verdelen som is 11.550.300$ waarvan 10% naar goede doelen moet. Reageren ga ik in elk geval zeker niet doen, maar deze vorm van phishing, namelijk via een brief was ik nog niet tegengekomen.
    Het is wel een bestaand kantoor. www.horsmangeorgelaw.com
    Als dit echt zou zijn en ik in aanmerking zou komen, zou er na successie sowieso niet veel meer overschieten. Ik ken ook in de verste verte geen Marcus Croes.
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

  • #2
    Re: Phishing?

    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Gisteren een brief van een advocatenkantoor in Aberdeen in de brievenbus. Een zekere Marcus Croes zou overleden zijn en men is op zoek naar erfgenamen. Omdat ik dezelfde familienaam heb en dezelfde nationaliteit zou ik in aanmerking komen om van hem desnoods te erven. De te verdelen som is 11.550.300$ waarvan 10% naar goede doelen moet. Reageren ga ik in elk geval zeker niet doen, maar deze vorm van phishing, namelijk via een brief was ik nog niet tegengekomen.
    Het is wel een bestaand kantoor. www.horsmangeorgelaw.com
    Als dit echt zou zijn en ik in aanmerking zou komen, zou er na successie sowieso niet veel meer overschieten. Ik ken ook in de verste verte geen Marcus Croes.
    Ik zou dat kantoor als het bestaat een mailtje sturen met een scan van die brief. Die gaan niet blij zijn en beter weten welke actie nemen.

    Comment


    • #3
      Re: Phishing?

      Eens gaan piepen met stratenplan, lijkt mij een kleerwinkel te zijn.
      Kan er ook naast zitten hoor.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Phishing?

        Dit soort mails begint me al een tijd serieus mijn strot uit te hangen. De overleden gefortuneerde Nigerianen zijn me gelukkig al een tijdje uit het oog verloren maar die berichten (50% en Français) van niet-afleverbare zendingen (ze kennen mijn adres én email (?) blijkbaar niet meer...) krijg ik nog bijna dagelijks. De ronduit intimiderende mails van interpolchef Catherine de Bolle en van één of andere hoge politiepief André Desenfants betreft mijn bezoeken aan kinderporonsites en meer van dat fraais lijken te zijn uitgestorven, idem voor berichten van FOD en van banken waar ik geen rekening heb... Het laatste van deze week was een telefoontje van interpol (een Belgisch GSMnr) voor mijn vrouw. Eén keer heb ik toch wel naar mijn bank gebeld omdat het er écht uit zag...

        Comment


        • #5
          Re: Phishing?

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Dit soort mails begint me al een tijd serieus mijn strot uit te hangen. De overleden gefortuneerde Nigerianen zijn me gelukkig al een tijdje uit het oog verloren maar die berichten (50% en Français) van niet-afleverbare zendingen (ze kennen mijn adres én email (?) blijkbaar niet meer...) krijg ik nog bijna dagelijks. De ronduit intimiderende mails van interpolchef Catherine de Bolle en van één of andere hoge politiepief André Desenfants betreft mijn bezoeken aan kinderporonsites en meer van dat fraais lijken te zijn uitgestorven, idem voor berichten van FOD en van banken waar ik geen rekening heb... Het laatste van deze week was een telefoontje van interpol (een Belgisch GSMnr) voor mijn vrouw. Eén keer heb ik toch wel naar mijn bank gebeld omdat het er écht uit zag...
          Het was geen mail. Het kwam per briefpost. En wat betreft die mails van "interpol" etc, het was al een heel tijdje stil tot eergisteren. Eerst mijn eega en later op de dag had ik prijs..
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

          Comment


          • #6
            Re: Phishing?

            En wat vragen ze specifiek in de brief, persoonlijke gegevens?
            Als het een officiële advokatenkantoor is, moet die hier geregistreerd zijn:
            The Solicitors Regulation Authority regulates solicitors in England and Wales. Find help and guidance for the

            Iedereen kan daar eenvoudig opzoeken of het een wettelijke firma is. Bovendien wordt sterk aangeraden om oplichterspraktijken daar te melden, weet je ook meteen waar je aan toe bent én kan je andere mensen behoeden voor onheil.
            Spoiler alert: Horeman, George & Partners staat niet in hun lijst.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Re: Phishing?

              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Als het een officiële advokatenkantoor is, moet die hier geregistreerd zijn:
              https://www.sra.org.uk/consumers/
              Van die website:
              We regulate all solicitors and most law firms in England and Wales.
              Aberdeen is Schotland dus normaal dat die daar niet te vinden zijn.

              Sinds begin deze maand krijg ik hopen emails binnen op mijn skynet adres. Ze lijken uit hun winterslaap gekomen te zijn.

              Comment


              • #8
                Re: Phishing?

                Ze kunnen natuurlijk ook in de brief verwijzen naar een bestaand kantoor (met hun website-adres) maar dit valselijk gebruiken.

                Hetzelfde voor gehad met een deurwaarder, toen ik ze opbelde bleken ze gehackt te zijn.

                Je kan ze altijd eens opbellen, kost (bijna) geen geld; is het fake dat kunnen zij ingrijpen is het een niet fake... kan je BD levenslang sponsoren en een feestje geven

                Ik heb ooit eens bewust blijven reageren op een whatsapp "Papa hier is mijn nieuwe nummer"... heb een paar uur meegespeeld en aangesleept om zogezegd te kunnen betalen (zit in vergadering en straks...) Ondertussen politie verwittigd en deze hebben rekening (van de muilzezel) kunnen blokkeren waardoor een aantal mensen hun gelden konden terug krijgen.
                Groeten,
                Fabrice,
                Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

                Comment


                • #9
                  Re: Phishing?

                  Op de enveloppe een Franse postzegel. Toch raar voor een Brits bedrijf.
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • #10
                    Re: Phishing?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fabrice Delahaye Bekijk bericht
                    Je kan ze altijd eens opbellen, kost (bijna) geen geld; is het fake dat kunnen zij ingrijpen is het een niet fake... kan je BD levenslang sponsoren en een feestje geven
                    Als erfgenaam in het elfendertigste knoopsgat zal er niet veel overblijven om te feesten.
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                    Comment


                    • #11
                      Re: Phishing?

                      Ik kreeg een gelijkaardige brief uit Spanje. Van een advocatenkantoor in Vitoria, en de postzegel was afgestempeld in Barcelona.
                      Tja, ik heb 'm weggegooid.
                      Dat niemand zich laten foppen aub !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Phishing?

                        Raar dat ik nog nooit dergelijke mails of brieven gekregen heb.
                        Wat ik nu en dan voor heb is hetzelfde wat opapol ook krijgt, een mail van een niet afleverbare zending, maar dat is dan ook het enige.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Phishing?

                          Google is heel karig met info van dit advocaten kantoor.
                          Me dunkt dat het een fake website is.
                          Who Is ? https://who.is/whois/horsmangeorgelaw.com
                          ---Registered On 2023-03-30 --- ??

                          Edit : Zal dit de website zijn die ze nagemaakt hebben ? https://www.horsmangeorgesllp.com/ (DIe huist in een klein winkeltje...)
                          Last edited by Skitch; 17 mei 2023, 13:02.
                          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Phishing?

                            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                            .............................Het laatste van deze week was een telefoontje van interpol (een Belgisch GSMnr) voor mijn vrouw. ........................
                            Zo'n telefoons beantwoord ik altijd met de begroeting : "Dag collega. Bel je vanuit het kantoor af vanaf thuis. Wacht. Ik zal even checken met mijn PC......"
                            Of iets in die aard. Maar ze moeten wachten tot na de check....
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Phishing?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                              Zo'n telefoons beantwoord ik altijd met de begroeting : "Dag collega. Bel je vanuit het kantoor af vanaf thuis. Wacht. Ik zal even checken met mijn PC......"
                              Of iets in die aard. Maar ze moeten wachten tot na de check....
                              Wat ook goed werkt is een doodsimpel scheidsrechtersfluitje. Listen very carefully, I shall say this only once.....

                              Comment

                              Working...
                              X