Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ai verscherpen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ai verscherpen

    Wie heeft er ervaring met TOPAZ ai verscherpen?
    Loont het de moeite om dit aan te schaffen, ik heb al een probeer versie geïnstalleerd maar twijfel of dit op termijn ook niet in LR en PS wordt ingevoerd.

  • #2
    Re: ai verscherpen

    Ik gebruik het bijna altijd AI DENOISE, niet alleen voor de ruis maar om te verscherpen.
    Alleen moet ik oppassen om bij het verscherpen niet te overdrijven... maar soms is dat ook een kwestie van smaak...
    AI Sharpen gebruik ik zelden want het verricht geen wonderen op een onscherp beeld op de "rand"gevallen na, maar dat doet DENOISE ook.
    PHOTO AI is niet echt mijn ding.
    Groeten,
    Fabrice,
    Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

    Comment


    • #3
      Re: ai verscherpen

      Sluit mij aan bij Fabrice.
      Mijn gedacht zijn Denoise en Sharpen nagenoeg dezelfde programma's elk toegespitst op één ding.
      Voordeel is dat je bijna alles onder controle hebt.
      Van een onscherp beeld maakt het geen scherp maar het haalt zeker het maximum uit een goede foto.

      Comment


      • #4
        Re: ai verscherpen

        Hallo,
        Ik ben er super tevreden van. Volgens mij een echte aanrader.
        Maar inderdaad niet overdrijven.

        Groetjes
        Paul
        Paul Dhondt
        Secretaris
        Foto - Diaclub Kunst Ligt v.z.w.

        Comment


        • #5
          Re: ai verscherpen

          Hier ook een tevreden gebruiker van Topaz Denoise AI ...

          Jaja

          Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Re: ai verscherpen

            Hier testversie van Topaz Denoise - maar het vergt wel heel wat rekenkracht van de Pc lijkt me - juist (?)
            Mijn config is een desktop met i7 processor en 16GB ram - is wel al enkele jaren oud
            duurt 2 a 3 min per foto
            Peter
            mijn website : klik

            Comment


            • #7
              Re: ai verscherpen

              Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
              Hier testversie van Topaz Denoise - maar het vergt wel heel wat rekenkracht van de Pc lijkt me - juist (?)
              Mijn config is een desktop met i7 processor en 16GB ram - is wel al enkele jaren oud
              duurt 2 a 3 min per foto
              Peter
              Bij mij meestal in een paar seconden.
              RAM geheugen wel belangrijk (heb er 32 GB in zitten) met i9 processor van 2,4 Ghz
              Groeten,
              Fabrice,
              Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

              Comment


              • #8
                Re: ai verscherpen

                Het is vooral de GPU (videokaart) die telt.
                Ik werkte met de ingebouwde van de processor, sinds ik een tweedehands videokaartje erin heb gestoken gaat het bijna 10 keer sneller.
                Hoeft niet het laatste snufje te zijn (GTX 1060, 1650 Super, 1660 is OK, €80-150).
                Last edited by palombian; 16 mei 2023, 17:23. Reden: tweedehands prijs

                Comment


                • #9
                  Re: ai verscherpen

                  Topaz zowel ruis als verscherpen ...Top...
                  Onlangs ook bij LR en Camera Raw een nieuwe ruisonderdrukking bijgekomen...maar kan niet tippen aan Topaz...en duurt veel te lang...

                  Groeten
                  Freddy
                  https://fredor2.wixsite.com/my-site

                  Comment


                  • #10
                    Re: ai verscherpen

                    Het hangt er vanaf wat je wil bewerken, in sommige omstandigheden is Ai verscherpen helemaal not done
                    Dit omdat AI verscherpen en ontruisen, er zelf details aan toevoegt die er in eerste instantie helemaal niet waren.
                    Dat is namelijk de bedoeling van AI, daar waar details verloren gaan of gegaan zijn, zal de software op basis van bepaalde algoritmes zelf kiezen om deze niet aanwezige details erbij te plaatsen.

                    Voor de gewone fotografie is dat uiteraard geen enkel nadeel

                    En ja zelfs bij Adobe is men op het ogenblik bezig met AI ontruisen en verscherpen, ik geloof zelfs dat het bij de nieuwste versie van Lightroom al aanwezig is.
                    Dus of je dan nog geld wilt uitgeven voor een programma dat bijna hetzelfde doet moet je uiteraard voor jezelf uitmaken

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: ai verscherpen

                      In ACR en Lightroom zit nu ook een denoise, maar die is een stuk trager dan Topaz en maakt een apart *.dng-bestand aan. Redelijk omslachtig.

                      Jaja
                      Last edited by jaja; 16 mei 2023, 18:54.
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment


                      • #12
                        Re: ai verscherpen

                        de denoise die nu in Lightroom standaard aanwezig staat naar mijn gevoelen mijlen boven TOPAZ, NIK define en DXO ... is inderdaad wel iets trager en een DNG bestand stoort me niet...(zelf getest en de resultaten zijn beter... dat is mijn mening he).
                        nikon coolpix s9100

                        Comment


                        • #13
                          Re: ai verscherpen

                          Spikkesenior,

                          Hier is het net omgekeerd [emoji6]
                          Goed dat we kunnen kiezen ...

                          Jaja
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment


                          • #14
                            Re: ai verscherpen

                            Hier nog een tevreden gebruiker, maar dan van Topaz Photo AI, DXO Pure Raw 3 vind ik ook goed.

                            Comment


                            • #15
                              Re: ai verscherpen

                              Lr AI-ruisreductie is nauwkeuriger in vergelijking tot de topaz versie. Je mag dan wel niet vergeten van de instellingen aan te passen aan het beeld. Je HW moet wel up-to-date zijn om comfortabel te kunnen werken, maar dit is spijtig genoeg zo voor praktisch alle geavanceerde AI functies momenteel beschikbaar op de markt. Topaz is zeer goed maar creëert meer artifacten en het verscherpen is iets te agressief. Verschik tussen beide is klein maar op grote prints toch goed zichtbaar. Voor ruisreductie heeft Topaz totaal geen zin meer indien je beschikt over LR en goede HW. Wanneer de AI verscherping functie in LR beschikbaar zal zijn moeten we afwachten, deze van TOPAZ heeft zeker een meerwaarde voor het corrigeren van out of focus beelden.
                              www.polartha.com

                              Comment

                              Working...
                              X